خانه | خبر | اخبارایران

راديو فردا مورد حمله سايبری قرار گرفت

پنجشنبه, 1391-11-12 12:55
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

در پی بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران در ايران، ۱۵ روزنامه‌نگار رادیو فردا نيز مورد هدف حمله‌های سایبری جمهوری اسلامی ايران قرار گرفتند.

 

در بیانیه‌ای که رادیو اروپای آزاد ـ رادیو آزادی روز گذشته، چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه منتشر کرد، آمده است اقدامات تازه جمهوری اسلامی عليه رسانه‌های مستقل و روزنامه‌نگاران که نمونه اخیر آن بازداشت ۱۵ روزنامه‌نگار در ایران بود، به خارج از مرزهای ایران نیز کشیده شده است.

 

بنا بر اين بيانيه اقدامات جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران از جمله شامل حملات سایبری در فضای آنلاین به دست‌کم ۱۵ خبرنگار رادیو فردا می‌شود.

 

رادیو فردا گفته است دست‌کم سه روزنامه‌نگار در این رسانه همچون همتایان خود در بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های خارج از ایران، هدف اقداماتی چون ایجاد صفحه‌های جعلی در فیس‌بوک و در وبلاگ‌ها قرار گرفته‌اند که اطلاعات غلط با هدف بدنام‌کردن آنان منتشر می‌کنند.

 

بيانيه می‌افزايد روزنامه‌نگاران رادیو فردا همچنين هدف حمله‌های هماهنگ ویروس‌های تروجان قرار گرفته‌اند که از طريق ای‌ميل فرستاده می‌شوند و وقتی باز می‌شوند، می‌توانند آدرس‌ها و دفترچه تلفن، پسووردها و اطلاعات حساس دیگری را از رایانه کاربر استخراج کنند.

 

کوین کلوز سرپرست رادیو آزادی ـ رادیو اروپای آزاد گفت اين راديو بیمی از ادامه چنين تلاش‌هايی برای مرعوب‌کردن روزنامه‌نگارانش ندارد و به خبررسانی خود ادامه خواهد داد

همچنين در برخی موارد نیز هک‌کنندگان از این اطلاعات استفاده کرده‌اند تا خود را جای افراد مرتبط با رادیو فردا جا بزنند و با کارکنان این رادیو ارتباط برقرار کنند.

 

کوین کلوز، سرپرست رادیو آزادی ـ رادیو اروپای آزاد، این حمله‌ها علیه روزنامه‌نگاران رادیو فردا را غیرقانونی‌ دانست و گفت اين اعمال "نشان می‌دهد حکومت ایران چه اندازه برای جلوگیری از رسانه‌های آزاد و مستقل جلو می‌رود."

 

وی گفت رادیو آزادی ـ رادیو اروپای آزاد بیمی از ادامه این تلاش‌ها برای مرعوب‌کردن روزنامه‌نگارانش ندارد و به خبررسانی خود ادامه خواهد داد.

 

رادیو اروپای آزاد - رادیو آزادی این حمله‌های سایبری را در ادامه روش‌هایی دانست که حکومت ایران پیشتر علیه رادیو فردا به کار گرفته بود.

 

به‌گفته راديو فردا در بهار سال جاری خورشیدی، دست‌کم ۲۰ تلاش مشابه از سوی دستگاه‌های امنیتی برای مرعوب‌کردن روزنامه‌نگاران اين رسانه از طریق بازجویی و تهدید اعضای خانواده آنان در ایران را تجربه کرد.

 

صفحه فیس‌بوک رادیو فردا نیز در نخستین سال فعالیت خود با حمله هکرها روبه‌رو شده بود.

 

اين نخستين بار نيست که جمهوری اسلامی به رسانه‌های آزاد حمله می‌کند. حکومت ايران در رويدادهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ که با اعتراضات گسترده و طولانی روبه‌رو شد به‌شکل گسترده‌ای سايت‌های رسانه‌های ايرانی خارج از کشور را فيلتر کرد و با ايجاد پارازيت مانع از پخش شبکه‌های ماهواره‌ای شد.

 

راديو زمانه نيز در همان زمان مورد حمله سايبری حکومت ايران قرار گرفت.

 

با اين‌که اين اقدامات جمهوری اسلامی ايران بارها مورد انتقاد نهادهای مدافع آزادی بيان و حقوق بشر و همچنين چند کشور جهان قرار گرفته است اما اين حکومت همچنان به چنين اقداماتی ادامه می‌دهد.

 

ايران در آخرين رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که توسط گزارشگران بدون مرز روز گذشته منتشر شد همچنان جزو چند کشور قعر جدول است و در ميان ۱۷۹کشور، رتبه ۱۷۴ را به‌دست آورده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما