خانه | خبر | اخبارایران

يک کولبر کرد در مرز سردشت کشته شد

چهارشنبه, 1391-12-23 19:41
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يک کولبر کرد بر اثر تيراندازی نيروهای دولتی در مناطق مرزی سردشت کشته شد.

 

به گزارش تارنمای "خندان" در کردستان عراق، نوزاد محمد سعيد ۲۲ ساله در روستای بيتوش از توابع شهرستان سردشت، امروز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه به‌علت تيراندازی نيروهای سپاه پاسداران به شدت زخمی و پس از انتقال به بيمارستان اين شهر جان خود را از دست داد.

 

همچنين در اين گزارش آمده است، شماری از حيوانات باربر نيز در اين تيراندازی کشته شدند.

 

در بهمن‌ماه سال جاری منابع خبری کردستان از کشته شدن سه کولبر کرد در مرز شهاب‌الدين شهرستان بانه، توسط نيروهای دولتی خبر داده بودند.

 

نام اين سه کولبر، رزگار معروف‌زاده، حسين رستم‌نژاد و هوشيار رستم‌نژاد اعلام شده بود.

 

برپايه گزارش‌های منتشر شده، همزمان يک کولبر ديگر به علت تيراندازی نيروهای انتظامی و پس از ورود به ميادين مين يکی از پاهای خود را از دست داده بود.

 

گزارش احمد شهيد در اسفندماه سال ۹۰: قانون ايران فعاليت‌های قاچاق کولبران را به‌عنوان جرمی که قابل مجازات با چند ماه زندان يا جريمه‌ای معادل کالاهايی ضبط شده است می‌داند. اما گزارشگر ويژه گزارش‌هايی دريافت کرده است که نگهبانان مرزی به اين افراد شليک می‌کنند، و به اين وسيله ده‌ها کولبر و همچنين اسب‌های آنان را سالانه زخمی و يا به قتل می‌رسانند

طبق خبرها، در اين رويداد ده‌ها اسب افراد کاسب توسط نيروهای انتظامی کشته شدند.

 

چند روز پس از اين حادثه محسن بيگلری نماينده سقز در مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفته بود، "۲۳۰ رأس حيوان باربر در شهرستان بانه در قالب طرح مبارزه با قاچاق و با شليک گلوله کشته شدند."

 

محسن بيگلری همچنين گفته بود، "ايجاد رعب و وحشت که با شليک هزاران گلوله" منجر به کشته شدن اين حيوانات شده، "منطقی و قانونی نيست."

 

عزت‌الله رشيديان فرمانده مرزبانی کردستان ضمن تکذيب اين موضوع گفته بود، "مأموران مرزبانی در جريان برخورد با قاچاقچيان به طرف هيچ حيوان باربری شليک نکرده‌اند بلکه دواب در حين گذر از دامنه کوه رم کرده بودند."

 

به گفته فعالان حقوق بشر در ايران، هر سال شمار چشمگيری از افراد کاسب و کولبر مناطق کردستان توسط نيروهای دولتی کشته می‌شوند.

 

احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل در تازه‌ترين گزارش خود به کشتار کولبران و افراد کاسب اشاره‌ای نکرده، اما در گزارش اسفندماه سال ۹۰ خود، کشته شدن اين دسته از شهروندان را "سيستماتيک" خوانده بود.

 

احمد شهيد گفته بود: "قانون ايران فعاليت‌های قاچاق کولبران را به‌عنوان جرمی که قابل مجازات با چند ماه زندان يا جريمه‌ای معادل کالاهايی ضبط شده است می‌داند. اما گزارشگر ويژه گزارش‌هايی دريافت کرده است که نگهبانان مرزی به اين افراد شليک می‌کنند، و به اين وسيله ده‌ها کولبر و همچنين اسب‌های آنان را سالانه زخمی و يا به قتل می‌رسانند."

 

"کولبر" اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از "کول" خود و بدون هرگونه وسيله‌ای انجام می‌دهند.

 

افراد کاسب کالاهايی که توسط کولبران در نزديک‌ترين روستا به نقطه مرزی جمع‌آوری شده است، با استفاده از وسايل نقليه به شهرها منتقل می‌کنند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما