خانه | خبر | اخبارایران

هشدار شیرین عبادی نسبت به نقض حقوق اقلیت‌های قومی در ايران

چهارشنبه, 1391-11-04 14:26
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران، اعلام کرده است در دی‌ماه ۱۹ نفر اعدام شده‌اند. وی از تحت فشار بودن اقلیت‌های قومی در ايران نيز گفته است.

 

به گزارش تارنمای کانون مدافعان حقوق بشر شيرين عبادی در مقدمه گزارش دی‌ماه خود به موضوع اقلیت‌های قومی در ایران پرداخته است.

 

این مدافع حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به صدور حکم اعدام برای هشت نفر از شهروندان عرب و کرد ایرانی، از این‌که پاسخ درخواست‌های آنان، گلوله و زندان است ابراز تأسف کرده است.

 

وی با اعلام این‌که اقلیت‌های قومی بر خلاف اصل پانزده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از تدریس زبان و ادبیات خود محروم هستند تأکید کرده است: "این در حالی است که در ماه گذشته، مدیر کل آموزش و پروش استان کرمانشاه نیز در بخشنامه‌ای نه فقط تدریس بلکه محاوره گویش محلی را در محیط‌های آموزشی ممنوع اعلام کرد."

 

به‌گفته وی اقلیت‌های قومی که اکثرا در استان‌های مرزی ایران به سر می‌برند، از تبعیض اقتصادی و اداری نیز گله‌مند هستند که پاسخ درخواست‌های بر حق آنان گلوله و زندان بوده است.

 

برنده جايزه صلح نوبل در گزارش خود گفته است در دی‌ماه ۱۹ نفر اعدام شده‌اند از جمله بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمدظاهر بهمنی، کیوان زندکریمی و هوشیار محمدی که رسانه‌های خبری از عضویت این افراد در یک گروه سلفی خبر دادند.

 

به‌گفته شيرين عبادی اقلیت‌های قومی که اکثرا در استان‌های مرزی ایران به سر می‌برند، از تبعیض اقتصادی و اداری نیز گله‌مند هستند که پاسخ درخواست‌های بر حق آنان گلوله و زندان بوده است

همچنین در این گزارش آمده است، حکم اعدام هاشم شعبانی‌نژاد، وبلاگ‌نویس و دبیر؛ هادی راشدی، دبیر؛ محمدعلی عموری‌نژاد، وبلاگ‌نویس؛ جابر البوشوکه و مختار البوشوکه، زندانيان عرب‌زبان ابلاغ و حکم اعدام رضا ملازاده، زندانی سیاسی کرد از سوی دیوان عالی کشور تأيید شده است.

 

همچنين حکم اعدام زانیار مرادی و لقمان مرادی که از کردهای ایرانی هستند نیز قطعی شد و هر لحظه خطر اجرای آن می‌رود.

 

وی همچنین در اين گزارش با اعلام خطر نسبت به آن‌چه که "رشد جوانه‌های جدایی‌طلبی" ناميده‌ است، توجه مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران را به حفظ و رعایت همه‌جانبه حقوق اقلیت‌های قومی جلب کرده و یادآور شده است که کشور ایران فقط متعلق به شیعیان فارس‌زبان نیست بلکه به تمامی ایرانیان اعم از کرد، ترک، عرب، بلوچ، فارس و لر تعلق دارد.

 

شیرین عبادی، دبیر کانون مدافعان حقوق بشر در این گزارش آورده است که در دی‌ماه سال جاری ۱۱ تن بازداشت شدند که برخی فعالان مدنی و دانشجویی و نیز برخی از فعالان مذهبی پس از چند روز با وثیقه آزاد شدند.

 

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ وضعیت برخی زندانیان سیاسی عقیدتی از جمله محمد سیف‌زاده، عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر و مصطفی تاج‌زاده،عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی را همچنان نامناسب گزارش کرده است.

 

شیرین عبادی در ادامه این گزارش به وضعیت فعالان فرهنگی، کتاب، مطبوعات، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در ماه گذشته پرداخته و گفته است، نام بهرام بیضایی از مجموعه مستند "فرش ایرانی" حذف شد.

 

همچنین شیوا ارسطویی، نویسنده و مترجم گفت که مسئولان وزارت ارشاد از سال ١٣٨۶ تاکنون برای هیچ یک از آثارش مجوز انتشار صادر نکرده‌اند.

 

شیرین عبادی در این گزارش مفصل به بررسی نقض حقوق بشر در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" پرداخته و طی آن صدور و اجرای احکام اعدام و موارد نقض حقوق بشر در حوزه کارگری را نیز بررسی کرده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

‫خانم عبادی شما همچون اوباما دارنده جایزه صلح نوبل هستید و با موقعیتی که دارید
‫آیا شایسته ‫نیست که بروید ایران و رو در رو با مشکلات موجود مبارزه کنید؟
‫لطفأ نطرتان را در مورد تجاوز فرانسه و آواره شدن صدها هزار مالی که از حداقل حقوق
‫بشری محروم هستند و هدف آن صرفأ ربوذن ذخایر اورانیم و منابع نفتی این ملت بدبخت
‫است ،اعلام ‫بفرمائيد .

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما