خانه | خبر | اخبارایران

معرفی نامزدهای جايزه ادبی هوشنگ گلشيری

یکشنبه, 1391-10-24 17:47
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

نامزدهای دوازدهمين دوره جايزه‌ ادبی هوشنگ گلشيری معرفی شدند.

 

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، براساس اعلام قبلی هيئت داوران، در اين دوره از جايزه‌ گلشيری، تنها در بخش رمان اول و مجموعه داستان اول، اثر برگزيده انتخاب خواهد شد.

 

هيئت داوری، نامزدهای اين دوره از جايزه گلشيری را از ميان مجموعه‌داستان‌ها و رمان‌های اول که برای نخستين بار در سال ۱۳۹۰ در ايران منتشر شده‌اند معرفی کرده و برندگان اين دوره پس از بحث و بررسی نهايی داوران تا ماه آينده اعلام خواهند شد.

 

در بخش رمان اول که شامل رمان، داستان بلند و مجموعۀ داستان‌های به هم‌پيوسته می‌شود، کتاب‌های "خروج" نوشته‌‌ علی‌رضا سيف‌الدينی (نشر افراز‌)، "شکار کبک" نوشته‌ رضا زنگی‌آبادی (نشر چشمه) و "قلعه‌مرغی؛ روزگار هرمی" نوشته‌ سليمان امين (نشر هيلا و ققنوس) به‌عنوان نامزدهای دوازدهمين دوره‌ اين جايزه معرفی شده‌اند.

 

فرشته احمدی، محمد حسينی، کامران سپهران، عنايت سميعی و بهناز علی‌پور گسکری داوری اين بخش را برعهده داشته‌اند.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جايزه ادبی گلشيری را به رسميت نمی‌شناسد و رسانه‌های دولتی از درج اخبار مربوط به اين جايزه ادبی خودداری می‌کنند

در بخش مجموعه داستان اول نيز کتاب‌های "تمساح بودايی نيوزلندی محبوب من" نوشته‌ آسيه نظام‌شهيدی (نشر هيلا)، "جايی به نام تاماساکو" نوشته‌ فلامک جنيدی (نشر چشمه)، "فارسی بخند" اثر سپيده سياوشی (انتشارات ترکمان و قطره)، "قبرستان سقف ندارد" نوشته‌ سامان آزادی (نشر چشمه) و "من ژانت نيستم" نوشته‌ محمد طلوعی (نشر افق) به‌عنوان نامزدهای اين بخش معرفی شده‌اند.

 

کار داوری اين بخش نيز بر عهده‌ هلن اوليايی‌نيا، شاپور بهيان، علی خدايی، مهدی ربّی و فرهاد کشوری بوده است.

 

سال گذشته هيئت داوران جايزه ادبی گلشيری از ميان آثار بررسی شده، کتاب‌های "آدم‌ها" نوشته احمد غلامی و  "ويران" اثر ابوتراب خسروی را به‌طور مشترک در بخش مجموعه داستان، کتاب‌های "پرتره مرد ناتمام" نوشته اميرحسين يزدان‌بد و "خواب با چشمان باز" نوشته ندا کاووسی‌فر را در بخش مجموعه داستان اول، و کتاب‌ "زير آفتاب خوش‌خيال عصر" نوشته جيران گاهان را در بخش رمان اول به‌عنوان برگزيدگان يازدهمين دوره جايزه ادبی بنياد گلشيری معرفی کردند.

 

جايزه ادبی هوشنگ گلشيری، يکی از معتبرترين جايزه‌های ادبی و مستقل ايران است که سالانه به آثار انتشاريافته در زمينه ادبيات داستانی به زبان فارسی در ايران توسط بنياد هوشنگ گلشيری که بنيادی مردم‌نهاد است، اعطا می‌شود.

 

هوشنگ گلشيری نويسنده شهير ايرانی در سال ۱۳۷۷تصميم گرفته بود، جايزه بهترين رمان و مجموعه‌داستان سال را بنيان گذارد. او قصد داشت اين جايزه را "شهرزاد" يا "هدايت" بنامد، اما با آغاز بيماريش در اواخر ۱۳۷۸طرح‌اش نيمه‌کاره ماند.

 

بنياد هوشنگ گلشيری، پس از درگذشت هوشنگ گلشيری در خرداد ۱۳۷۹ خورشيدی، به همت فرزانه طاهری، همسر وی و تنی چند از دوستان و علاقه‌مندان هوشنگ گلشيری شکل گرفت.

 

جايزه هوشنگ گلشيری شامل تنديس، لوح تقدير و جايزه نقدی پنج تا ۱۰ ميليون ريالی است که در مراسمی به برندگان اهدا می‌شود.

 

هوشنگ گلشيری از جمله نويسندگان دگرانديشی بود که تمامی کتاب‌های وی تا پيش از درگذشت او در بيشتر دوران نظام جمهوری اسلامی ايران ممنوع‌الچاپ بودند.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جايزه ادبی گلشيری را به رسميت نمی‌شناسد و رسانه‌های دولتی از درج اخبار مربوط به اين جايزه ادبی خودداری می‌کنند.

 

تارنمای اينترنتی بنياد گلشيری نيز از تاريخ ۲۷ آبان ۱۳۸۹ در ايران، فيلتر شده‌ است و مسئولان بنياد گلشيری برای برگزاری مراسم اهدای جايزه به برگزيدگان اين بنياد با مشکلات و محدوديت‌هايی مواجه‌اند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما