خانه | خبر | اخبارایران

هشدار دوباره: زلزله، تهران را به تلی از آوار تبديل می‌کند

سه شنبه, 1391-08-09 11:04
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

بهرام عکاشه که در ايران از او به عنوان پدر علم زلزله‌شناسی نام برده می‌شود، برای چندمين بار هشدار داده است وقوع زلزله هفت ريشتری در تهران، اين شهر را به "تلی از آوار" تبديل خواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، عکاشه گفت: "همه می‌دانند که گسل‌های شهر تهران آبستن زلزله بيش از هفت ريشتری‌اند."

 

در ماه‌های اخير چندين زلزله کمتر از چهار ريشتری بخش‌هايی از استان تهران را لرزانده است.
وی افزود: "‌صراحتاً اعلام می‌کنم در آجودانيه و نياوران که در شمال تهران ايجاد شده است، گسل‌های خطرناکی وجود دارد."

 

يک هفته پيش نيز مهدی چمران، رئيس شورای شهر تهران گفت: "گسل‌های تهران فعال و خطرناک است  و تهران در مقابل زلزله دفاع لازم را ندارد...بر اساس اين مطالعات گسل ری آن چنان خطرناک نيست ولی گسل شمال تهران خيلی خطرناک است."

 

به گفته چمران "تهران با توجه به فقدان نظارت دقيق بر ساخت‌وسازها، ساختار شهری ريزدانه بودن، خيابان‌های تنگ، بافت‌های فرسوده و ترافيک در صورت وقوع زلزله با مشکل مواجه خواهد بود."

 

بهرام عکاشه: خدا نکند زلزله هفت ريشتری در شمال يا جنوب تهران رخ دهد چرا که در صورت حادث شدن اين زلزله از شهر تهران چيزی برای چندين سال باقی نمی‌ماند، متأسفانه در طول ۲۰۰ سال گذشته نسبت به ساخت‌وساز شهر تهران در هيچ نقطه‌ای و در هيچ مديريتی توجه جدی نشده است و هيچ کس تعريف دقيقی از شهرسازی نداشته است

عکاشه همچنين گفت: "خدا نکند زلزله هفت ريشتری در شمال يا جنوب تهران رخ دهد چرا که در صورت حادث شدن اين زلزله از شهر تهران چيزی برای چندين سال باقی نمی‌ماند، متأسفانه در طول ۲۰۰ سال گذشته نسبت به ساخت‌وساز شهر تهران در هيچ نقطه‌ای و در هيچ مديريتی توجه جدی نشده است و هيچ کس تعريف دقيقی از شهرسازی نداشته است."

 

به گفته وی "شهر تهران تنها ظرفيت سه يا چهار ميليون نفر را دارد در حالی که هم‌اکنون بيش از ۱۰ ميليون ساکن دارد و هر روز نيز تعداد آن افزايش می‌يابد به طوری که شهر تهران هم اکنون در بن‌بست جمعيتی و ساخت‌وساز بی‌رويه قرار گرفته است."

 

عکاشه افزود: "در تهران طوری ساختمان‌سازی می‌شود که حريم گسل در آن مطرح نيست البته اين مسئله در مشهد، شيراز و ساير کلان‌شهر‌ها نيز ديده می‌شود که ساخت‌وساز بر روی گسل و حريم رعايت نمی‌شود.... جای تأسف است که در ساختن ساختمان‌های حساس از جمله پالايشگاه‌ها و بيمارستان‌ها به مطالعات زلزله‌شناسی و گسل‌ها توجه نمی‌شود."

 

وی "خالی شدن تهران از جمعيت" را راهکاری برای جلوگيری از بروز فاجعه در هنگام وقوع زلزله دانست و افزود: "تصور کنيد در صورت وقوع زلزله با وجود لوله‌های آب و گاز چه اتفاقی در شهر تهران رخ می‌دهد."

 

۹۰ درصد از خاک ايران بر روی نوار زلزله قرار گرفته است. آخرين زلزله مرگبار در تهران، ۱۷۲ سال پيش رخ داد. استان تهران اکنون بيش از ۱۳ ميليون جمعيت دارد.

 

بر پايه تخمين کارشناسان، در صورت بروز زلزله در تهران، بين ۲۰ تا ۵۰ درصد بيمارستان‌های اين شهر به کلی ويران خواهد شد. اين در حالی است که بيمارستان‌های تهران به لحاظ فنی و سازه‌ای، ضريب ايمنی بالايی در برابر زلزله ندارند و مقاومت برخی از آن‌ها حتی در برابر زلزله شش ريشتری نيز اندک است.

 

در آخرين زلزله مرگبار در ايران، روز شنبه ۲۱ مردادماه سال جاری خورشيدی دو زمين‌لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش ريشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند که به گفته مقام‌های مسئول ايران بيش از ۳۰۰ کشته و پنج هزار زخمی بر جای گذاشت.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

میگویند شخصی بدون استفاده از دست یا ظرفی از جوی آ بی روان با نهادن دهان بر روی آ ب روان از آ ن آ ب میخورد کسی که از آ نج رد میشد گفت چنین آ ب خوردن عقل آ دم را ضایع میکند آ ن شخص سرش را از روی آ ب برداشت وگفت عقل چیست ؟ رهگذر گفت ببخشید به همان شکل آ ب بخور این داستا ن چیزی است که سالها است بزرگانی چون پروفسور عکاشه هشدا ر میدهند ولی سرا ن نظام مقدس ولایت فقیه نمیدانند (عقل ) چیست یعنی با در ک ناقص و عقب مانده ای که دارند نمیتوانند ونه میخواهند بفهمند تبد یل تهران به تلی از خرابه یعنی چه ونهایت اینکه بدون خواست ( خد ا)که این عمل انجام نمیشو د وچون خواسته پس اشکالی دندارد.

بستگی دارد که شعاع زلزله چقدر باشد. آقای عکاشه همیشه فرضش این است که تمام تهران بزرگ با همه وسعتش به یک اندازه خواهد لرزید. واقعیت این است که با توجه به وسعت بیش از حد تهران، در بدترین حالت یک دهم شهر نابود خواهد شد که خودش به اندازه شاید بیست برابر وسعت بم است.

اگه یه یا علی بگیم هیچی نمیشه .

زلزله تهران زیادم بد نیست. از شر گرونی و تورم و بی توجهی مسعولین خلاص میشیم.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما