خانه | خبر | اخبارایران

عضو فراکسیون زنان: تساوی جنسیتی غربی است

جمعه, 1391-11-20 15:30
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

فاطمه رهبر، نماینده مجلس ایران، تساوی جنسیتی را یک دیدگاه غربی دانسته و می‌گوید معتقد به عدالت جنسیتی است.

 

فاطمه رهبر، نماینده تهران در مجلس نهم با رد "تساوی جنسیتی" و اعلام این‌که نباید نگاه‌مان "غربی" باشد به تارنمای روزنامه بهار گفت: "در کشورهای غربی تمام کارهای سخت و زیان‌آور مثل کارهای جمع‌آوری زباله و شکستن یخ در مناطق سردسیر را به زنان می‌دهند زیرا به تساوی جنسیتی اعتقاد دارند."

 

عضو کمیسیون اصل نود با تأکید بر این‌که "باید برخی از رشته‌ها را برای زنان بیشتر داشته باشیم و برخی از رشته‌ها را برای آقایان" افزود: “ما این (تساوی جنسیتی) را قبول نداریم و معتقد به عدالت جنسیت هستیم یعنی آنچه منطق حکم می‌کند."

 

رهبر در ادامه با اشاره به این‌که "تفکیک جنسیتی بخشی از سهمیه‌بندی جنسیتی است" رعایت برخی از مسائل از جمله "سهمیه‌بندی جنسیتی" را یکی از مقتضیات "شرایط فرهنگ دینی و ایرانی" دانست.

 

فاطمه رهبر: چندین سال است قبولی‌های دانشگاه‌ها را بیشتر دختران تشکیل می‌دهند، بنابراین اگر چند رشته را سهمیه‌بندی جنسیتی بکنند مشکلی ایجاد نمی‌شود

 

فاطمه رهبر: چندین سال است قبولی‌های دانشگاه‌ها را بیشتر دختران تشکیل می‌دهند، بنابراین اگر چند رشته را سهمیه‌بندی جنسیتی بکنند مشکلی ایجاد نمی‌شود.

طرح سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها طرحی است که در مجلس هفتم شورای اسلامی ارائه شده و بر اساس آن سازمان سنجش با سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور سراسری محدودیت‌هایی را برای ورود دختران به دانشگاه اعمال می‌کند.

 

۶۰۰ کد رشته دانشگاهی سهمیه‌بندی شده و دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر در علوم انسانی از ورود دختران دانشجو به بسیاری از رشته‌ها از جمله مددکاری، مشاوره، حسابداری، مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی و علوم اجتماعی جلوگیری کرده است.

 

این دانشگاه تنها برای دختران امکان حضور در رشته علوم تربیتی، علوم سیاسی و کتابداری را به وجود آورده است. با این وجود، کامران دانشجو، وزیر علوم ایران مردادماه سال جاری در سخنانی اعلام کرد که خبرپراکنی پیرامون سهمیه‌بندی‌های صورت گرفته کار رسانه‌های غربی است.

 

هم‌اکنون سیاست سهمیه‌بندی جنسیتی چنان جدی پیگیری می‌شود که سهمیه زنان در دفترچه کنکور سال ۹۰ در دو رشته و در سال‌جاری در ۷۷ رشته از‌ ۳۶ دانشگاه به صفر رسیده است.

 

عضو فراکسیون زنان در بخش دیگری از سخنانش برخی از دانشجویان را "دانشجونما" عنوان کرد و افزود:"برخی از دانشجویان به جای این‌که به فکر درس و کتاب و دانشگاه باشند، دانشگاه را با ورزشگاه و آرایشگاه و خیلی جاهای دیگر اشتباه می‌گیرند."

 

وی گفت برخی از دانشگاه‌های ايران این امکان را دارند که برخی از کلاس‌ها و دروس را "حالت جنسیتی" کنند و توضیح داد: "هرچند دلیل نمی‌شود به خاطر تعداد اندکی که می‌توان نظارت‌های ویژه‌ای روی آن‌ها داشت، محیط دانشگاه را خشک و یک‌جانبه نگه داریم اما از طرفی باید نگاه مثبتی به این قضیه (تفکیک جنسیتی) داشته باشیم."

 

فاطمه رهبر از شکایت‌ها و اعتراض‌هایی که تاکنون دختران قربانی سهمیه‌بندی جنسیتی به مجلس داده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: "دخترخانم‌ها که ممنوع‌التحصیل نشده‌اند، بلکه مدیریت انتخاب رشته دارد هدایت می‌شود. اگر خانم‌ها در رشته خاصی نمی‌توانند تحصیل کنند در عوض دارند در رشته دیگر کار و تحصیل می‌کنند."

 

پیش‌تر، مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام این‌که نسبت دختران برای ورود به آموزش عالی و شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری و پذیرفته‌شدگان دختر از سال ۱۳۶۲ تاکنون افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که تعداد شرکت‌کنندگان زن در کنکور از ۴۲ درصد به ۶۵ درصد و میزان پذیرفته‌شدگان نیز از ۳۲ درصد به ۶۵ درصد ارتقا یافته است این امر را زمینه‌ساز بروز "نگرانی‌هایی" دانسته بود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما