خانه | خبر | اخبارایران

احمدی‌نژاد: از اوين ديدار می‌کنم، قوه قضائيه حق دخالت ندارد

دوشنبه, 1391-08-01 20:32
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران در رابطه با تصميم خود برای بازديد از زندان اوين به نامه "خيلی محرمانه" آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه پاسخ تندی داد و گفت بر اساس قانون اساسی قوه قضائيه نمی‌تواند مانع از بازديد رئيس‌جمهور از زندان‌ها شود.

 

به گزارش منابع خبری ايران، نامه احمدی‌نژاد به رئيس قوه قضائيه که امروز دوشنبه يکم آبان‌ماه منتشر شده است پاسخ به نامه‌ای است که ظاهرا صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه به‌طور "خيلی محرمانه" روز گذشته، يکشنبه ۳۰ مهرماه خطاب به احمدی‌نژاد نوشته است.

 

با اين‌که متن نامه لاريجانی منتشر نشده است اما احمدی‌نژاد در نامه خود فرازهايی از آن را بازتاب داده است.

 

به‌گفته محمود احمدی‌نژاد، صادق لاريجانی در نامه محرمانه خود نوشته است "رئيس‌جمهوری قبل از برنامه‌ريزی برای سرکشی به زندان بايد از قوه قضائيه اجازه بگيرد."

 

بر اساس نامه رئيس‌جمهور ايران لاريجانی همچنين در نامه خود دو بار تأکيد کرده است که سرکشی به زندان اوين به مصلحت نيست و يک بار هم گفته است که موافق اين کار نيست.

 

بامداد روز گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا)، از ارسال نامه محمود احمدی‌نژاد، به صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه برای بازديد از زندان اوين خبر داد.

 

احمدی‌نژاد خطاب به صادق لاريجانی: چگونه جنابعالی اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی‌دانيد. اگر اين نگاه بر کل فعاليت‌های قوه قضائيه حاکم باشد آيا نمی‌شود تصور کرد که برخی از اصول قانون اساسی و حقوق اساسی مردم با مصلحت انديشی و تشخيص شخصی در قوه قضائيه متوقف شده و يا ناديده انگاشته می‌شود

احمدی‌نژاد در اين نامه گفته بود که قصد داشت دوشنبه ۱۷ مهرماه از زندان اوين بازديد کند و اين موضوع را از طريق مرتضی بختياری، وزير دادگستری به قوه قضائيه اطلاع داد اما وزير دادگستری پس از ساعتی گفت مسئولان قوه قضائيه می‌خواهند که اين بازديد به روزهای آينده موکول گردد.

 

احمدی‌نژاد در ادامه از صادق لاريجانی خواسته بود دستور دهد تا هر چه سريع‌تر هماهنگی لازم جهت بازديد از زندان اوين صورت گيرد.

 

نامه "خيلی محرمانه" صادق لاريجانی پاسخ به اين نامه احمدی‌نژاد بوده است.

 

به‌گفته احمدی‌نژاد، لاريجانی در نامه محرمانه خود همچنين با استناد به مواردی چون ضرورت رسيدگی به معيشت مردم، زندانی بودن علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئيس‌جمهور، در زندان اوين، و يا اين‌که بازديد از اوين نزديک به انتخابات رياست جمهوری شائبه سياسی دارد و چنين بازديدی "حمايت از مجرم" تلقی می‌شود و همچنين با پرسش اين‌که چرا در سال هفتم رياست جمهوری سرکشی انجام می‌شود؛ با بازديد احمدی‌نژاد مخالفت کرده است.

 

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ امروز خود ابتدا نوشتن نامه "خيلی محرمانه" را به دليل اين‌که "اين مکاتبات مربوط به حقوق اساسی ملت است" ضروری ندانسته و گفته است بر اساس قانون اساسی "رئيس‌جمهوری به‌عنوان منتخب ملت بالاترين مقام رسمی کشور پس از رهبری و رئيس قوه مجريه و به علاوه مجری قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران است."

 

وی تأکيد کرده است که بر اساس وظيفه قانونی، بررسی نحوه اجرای اصول قانون اساسی در قوه قضائيه از جمله نحوه دادرسی را در برنامه کاری خود داشته است.

 

احمدی‌نژاد نوشته است: "چگونه جنابعالی اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی‌دانيد. اگر اين نگاه بر کل فعاليت‌های قوه قضائيه حاکم باشد آيا نمی‌شود تصور کرد که برخی از اصول قانون اساسی و حقوق اساسی مردم با مصلحت‌انديشی و تشخيص شخصی در قوه قضائيه متوقف شده و يا ناديده انگاشته می‌شود."

 

محمود احمدی‌نژاد: بازديد رئيس‌جمهوری که انتظار می‌رفت با استقبال مسئولان قوه قضائيه مواجه شود، شائبه‌ای ايجاد نمی‌کند بلکه مخالفت با اين امر شائبه‌های زيادی ايجاد خواهد کرد

وی اقدام رئيس قوه قضائيه را "تفسير سياسی" از قانون اساسی دانسته و گفته است آيت‌الله لاريجانی با چنين عملی مانع از اجرای قانون اساسی می‌شود.

 

احمدی‌نژاد در پاسخ به استدلال‌های صادق لاريجانی پرسيده است "مگر بناست قوه قضائيه و يا زندان اوين در انتخابات آتی نقشی ايفا نمايند."

 

وی بازديد خود از زندان اوين را به‌دليل زندانی بودن مشاور مطبوعاتی‌اش رد کرد و گفت: "چگونه ممکن است سرکشی به زندان حمايت از مجرم تلقی شود."

 

رئيس دولت دهم همچنين "برخورد با مفاسد اقتصادی و رانت‌خواری‌های عده‌ای خاص و ايجاد امنيت عمومی اقتصادی" را بخشی از وظايف قوه قضائيه عنوان کرده و از اين‌که "گزارش مستند و دقيقی از انجام اين وظايف قوه قضائيه در دسترس نيست" اظهار تأسف کرده است.

 

محمود احمدی‌نژاد با بيان اين‌که "درب زندان بايد به روی اقشار اجتماعی باز باشد"، افزوده است: "بازديد رئيس‌جمهوری که انتظار می‌رفت با استقبال مسئولان قوه قضائيه مواجه شود، شائبه‌ای ايجاد نمی‌کند بلکه مخالفت با اين امر شائبه‌های زيادی ايجاد خواهد کرد."

 

وی در پايان نامه خود تأکيد کرده است که مصمم است از زندان‌ها و برخی دادگاه‌ها بازديد کند و گزارش آن را به مردم و رهبر جمهوری اسلامی ارائه دهد.

 

بازديد محمود احمدی‌نژاد از زندان اوين به تنش تازه ديگری در ميان مسئولان حکومت ايران تبديل شده است.

 

روز گذشته نيز غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به درخواست احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین، انجام آن را به "مصلحت" ندانست و این تقاضا را دارای "شائبه سیاسی" خواند.

 

وی با تأکید بر این‌که "بازدید از زندان دارای ضوابطی خاص است" اعلام کرد: "از اول انقلاب هر کسی که می‌خواست از هر زندانی بازدید کند بر اساس ضوابط و اقتضائات این بازدید انجام می‌شد و تاکنون بازدیدی برخلاف ضوابط انجام نشده است."

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

احمدی نژاد زمانی در ارائه طرح جهانی خانواده نیک ایرانی، آشپزی مردانه میکرد و حالا به روغن سوزی افتاده. خوب میدونه قوای سه گانه چماق ظاهریست و تنها راه "قانونی" دیدن جوانفکر، دیدن دم حیدر مصلحی و واسطه قرار دادن او پیش خامنه ای است. اما درست همین دم دیدن، پرونده های زیر بغل رو به خطر میندازه.
راه سرراست احمدی نژادی همان زرو وار وارد شدن به زندان است و ربودن یار.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما