خانه | خبر | اخبارایران

اجرای عمل رایگان توبکتومی و وازکتومی در ایران متوقف شد

شنبه, 1391-08-27 16:32
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

یکی از نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم از توقف اجرای عمل رایگان توبکتومی و وازکتومی در راستای اجرای سیاست‌های تشویق خانوارهای ایرانی به فرزندآوری بیشتر خبر داد.

 

شهلا میرگلو‌ بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم  روز شنبه ۲۷ آبان ماه با اعلام اینکه عمل رایگان توبکتومی و وازکتومی متوقف شده و اجرا نمی‌شود به باشگاه خبرنگاران گفت: توقف اجرای بعد تشویقی وازکتومی و توبکتومی اقدام مثبتی است چرا که کشور نیاز به جمعیت جوان دارد و نباید اجازه داد نرخ رشد جمعیت منفی شود."

وی افزود: در راستای ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر عدم اجرای این دو روش به صورت تشویقی، کسانی که خواستار انجام عمل توبکتومی و وازکتومی می‌شوند هیچ گونه حمایت مالی از آنها نخواهد شد.” 

 

  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: توقف اجرای بعد تشویقی وازکتومی و توبکتومی اقدام مثبتی است چرا که کشور نیاز به جمعیت جوان دارد و نباید اجازه داد نرخ رشد جمعیت منفی شود"  

توبكتومی یكی از روش‌‌های دائمی پیشگیری از بارداری است که در این روش لوله‌های رحمی مسدود می‌شود و از برخورد تخمك زن با نطفه مرد در داخل لوله رحمی جلوگیری به عمل آمده و در نتیجه لقاح صورت نمی‌گیرد.  وازكتومی یا بستن لوله‌های منی بر در مردان نیز یك عمل جراحی سرپایی است كه برای پیشگیری از بارداری به كار می‌رود .

دبیر کمیته مدیریت مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حال رسیدگی به لایحه اصلاح قانون کنترل جمعیت است که در‌ آن، موضوع سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت ذکر شده است، توضیح داد: پس از تصویب این لایحه، مجلس به صورت جدی مسائل مربوط به سیاست‌های تشویق افزایش زاد و ولد را دنبال خواهد کرد.

 

به گزارش منابع خبری ایران، دو روز پیش مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تبدیل درس "تنظیم خانواده" به "دانش خانواده" در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در درس دانش خانواده به تمامی ابعاد خانواده از جمله همسرداری، پرورش فرزند، مباحث قبل از ازدواج، ازدواج، بعد از ازدواج و همچنین به مباحث مختلف اعتقادی، عاطفی، فرهنگی، معیشتی و غیره توجه شده است."

 

محدود نبودن تعداد فرزندان خانواده برای پرداخت یارانه و افزایش کمک هزینه نگهداری فرزندان بانوان شاغل در مهدهای کودک از ۳٦ به ٥٠ هزار تومان، حذف محدودیت خدمات بیمه اجتماعی برای فرزندان پنجم به بعد در خانواده و دادن وام قرض‌الحسنه‌ای به مبلغ یک‌صد میلیون ریال با بازپرداخت ده ساله و بدون الزام به سپرده‌گذاری به خانواده‌هایی که در آنها سن مادر حداکثر ۳۹ سال باشد٬ از جمله اقداماتی است که در راستای تشویق به فرزندآوری بیشتر در دستور کار دولت دهم قرار گرفته است.

 

در مرداد ماه سال جاری نیز مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران از حذف کامل بودجه برنامه کنترل جمعیت و جایگزینی برنامه سلامت باروری در این کشور خبر داده بود.

 

به نوشته تارنمای خبرآنلاین، کارشناسان معتقدند با حذف توزیع رایگان وسایل پیشگیری از بارداری، باید منتظر افزایش مرگ و میر زنان به هنگام زایمان و همچنین افزایش موارد سقط جنین باشیم.  محمد میرزایی، رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران می‌گوید: "این تصور اشتباهی است که با قطع وسایل جلوگیری از بارداری می‌توان شاهد رشد موالید در کشور بود.

Share this
Share/Save/Bookmark

آهای ملت ....یالله دیگه....بنابه دستور و امر ولایت فقیه ...پاسدار و گدا و قاچاق فروش و جاسوس و عربده زن و مداح و آخوند کم داریم دیگه ....بیاد دیگه درمون مجانیه ..سلام ...تشریف آوردین برای درمون " راه اندازی جوجه کشی اسلامی " .....بفرمائید ...رهبر جنونهوری اسلامی علی خامنه ای خیلی خوشحالن که از دستوراتشون پیروی کردید و اومدید اینجا ....بفرمائید تو اون اتاق...چی میل دارید....؟ چائی - قهوه - ساندیس - کیک پرتقالی - آب معدنی -کوکاکولا هم داشتیم متاسفانه یه ساعت پیش تموم شده ؟؟همین جا تشریف داشته باشید ..الان دکتر میاد ...خانم بطول زین العابدینی اتاق 123...ببخشید از دفتر دارن منو صدا میکنن باید برم اونجا و متاسفانه باید چند دقیقه ای تنهاتون بزارم..راستی کارت ملی تون هم همراتون هست؟ این فرم رو پر کنید....تا من بیام دوباره حضورتون ....!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما