خانه | خبر | اخبارایران

تصویب تحقیق و تفحص از علمکرد صنایع خودروسازی در مجلس

یکشنبه, 1391-12-06 16:36
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه٬ ششم اسفندماه تحقیق و تفحص از علمکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت های خودروساز را تصویب کرد.

 

روح‌الله عباسپورجانی٬ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرگزاری مهر گفت که پس از دوجلسه بررسی این موضوع با وزیر صنعت، معدن و تجارت، اکثرین نمایندگان مجلس به انجام این تحقیق و تفحص رای دادند.

 

به گفته او در سال ۱۳۸۹ نیز مجلس نسبت به کاهش تعرفه‌گذاری در خصوص خودرو اقدام کرد٬ اما  آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی آن را "مناسب" ندانسته و خواستار تنظیم قانونی "در جهت ارتقاء کیفیت خودرو" شد.

 

این نماینده مجلس می‌گوید که با وجود تدوین این قانون از سوی نمایندگان مجلس، تا کنون خودروسازان اقدام "جدی" برای بهبود خودروسازی انجام نداده‌اند.

 

از سوی دیگر مهدی غضنفری، وزیر صنعت معدن و تجارت نیز روز یکشنبه اعلام کرد که به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دستور داده است چگونگی تجدیدنظر در قیمت جدید خودروهای تولید داخل را بررسی کنند. 

محمود احمدی‌نژاد:"خودروسازان هم منابع دارند هم پولدارند و هم سهام دارند پس تولید را بالا ببرند و با قیمت واقعی به مردم عرضه کنند. اینها مردم خودمان هستند ما می خواهیم از تولید خودمان حمایت کنیم نباید این حس در آنها بوجود بیاید که می توانند از حمایت دولت سوءاستفاده کنند. بالاخره هر چیزی قیمتی دارد. کیلویی چند بالاخره؟"

او در حاشیه همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر به خبرنگاران گفت که این دستور را بر اساس سخنان شب گذشته محمود احمدی نژاد در گفت‌وگوی زنده تلوزیونی صادر کرده است.

 

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در مصاحبه تلوزیونی زنده شنبه شب گفته بود:"خودروسازان هم منابع دارند هم پولدارند و هم سهام دارند پس تولید را بالا ببرند و با قیمت واقعی به مردم عرضه کنند. اینها مردم خودمان هستند ما می خواهیم از تولید خودمان حمایت کنیم نباید این حس در آنها بوجود بیاید که می توانند از حمایت دولت سوءاستفاده کنند. بالاخره هر چیزی قیمتی دارد. کیلویی چند بالاخره؟"

 

وزیر صنعت معدن و تجارت گفته است: "مدل قیمت‌گذاری این بار ما این طور بود که قیمت خودرو از عدد بالایی شروع شده و به سمت کاهش برود که در این راستا خودروسازان نیز این روش را پذیرفته‌اند اما دستور جدید رئیس جمهور نیز باید اجرا شود."

 

به گفته غضنفری: "در شیوه قبلی قیمت‌گذاری قرار بر این بود که حدفاصل قیمت بازار تا قیمت محاسباتی به تدریج طی شود؛ به این معنا که قیمت بازار به عنوان سقف قیمت و نرخ محاسباتی به عنوان کف قیمت در نظر گرفته شده و فاصله میان آن توسط خودروساز در نظر گرفته شود."

 

قیمت خودرو در ماه‌های اخیر به شدت بالا رفته است و چنانکه علی‌‌لو نماینده شبستر اعلام کرده ایجاد شبکه دلالی باعث اختلاف ۴ تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار شده ‌است.  

 

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: "نباید کارخانجات داخلی به مردم اجحاف کنند، چطور ممکن است پراید را ۲۰ یا ۱۸ میلیون بگویند و بعد اظهار کنند که ضرر می کنیم ؟"

 

احمدی‌نژاد ادامه داد: "خودروسازان موظفند قیمت را به حالت واقعی بیاورند و ما از آنها حمایت کرده ایم. دولت در مقابل واردات خودرو ۹۰درصد عوارض می گیرد که از وقتی که قیمت ارز بالا رفت عوارض را ۴۵ درصد کرده ایم. اگر قرار باشد خودرویی با قیمت بالاتر از مشابه خارجی به فروش برسد این خیلی بد است و این روش ، روش خوبی نخواهد بود."
 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد بررسی آمار تولید خودرو در ۱۰ ماه اخیر نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی با افت ۴۹ درصدی مواجه شده و سه خودروساز بزرگ ایران در این مدت فقط ۶۰۲ هزار و ۸۷۵ دستگاه محصول سواری تولید شده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

یکی از دلایل الودگی ایران صنایع بدون رغیب خودروسازی هستند.
که مشغول فروختن آهن قرازه و "چپاول" ملت ایران هستند

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما