خانه | خبر | اخبارایران

ايلام و خوزستان بيشترين تعداد خودکشی در ايران را دارند

شنبه, 1391-08-06 15:47
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يک جامعه‌شناس بيشترين ميزان بحران‌های اجتماعی از جمله خودکشی در ايران را در دو استان ايلام و خوزستان دانست.

 

سعيد معيدفر، جامعه‌شناس ايرانی امروز شنبه ششم آبان‌ماه به خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گفت: "در اين مناطق (ايلام و خوزستان) زنان و جوانان به بحران‌های روحی روانی و افسردگی دچار می‌شوند و بعضاً ممکن است به شکل آسيب‌های اجتماعی بروز پيدا کنند."

 

وی با اعلام اينکه فشارهای سنتی وارد آمده به زنان و جوانان در مناطق کمتر توسعه‌يافته ممکن است منجر به به‌وجود آمدن بحران‌های اجتماعی شود افزود: "اگر چه در اين مناطق با افزايش اطلاعات و آگاهی، ظرفيت جوانان نيز بيشترشده است اما آنها قدرت عرض اندام ندارند."

 

اين جامعه‌شناس گفت طرز تفکر پدران و مادران در شهرها متناسب با فرزندانشان تغيير کرده است و توضيح داد: "درمناطق کمتر توسعه‌يافته هنجارهای سنتی بر جوانان و زنان تحميل می‌شود، بنابر اين زنان و جوانان از آنجا که همانند گذشته بروز همه مشکلات را از سوی خود نمی‌بينند از اين رو به سرعت حساسيت آنها بالا می‌رود، درست همانند بخشی از سيمی که نازک شده و با واردآمدن فشاری به آن می‌سوزد."

 

آمار خودکشی در ايران در سه ماهه نخست سال‌ گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۴ درصد افزايش داشته است

هرچند اين روزها خودکشی‌ها در تهران در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است اما خودکشی در برخی از استان‌های ايران به‌ويژه استان‌های غربی و نيز شمالی پيشينه طولانی دارند.

 

صادق رستمی، مديرکل بهزيستی استان ايلام دی‌ماه سال گذشته نسبت به ميزان خودکشی در اين استان هشدار داده و گفته بود: "آمار دقيقی از ميزان ثبت خودکشی نداريم، اما بنا بر تحقيقات صورت گرفته، در برخی ماه‌ها، مرگ چهار نفر به دليل خودکشی در هفته بيشتر از سوی زنان در سطح استان رخ می‌دهد. "

 

روزنامه تهران امروز، مهرماه سال جاری نيز در اين زمينه نوشت، "خودسوزی‌بلوط‌ها" استعاره‌ای از خودکشی زنان استان‌های غربی، به‌ويژه ايلام و کرمانشاه است که تاکنون هيچ راه‌حلی برای جلوگيری از آن پيش‌بينی نشده‌ است.

 

به گفته مجيد ابهری، آسيب‌شناس، تهران، و استان‌های غربی از جمله ايلام، خوزستان و همچنين گيلان بيشترين آمار خودکشی در ايران را به خود اختصاص داده‌اند.

 

وی افزون بر وضعيت شهری، کمبود امکانات تفريحی، رفاهی و روابط اجتماعی و عاطفی به‌ويژه سنت‌های غلط عشيره‌ای را علت افزايش ميزان خودکشی در بين زنان استان‌های غربی در قالب خودسوزی دانست.

 

ابهری گفت: "ميزان خودکشی در ايران در مقايسه با کشورهای پيشرفته  کمتر است ولی در ميان کشورهای اسلامی پس از سودان و تونس، ايران مقام سوم خودکشی را دارد."

 

به گفته احمدعلی نوربالا، روان‌پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دنيا نرخ خودکشی افراد مجرد دو برابر افراد متأهل است اما در ايران اقدام به خودکشی در افراد متأهل بيشتر از مجردها است.

 

براساس آمارهای اين استاد دانشگاه، نرخ خودکشی زنان متأهل در شهرهای مازندران و آذربايجان شرقی بيش از ساير نقاط ايران بوده است.

 

آمار خودکشی در ايران در سه ماهه نخست سال‌ گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۴ درصد افزايش داشته است. در سه ماهه نخست سال‌ گذشته ۹۵۲ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از اين ميان ۲۷۴ نفر زن و ۶۷۸ نفر مرد بوده‌اند.

 

اين در حالی است که در کل سال ۸۸، سه‌هزار و ۱۲۲ خودکشی و در سال ۸۹، سه‌هزار و ۶۴۹ خودکشی گزارش شده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما