خانه | خبر | اخبارایران

"۸۵۰ هزار پناهنده افغانستانی در ايران زندگی می‌کنند"

چهارشنبه, 1391-10-27 16:48
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

معاون امنيتی و انتظامی وزير کشور، آمار رسمی پناهندگان افغانستانی در ايران را ۸۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا)، علی عبداللهی، معاون امنيتی و انتظامی وزير کشور، امروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه آمار رسمی جمهوری اسلامی ايران از تعداد افغانستانی‌های پناهنده در اين کشور را اعلام کرد.

 

وی گفت تعداد پناهندگان افغانستانی در ايران ۸۵۰ هزار نفر هستند که ۴۶۰ هزار نفر از آنان گذرنامه و ويزای ايرانی دريافت کرده‌اند.

 

به‌گفته وی تنها حضور افرادی که گذرنامه و ويزای ايرانی دريافت کرده‌اند در ايران قانونی است.

 

پيش از اين گفته می‌شد حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار شهروند افغانستان که نزدیک به ۹۰۰ هزار تن از آنان دارای اسناد قانونی اقامت هستند، در ایران زندگی می‌کنند.

 

معاون امنيتی و انتظامی وزير کشور اعلام کرد ايران همچنان گذرنامه و ويزا برای ساير افغانستانی‌هايی که اعلام حضور در ايران کنند، صادر می‌کند.

 

ايران: طی دو سال گذشته ۵۰ هزار افغانی از ايران به کشورشان بازگشته‌اند. افغانستان: طی شش ماه نخست سال جاری، نزديک به ۲۰۰ هزار مهاجر افغانستانی مجبور به ترک ايران شده و يا به رضايت خود به افغانستان برگشته‌اند

محمود صادقی، رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه نيروی انتظامی ايران (ناجا) ۲۸ آذرماه در مورد اتباع افغانستانی در ايران گفته بود پس از پايان آذرماه در صورت نداشتن مدارک قانونی اقامت، ضمن بازگرداندن‌شان به افغانستان از ورود دوباره آن‌ها به ايران جلوگيری می‌شود.

 

علی عبداللهی با بيان اين‌که "در حال حاضر از تردد غيرمجاز اتباع افغان در مرزهای کشور جلوگيری می‌شود" افزود: "طی دو سال گذشته ۵۰ هزار افغانی از ايران به کشورشان بازگشتند."

 

اين در حالی است که آمار ارائه شده از سوی منابع محلی دولت افغانستان نشان می‌دهد که طی شش ماه نخست سال جاری، نزديک به ۲۰۰ هزار مهاجر افغانستانی مجبور به ترک ايران شده و يا به رضايت خود به افغانستان برگشته‌اند.

 

ايران در سال جاری مقررات سخت‌گيرانه جديدی را در زمينه تحصيل و اقامت شهروندان افغانستان وضع کرد که از آن جمله سازمان سنجش آموزش طی اطلاعيه‌ای از ۲۰ رشته تحصيلی ممنوعه برای اين شهروندان نام برد که حتی مهاجران افغانستانی دارای اسناد قانونی اقامت را نيز شامل می‌شود.

 

همچنين در سال جاری خورشيدی چند استان ايران، از جمله مازندران، کرمان و اصفهان ممنوعيت‌هايی برای حضور اتباع افغانستانی در اين مناطق ايجاد کردند.

 

معاون امنيتی و انتظامی وزير کشور در پاسخ به سئوالی در مورد ممنوعيت تردد افغانستانی‌ها در استان کرمان، گفت: "فقط بخشی از جنوب استان کرمان منطقه ممنوعه برای تردد افغانستانی‌ها اعلام شده و در ساير مناطق، اين مسئله وجود ندارد."

 

سازمان عدالت برای ايران خردادماه سال جاری گزارش جامعی از نقض حقوق اتباع افغانستانی در ايران به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره وضعيت حقوق بشر در ايران، تسليم کرد.

 

ايران از جمله کشورهايی است که پذيرای بيشترين شمار پناهندگان افغانستانی است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

از سازمان عدالت ایران سئوال میکنم که این ۸۵۰،۰۰۰ نفر با توجه به شرایط موجود در
‫افغانستان تحت ‫چه ‫عنوانی ‫در ایران پناهنده هستند؟ اینها پناهنده هستند و یا مقیم غیر
‫قانونی ؟ ‫لطفأ آدرس پستی این سازمان را ‫منتشر کنید. تمایل دارم یک سری بی عدالتی
‫را در خصوص ایرانیان برایشان ‫ارسال کنم .

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما