خانه | خبر | اخبارایران

احتمال حذف دختران زير ۴۰ سال از تورهای گردشگری

چهارشنبه, 1391-10-27 15:39
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

گفته می‌شود مصوبه لايحه جديد صدور گذرنامه برای دختران زير ۴۰ سال با مسئولان سازمان ميراث فرهنگی نيز در ميان گذاشته شده است، در اين صورت احتمال می‌رود دختران مجرد ديگر نتوانند با تورهای گردشگری به خارج ايران سفر کنند.

 

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) امروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه نوشت، شنيده شده که موضوع ممنوع يا محدود کردن سفر دختران زير ۴۰ سال به خارج از کشور با مسئولان سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری هم در ميان گذاشته شده است تا جلوی فروختن تور و بليت پروازهای خارجی به اين گروه از مسافران گرفته شود.

 

با اين وجود، مسئولان سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران تاکنون درباره مصوبه لايحه جديد صدور گذرنامه برای دختران زير ۴۰ سال اعلام موضع نکرده‌اند.

 

منوچهر جهانيان، معاون گردشگری سازمان ميراث فرهنگی ايران پيرامون موضع اين سازمان در مورد مصوبه اخير مجلس و در ميان گذاشتن موضوع ممنوع شدن سفرهای خارجی برای دختران زير ۴۰ سال با سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری تنها به گفتن "نمی‌دانم" اکتفا کرده است.

 

کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نهم دو روز پيش به بهانه‌ زياد شدن قاچاق دختران و حفظ امنيت آن‌ها در سفرهای خارجی تصويب کرد که زنان مجرد بالای ۱۸ سال برای خروج از کشور بايد اجازه ولی را داشته باشند اما منعی برای دريافت گذرنامه ندارند.

 

در بررسی اخير لايحه‌ گذرنامه همچنين تصويب شد که زنان متأهل در هر سنی با موافقت کتبی شوهر می‌توانند گذرنامه دريافت کنند.

 

شهلا میرگلو بيات، نايب رئيس فراکسيون زنان مجلس: من به‌عنوان يک پزشک معتقدم فيزيولوژی بدن زن و مرد فرق می‌کند، اين تفاوت‌ها باعث می‌شود که برای زنان محدوديت بيشتری قائل شويم و اين به نفع زنان است

با اين وجود، برخی آژانس‌داران با اشاره به کاهش سفر رفتن قشر جوان جامعه به‌ويژه دانشجويان به دليل کم شدن ارز مسافرتی و گران شدن ارز در داخل ايران گفته‌اند: "اگر بخواهند به بهانه‌ جلوگيری از قاچاق دختران يا حفظ سلامت و امنيت آن‌ها، سفر دختران را هم ممنوع و محدود کنند، کم‌کم سفر از برنامه اين قشر از جامعه حذف خواهد شد و بايد منتظر آسيب‌های روانی و اجتماعی ديگری باشيم."

 

از سوی ديگر، برخی از نمايندگان زن مجلس ايران از جمله شهلا میرگلو بيات، نايب رئيس فراکسيون زنان به خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گفته است: "دخترانی که با هدف نامشخصی قرار است به خارج از کشور سفر کنند، بايد مشمول اين مصوبه شوند."

 

وی در مورد اين‌که چرا اين محدوديت‌ها درباره مردان اعمال نمی‌شود، افزوده است: "بايد بپذيريم که يک سری اختلافات دينی بين زن و مرد وجود دارد، محدوديت‌های شرعی که برای زنان هست برای مردان وجود ندارد."

 

وی توضيح داده است: "آقايان می‌توانند با جاری کردن صيغه محدوديت‌هايشان را برطرف کنند ولی زنان نمی‌توانند. درست است که آقايان بايد خيلی مسائل را رعايت کنند اما محدوديت زنان را ندارند."

 

اين نماينده مجلس تأکيد کرده است: "من به‌عنوان يک پزشک معتقدم فيزيولوژی بدن زن و مرد فرق می‌کند، اين تفاوت‌ها باعث می‌شود که برای زنان محدوديت بيشتری قائل شويم و اين به نفع زنان است."

 

از سوی ديگر تعدادی از حقوقدانان و فعالان زنان و حتی زنان اصولگرای مسلمان بر غيرکار‌شناسی و غيرمنطقی بودن مصوبه اخير مجلس نهم تأکيد کرده‌اند.

 

تارنمای آفتاب در واکنش به اين لايحه به نقل از توران ولی‌مراد، دبير ائتلاف اسلامی زنان نوشته است، "اگر زنان صغيرند و نمی‌توانند درست را از نادرست تشخيص دهند و محتاج قيم‌اند پس ارزش رأيشان چه می‌شود؟ اگر دارای توان تشخيص هستند و می‌توانند در تعيين همه ارکان نظام سهم داشته باشند پس نگرش موجود صغير محتاج قيم فرودست به آنان چگونه قابل توجيه است؟"

 

محمدحسن آصفری يکی از اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس ايران نيز در مخالفت با تصويب اين پيشنهاد گفته است: "بايد توجه داشت که به اين صورت راه تخلف بسته نمی‌شود و نگرانی که وجود دارد اين است که کسی که بخواهد تخلف کند به صورت صوری ازدواج کند و ازدواج‌های صوری زياد می‌شود."

 

طبق قانون مدنی ايران، "ولی قهری" حق و تکليفی است که قانون‌گذار برای اداره‌ اموال صغير، مجنون به پدر و جد پدری واگذار می‌کند. بر اساس قانون پدر و جد پدری هر دو در يک رديف قرار دارند. در صورتی که صغير ولی خاص (پدر و يا جد پدری) نداشته باشد و وصی هم برای او تعيين نشده باشد دادگاه برای او قيم تعيين می‌کند که حاکم شرع است.

 

مصوبه لايحه جديد صدور گذرنامه برای دختران زير ۴۰ سال بايد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و سپس از سوی اعضای شورای نگهبان به بحث گذاشته شود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

این بزرگترین توهین محمدی و اسلامی ست به زن و به نوع بشر.  در ًقرآن آمده است که زنان شما کشتزار شمایند ***! اصولا حرامسراهای خلفا و امامان و شخص پیامبر بر همین ایدئولوژی استوار بوده و حالا هم هست. در یکی از احادیٍث معتبر از پیامبر آمده است « لا يتشاور مع النساء» یعنی با زنان مشورت نکنید. و یا این حدیث معتبری که انسان را از انسانیتش سلب می کند. «يجب على النساء أن تحكم» یعنی واجب است که زنان از قضاوت محروم شوند. بعد معلوم نیست کسانیکه می خواهند اصلاح کنند این دین ضد زن و. یعنی ضد بشر در پی اصلاح کدامینند. آن اسلام رحمانی ای که آنها ازش دفاع می کنند کدام است؟؟!! این آقاین اصلاحطلب پس کی میخواهند *** دوستان زمانه با تشکر از شما این پرسش مرا از این روحانیون بکنید. از این مسلمانان بکنید. زنان محترمه اسلام ناب جواب من زن جوان را بدهید. من هفت سال دیگر چهل ساله خواهم شد. ولد في العراق

من به‌عنوان يک پزشک معتقدم فيزيولوژی بدن زن و مرد فرق می‌کند، اين تفاوت‌ها باعث می‌شود که برای زنان محدوديت بيشتری قائل شويم و اين به نفع زنان است. توپزشکیتو از کجا بدست اووردی! ***آخه خاله زنک تو کی هستی که منافع زنان رو درک کنی!!!

زن سی و سه ساله درست نوشته. ایکاش همه ی ***مثل تو بودند. متاسفانه بیشترشان ایران را آلوده اند.

ما این مجلس و قانونشو آقا و نوکراشو نمیخواهیم کی رو ببینیم؟

این خانم مثل اون رهبرش ادعای مالکیت بر ایران نشینان رو می کنند عینه چوپونه که میگه اینها گوسفند و بزهام هستند و فقط من اجازه دارم راجع به زنده بودنشون و تحویل به سلاخ براشون تصمیم بگیرم....حکومت اسلامی ذاتا" و باطنا" هر کجا در کره زمین وجود داشته و ظاهر شده درست افکار چوپون وار درش وجود داشته و داره ......این خانم که از فک و فامیل های آقا زاده ها هستند و اثری از گرسنگی و فقر در صورتشون دیده نمیشه صاحب کل زنان ایران هستند و هرچی ایشون تشخیص بدن همون باید بشه....***..میفرمایند که دختران باید در ایران بمانند ...البته والدین دخترانی که سنین بالا دارند که از همسایه های فضول تا.....به بقال محله مورد بازخواست دائمی قرار دارند و دختران سنین بالا که در چنین مملکت پر غیراتانی به دخترزاده شدن لعنت شده هستن چه درد و شکنجه ای را بدون زندان تحمل می کنن البته این خانم محترم ***صاحب کل زنان و دختران ایران نشین نظر دیگری دارن ....نه نباید برن خارج وگرنه ***

به عربستان سعودي خوش آمديد!اگربه همين صورت پيش برويم درسالهاي آينده ميرسدروزي كه دختران مابه دختران عربستان غبطه ميخورند زيراكه عربستان درسالهاي گذشته جهت احقاق حقوق زنان گامهاي مثبتي برداشته برعكس ايران كه سال به سال درجهت وضع قوانين ضدزن گام برميدارد تنهاراه اعتراض شديدبه وضع اين قوانين است

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما