خانه | خبر | اخبارایران

يوکيا آمانو: بازرسان آژانس در ايران تحت فشار قرار دارند

جمعه, 1391-09-10 13:13
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از تحت فشار قرار گرفتن بازرسان اين نهاد نظارتی در ايران خبر داده است.

 

به گزارش آسوشيتدپرس، يوکيا آمانو روز گذشته (پنج‌شنبه ۲۹ نوامبر) در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر، گفت آژانس بين‌المللی انرژی "هر اقدام لازمی برای حفاظت از بازرسان خود در ايران انجام می‌دهد."

 

آمانو از پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره جزئيات بيشتر اين موضوع خودداری کرد و گفت: "فشار وارده بر بازرسان به سختی قابل‌ توضيح است."

 

اين نخستين بار است که مديرکل آژانس از وضع کارشناسان اين سازمان در ايران ابراز نگرانی کرده است.

 

فريدون عباسی دوانی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در شهريورماه گذشته در گفت‌وگويی با روزنامه عربی الحيات مدعی شد که "جاسوسان غربی" به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نفوذ کرده‌اند و بر همين اساس جمهوری اسلامی در "برخی مواقع اطلاعات نادرستی" را در اختيار بازرسان  قرار داده است.

 

آمريکا نيز روز گذشته به جمهوری اسلامی ايران تا ماه مارس سال آينده ميلادی، به مدت سه ماه ديگر، مهلت داد که با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی "همکاری جدی" را آغاز کند

عباسی پيش از آن در پنجاه‌وششمين نشست ساليانه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين، در سخنرانی خود با انتقاد از "رويکرد بدبينانه و سوء مديريت آژانس" مدعی آن شده بود که "تروريست‌ها و خرابکاران" ممکن است به آژانس "نفوذ" کرده باشند.

 

يوکيو آمانو، در بخش ديگری از سخنان خود از عدم پيشرفت "راستی‌آزمايی جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ايران" با وجود "تلاش‌های فراوان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی" خبر داد.

 

مديرکل آژانس همچنين بار ديگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ايران خواست تا امکانی فراهم کنند که بازرسان آژانس به مجتمع نظامی پارچين در نزديکی تهران دسترسی پيدا کنند.

 

کارشناسان آژانس احتمال می‌دهند که ايران در اين مجتمع نظامی، آزمايش‌های نظامی مرتبط با تسليحات هسته‌ای را انجام داده است.

 

يوکيا آمانو ابراز نگرانی کرده است که فعاليت‌های گسترده در پارچين به‌منظور پاک‌سازی آن از آزمايش‌های صورت‌گرفته، مانعی جدی بر سر تحقيقات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به شمار می‌رود.

 

هم‌زمان، آمريکا نيز روز گذشته به جمهوری اسلامی ايران تا ماه مارس سال آينده ميلادی، به مدت سه ماه ديگر، مهلت داد که با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی "همکاری جدی" را آغاز کند.

 

به گزارش خبرگزاری رويترز، رابرت وود، نماينده آمريکا در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته در نشست شورای حکام اعلام کرد که ايالات متحده تا آغاز ماه مارس سال ميلادی آينده به ايران فرصت می‌دهد  تا "همکاری جدی" خود با بازرسان اين نهاد نظارتی را آغاز نمايد.

 

اين مقام آمريکايی به جمهوری اسلامی ايران هشدار داده است که در صورت عدم همکاری با آژانس، ايالات متحده تلاش خواهد کرد تا موضوع "بن بست" در مذاکرات ايران و آژانس را به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شود.

 

ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار است برای حل و فصل اختلاف‌های موجود درباره فعاليت‌های هسته‌ای ايران روز ۱۳ دسامبر (۲۳ آذر) در تهران مذاکره کنند.

 

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای ابعاد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی تهران در اين زمينه شده است اما مقام‌های جمهوری اسلامی ايران در مقابل می‌گويند که برنامه هسته‌ای‌ ايران کاملا صلح‌آميز و جهت تأمين سوخت است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

سلطانیه در بیانیه کشورش را استاد فن آوری غنی سازی خوانده و گفته است که ایران به سادگی می تواند تأسیسات هسته ای آسیب دیده خود را احیا کند!!
راست ميگويي نيروگاه بوشهررادرست کنيد که ميلياردها دلار هزينه کرديد و هنوز راه نيفتاده؟! از غني سازي هدفتان چيز ديگري ميباشد؟!

آمانو همچنان امیدوار، هیأت بازرسی آژانس را به تهران می‌فرستد ؟! چند ده بار؟

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما