خانه | خبر | اخبارایران

کميسيون امنيت ملی مجلس ايران: "سنکوپ و شوک" علت مرگ ستار بهشتی است

شنبه, 1391-10-09 13:11
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

منصور حقيقت‌پور، نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران می‌گوید که در گزارش این کمسیون علت مرگ ستار بهشتی "شوک ناشی از دستگيری و سنکوپ" اعلام شده است.

 

حقيقت‌پور امروز شنبه،نهم دی ماه به خبرگزاری تسنيم گفت: "اين گزارش براساس اطلاعات پزشکی قانونی، هم‌بندان و خانواده ستار بهشتی تهيه شده است."

 

وی افزود: "طبق اين گزارش، مشخص شده که عناصری از پليس فتا در انجام مأموريت خود تخلف کرده‌اند و اقدامات غيرقانونی درخصوص ضرب و شتم ستار بهشتی انجام داده‌اند."

 

ستار بهشتی کارگری بود که در مورد نقض حقوق بشر در ايران، وبلاگ‌نويسی می‌کرد. وی ۹ آبان‌ماه سال جاری به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه‌های اجتماعی و فيسبوک" بازداشت شد در منزلش در رباط کريم در نزديکی تهران بازداشت شد. مقامات  ایران روز ۱۳ آبان با خانواده اين وبلاگ‌نويس تماس گرفتند و آن‌ها را از مرگش در زمان بازداشت مطلع کردند.

 

"در گزارش کميسيون امنيت ملی، افرادی که ستار بهشتی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند اعم از مسئولين بازداشتگاه‌، زندانبان، بازجو و ... که همگی از پليس فتا هستند، خطاکار دانسته  شده و تاکيد شده است که با اين افراد خاطی بايد به طور جدی برخورد شود چراکه اقدامات اين چند نفر آبروی چندين هزار نيروی پليس را خدشه دار کرده است" 

مهدی دواتگری، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نهم که مسئوليت ويژه پيگيری پرونده مرگ ستار بهشتی را بر عهده دارد، هفته گذشته گفت کارشناسان پزشکی قانونی تأييد کرده‌اند اين زندانی سياسی "براثر شوک‌های فيزيکی و روانی و وارد شدن صدمات به بدنش فوت کرده است."

 

منصور حقيقت‌پور همچنين گفته است: "مطمئنا گزارش کميسيون امنيت ملی درخصوص مرگ ستار بهشتی هفته آينده در دستور کار مجلس قرار گرفته و در صحن علنی قرائت می‌شود."

 

اما شماری از اعضای کميسيون امنيت ملی ظاهراً با گزارشی که با صراحت علت مرگ ستار بهشتی را اعلام کند، مخالفت کرده و خواهان تعديل آن هستند.

 

به گفته اين نماينده مجلس "در گزارش کميسيون امنيت ملی، افرادی که اين وبلاگ نويس را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند اعم از مسئولين بازداشتگاه‌، زندانبان، بازجو و ... که همگی از پليس فتا هستند، خطاکار دانسته و تاکيد شده است که با اين افراد خاطی بايد به طور جدی برخورد شود چراکه اقدامات اين چند نفر آبروی چندين هزار نيروی پليس را خدشه دار کرده است."

 

مرگ ستار بهشتی بازتاب گسترده‌ای در جهان يافت و شمار زيادی از سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت‌های غربی با اعتراض به مرگ اين وبلاگ‌نويس در اثر شکنجه٬ خواهان رسيدگی به اين موضوع  شدند.

 

پس از رسانه‌ای شدن خبر مرگ ستار بهشتی و واکنش نمايندگان مجلس به آن، اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران ۱۱ آذر ماه گذشته، سرهنگ محمدحسن شکريان٬ رئيس پليس فتای تهران را به علت "قصور و ضعف در نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و روند رسيدگی پرونده ستار بهشتی" از سمت خود برکنار کرد.

 

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نيز هفته گذشته در مورد علت مرگ ستار بهشتی اعلام کرد در اين باره کميسيون ۱۱ نفره‌ای تشکيل شد و تشخيص داد که محتمل‌ترين علت مرگ می‌تواند ناشی از پيامدهای ضربه يا ضربات و يا شوک روانی باشد

Share this
Share/Save/Bookmark

بايد عوامل اصلي ومافيايی پشت صحنه دستگيريها و شکنجه ها و بردن افراد به بازداشتگا ههای مخفی معرفی و محاکمه شوند و پليس گشتاپويي فتا! هرچه سريعتر غيرقانوني اعلام و منحل شود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما