خانه | خبر | اخبارایران

حذف ١٢٠ صفحه از ۱۵۰ صفحه اشعار سيدعلی صالحی

جمعه, 1391-09-10 17:40
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

اداره‌ کتاب وزارت ارشاد اعلام کرد، مجموعه شعر سيدعلی صالحی، شاعر ايرانی را به شرط حذف شدن ١٢٠ صفحه از ۱۵۰  صفحه اين مجموعه منتشر می‌کند اما وی حاضر به  حذف ۸۰ درصد از مجموعه شعر خود نيست.

 

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گزارش داد، نشر ثالث سال گذشته مجموعه‌ شعر "تمرين آماده‌باش کبوتر"، يکی از آثار سيدعلی صالحی، شاعر ايرانی را برای دريافت مجوز نشر به دايره‌ نظارت بر کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرد که سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، مسئولان صدور مجوز انتشار اين مجموعه شعر را به شرط حذف کردن ١٢٠ صفحه از ۱۵۰ صفحه اين مجموعه اعلام کردند.

 

صالحی با بيان اين‌که شرط وزارت ارشاد را قبول نخواهد کرد گفت: "اين نوع برخوردها، نوعی يأس‌پراکنی را در جامعه دامن می‌زند، اما با اين حال، شاعرانی مثل من به اين سادگی‌ها مأيوس نخواهند شد دفتر بعدی شعرم را به‌زودی به ناشر خواهم سپرد."

 

اين شاعر افزود: "بسيار متأسفم که يک مجموعه‌ شعر که نهايتا در دو تا سه هزار نسخه تيراژ می‌خورد، اين‌گونه مسئولان را به واکنش وا می‌دارد."

 

وی با اشاره به اين‌که در شرايط کنونی چاپ يک مجموعه‌ شعر در اين تيراژ نمی‌تواند زيانی به کسی برساند تأکيد کرد: "اين مجموعه شعر نيز می‌رود در جوار کل شعرهايی که در طی اين سال‌ها ممنوعه اعلام شده‌اند."

 

سيدعلی صالحی: بسيار متأسفم که يک مجموعه‌ شعر که نهايتا در دو تا سه هزار نسخه تيراژ می‌خورد، اين‌گونه مسئولان را به واکنش وا می‌دارد

صالحی ابراز اميدواری کرد که فضای حاکم بر نشر ايران در آينده‌ای نزديک مورد توجه و اصلاح مسئولان قرار بگيرد و فضای باز و منصفانه‌ای برای انتشار کتاب در کشور مهيا شود.

 

اسفندماه سال گذشته، مجموعه شعر "رد پای برف تا بلوغ کامل گل سرخ" سروده اين شاعر ايرانی پس از شش سال انتظار از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد مجوز انتشار گرفت.

 

تاکنون بيش از ۱۷ دفتر شعر سيدعلی صالحی با اقبال خوب علاقه‌مندانش روبه‌رو بوده است.

 

صالحی شاعری است که نسبت به وقايع سياسی و اجتماعی اطراف خود واکنش نشان می‌دهد و تأکيد دارد که نمی‌تواند شعرش را از تعهد تهی کند.

 

در طول چند سال اخير بخش‌های بسياری از مجموعه اشعار و آثار برخی از شاعران، نويسندگان و مترجمان ايرانی از جمله محمدعلی سپانلو، اکبر اکسير، ابوتراب خسروی، حافظ موسوی و امين‌الله رشيدی کاشانی، خواننده و آهنگساز قديمی و ده‌ها تن ديگر به دليل محدوديت‌ها و اعمال مميزی سنگين از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد حذف و سانسور شده‌اند.

 

برخی از اين نويسندگان ايرانی در واکنش به اين روند، حاضر به مميزی آثار خود نشده‌اند و از انتشار آثار خود صرف‌نظر کرده‌اند.

 

امين‌الله رشيدی کاشانی، خواننده و آهنگساز قديمی، بهمن‌ماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، کتاب "ايران در رهگذر زمان تا مرزهای بی‌سرانجامی" را دستاورد چندين سال زحمت خود دانسته و افزوده بود: "اين کتاب از شش سال پيش در وزارت ارشاد خاک خورده و هنوز برای انتشار آن مجوزی داده نشده است."

 

رشيدی، ايرادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اين کتاب را غيرقابل قبول دانسته و گفته بود: "وزارت ارشاد خواستار حذف ۲۰۰ صفحه از کتاب شده که من اين کار را انجام نمی‌دهم."

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

يه دفعه‌اي بگن فقط جلدش رو منتشر مي‌کنيم

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما