خانه | خبر | اخبارایران

غرب: ايران ۶۴۰ سانتريفوژ ديگر در فردو نصب کرده است

جمعه, 1391-08-05 19:21
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ديپلمات‌های غربی می‌گويند، به نظر می‌رسد ايران کار نصب سانتريفيوژها را در تأسيسات هسته‌ای زيرزمينی خود تقريبا به پايان برده و به اين ترتيب، اگر قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشد، قابليت‌های خود را برای توليد احتمالی اورانيومی که درجه خلوص آن برای اين منظور مناسب باشد، افزايش داده است.

 

رويترز به نقل از اين ديپلمات‌ها نوشت نشانه‌ها حاکی از آن است که ايران ۶۴۰ سانتريفيوژ يا تعدادی در همين حدود را که آخرين سانتريفيوژهای نصب نشده از مجموع دو هزار و ۸۰۰ سانتريفيوژی محسوب می‌شدند که قرار بود به‌منظور غنی‌سازی اورانيوم در تأسيسات هسته‌ای فردو نصب شوند، در اين تأسيسات قرار داده اما هنوز آنها را راه‌اندازی نکرده است.

 

يکی از ديپلمات‌های غربی در اين‌باره اظهار داشت: "من متوجه شده‌ام که آنها تمام سانتريفيوژها را در آنجا نصب کرده‌اند."

 

يک ديپلمات ديگر معتقد است که اين سانتريفيوژها در محل قرار گرفته‌اند اما احتمالا خطوط لوله و ديگر تمهيداتی که برای راه‌اندازی آنها مورد نياز است هنوز تکميل نشده است.

 

هر حرکتی که از سوی ايران به‌منظور افزايش بازدهی تأسيسات فردو صورت بگيرد، به منزله هشدار شديدتری به آمريکا و اسرائيل خواهد بود که علاوه بر ديپلماسی، گزينه حمله نظامی را نيز برای ممانعت از دستيابی ايران به بمب اتمی مد نظر دارند

نگرانی آمريکا و متحدانش بيشتر متوجه تأسيسات فردو است چرا که اورانيوم در آن تا درجه خلوص ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌شود. اما ايران می‌گويد که اين اورانيوم را در رآکتوری برای مصارف پزشکی نياز دارد. 

 

از نظر فنی اورانيوم با درجه خلوص ۲۰ درصد تنها يک گام کوتاه با اورانيوم با درجه خلوصی که برای توليد سلاح مورد نياز است فاصله دارد. از اين روست که نگرانی غرب درباره اين‌ احتمال که برنامه‌ای که ايران آن را کاملا صلح‌آميز می‌خواند در واقع سرپوشی بر پيش‌برد قابليت توليد تسليحات هسته‌ای در اين کشور گذاشته باشد، به اوج خود رسيده است.

 

هر حرکتی که از سوی ايران به‌منظور افزايش بازدهی تأسيسات فردو صورت بگيرد، به منزله هشدار شديدتری به آمريکا و اسرائيل خواهد بود که علاوه بر ديپلماسی، گزينه حمله نظامی را نيز برای ممانعت از دستيابی ايران به بمب اتمی مد نظر دارند.

 

ايران در سال ۲۰۰۹ با دانستن اين‌که ادارات اطلاعاتی غربی از وجود تأسيسات هسته‌ای فردو در اين کشور مطلع شده‌اند، تنها از وجود همين تأسيسات - که در کوه ساخته شده است تا از حملات هوايی در امان بماند - پرده برداشته بود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما