خانه | خبر | اخبارایران

اعتراض به آزار خانواده‌های روزنامه‌نگاران در ایران

یکشنبه, 1391-10-10 18:50
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

بیش از یک‌صد روزنامه‌نگار با امضای بیانیه‌ای اعتراض خود را به آغاز  دور تازه‌ای از فشارها بر خانواده روزنامه نگارانی که خارج از ایران و در رسانه‌های جهانی مشغول به کار هستند، اعلام کردند.

 

این بیانیه با بیان اینکه این فشارها نمونه آشکاری از نقض حقوق بشر است، آورده است: " بی‌تردید این‌گونه فشارها و آزارها و تهدید شهروندانی که هیچ نقش و اطلاعی از کار فرزندان یا خواهران و برادران خود ندارند، چهره ای از جمهوری اسلامی ترسیم می‌کند که با تصور و آرزوهای مردمی که ۳۵ سال پیش با فریاد استقلال و آزادی ، انقلاب را پی ریختند، مغایرت تمام دارد."

 

اين نخستين بار نيست که حکومت ايران خانواده‌های خبرنگاران بی‌بی‌سی را تحت فشار قرار می‌دهد. در دی و بهمن‌ماه سال گذشته نيز فشار حکومت ايران بر اعضای خانواده بعضی از کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی شدت گرفت. 

"مرد ۹۰ ساله را به دستگاه اطلاعاتی فراخوانده‌اند که چرا فرزندت در یک رسانه خبری جهانی کار می‌کند. یا دختر جوانی را به حراست محل کارش احضار کرده‌اند تا پس از تحمل تهدید و ارعاب، گریان به خانه برگردد و به برادر خود در بیرون از ایران پیام برساند که اگر از همکاری با رسانه‌های جهانی دست برندارد، آرامش و معیشت خانواده‌شان در خطر خواهد افتاد" 

در بخشی از این بیانیه با شرح آزارهای اعمال شده علیه خانواده این روزنامه‌نگاران آمده است: "مرد ۹۰ ساله را به دستگاه اطلاعاتی فراخوانده‌اند که چرا فرزندت در یک رسانه خبری جهانی کار می‌کند. یا دختر جوانی را به حراست محل کارش احضار کرده‌اند تا پس از تحمل تهدید و ارعاب، گریان به خانه برگردد و به برادر خود در بیرون از ایران پیام برساند که اگر از همکاری با رسانه‌های جهانی دست برندارد، آرامش و معیشت خانواده‌شان در خطر خواهد افتاد."

 

بنابر این بیانیه خانواده افرادی که در رسانه‌هایی همچون بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، رادیو فردا و رسانه‌های دیگر رادیوئی، تلویزیونی و یا اینترنتی کار می‌کنند٬ هدف این فشارها واقع شده‌اند.

 

روزنامه‌نگاران  امضاکننده این بیانیه  با "غیرانسانی و غیراخلاقی" دانستن این رفتار با خانواده افراد شاغل در رسانه‌های آزاد، می‌گویند که "گناه" آنها این است که در "رسانه‌هایی که خارج از حیطه کنترل و محدودیت‌های معمول داخل ایران قرار دارند" مشغول به حرفه خود هستند.

 

اتحادیه سراسری روزنامه نگاران بریتانیا (ان یو جی)  نیز ۳۰ آذرماه جاری طی بیانیه‌ای نگرانی خود را از "موج جديد ارعاب و ايجاد مزاحمت" عليه خويشاوندان کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی اعلام کرد.

 

سال گذشته نيز پس از نمايش مستند "خط و نشان رهبر" در مورد زندگی آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران  فشارها بر خانواده روزنامه‌نگاران شاغل در بی بی سی فارسی شدت گرفت.

 

مجتبی ميرطهماسب، هادی آفريده، ناصر صفاريان، محسن شهرنازدار، کتايون شهابی و مهران زينت‌بخش شش مستندساز و سينماگر نيز ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ به اتهام "همکاری با بی‌بی‌سی فارسی" در تهران بازداشت شدند که پس از مدتی از زندان آزاد شدند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ايرانی با اسلام شعوره خود را از دست داده؛ ايرانی فکر کرد جمهوری اسلامی از ايمان واقعی ميگه! بابا جان تو که بعد از نمازت بايد 1 ربع هم بشينی و به فارسی با خدا حرف بزني، پس اون کلماتی که به عربی بلغور کردی برای چه بود؟ خداهم فارسی ميفهمد! تو ک با اسلام به درجه ای رسيدی ک بعد از مرگ فرزندت بهت تبريک ميگن؛ نفهميدی اينان آيت الله های فرشندگان مرگ هستن ،در هند براي1 تجاوز1 مليارد نفر بلند شد، فرزندت را جلوی چشمت دار ميزنن و تو نگاه ميکنی و غم ميخوري! اين درد مشترک تنها، تنها حل نميشود! اگر خبرنگار نبود، نميفهميدی که آخوند بعد از 2 رکعت نماز جنايت ميکند! خمينی هندی بود، خبرنگاران ما ميترسند از بت بزرگ سردارجی ججار خمينی حرف بزنن! اسلام کيست و برای چ است؟توئی که ميترسی فرزندت را دستگير کنند! پاشو، خودرا آمادۀ عيد کن! همزمان با گردگيريت، چل کليدت را ب زباله انداز! اسلام شعورت را گرفته، ديری نخواهد پائيد که به زيارت، عورتهائی که فرزندانت تجاوز کرده روي! ***! اسلام توئه نگونبخت را در برابر حوادث ثابت نگه ميداره و تو آنرا مکتوب مينامي! پاشو ميله های آهنی با دستهای شکنجه شده باز نميشوند!

دستگيری وبلاگ نويس ۱۴ساله در کرج
پليس سرکوبگر فتا که عامل دستگيری و قتل ستار بهشتی است، يک وبلاگ نويس 14 ساله را در کرج بازداشت کرده است.
پاسدار مهدی کاکوان سرکرده پليس فتا در اين رابطه گفته، در راستای افزايش امنيت در فضای مجازی، کارشناسان پليس، وبلاگی را که اقدام به انتشار داستانهای مبتذل می کرد!!! شناسايی و اقدامات خود را آغاز کردند.
پس از تحقيقات، متهم که نوجوانی 14ساله و ساکن کرج بود، شناسايی و به اين مرکز احضار شد!!.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما