خانه | خبر | اخبارایران

هشدار شيرين عبادی نسبت به سلامتی نسرين ستوده در زندان

دوشنبه, 1391-08-01 10:45
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جايزه نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ در نامه‌ای خطاب به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در رابطه با وضعيت حقوق بشر در ايران در مورد اعتصاب غذای نسرين ستوده، وکيل محبوس در زندان اوين توضيحاتی را ارائه کرد.

 

به گزارش تارنمای کانون مدافعان حقوق بشر، شيرين عبادی در نامه خود به تاريخ ۲۷ مهرماه به احمد شهيد، ضمن يادآوری اين‌که نسرين ستوده در يک دادرسی غيرعادلانه به شش سال حبس محکوم شد و اکنون بيش از دو سال است که در زندان به‌سر می‌برد توجه اين مقام سازمان ملل را به وضعيت رو به وخامت زندانيان سياسی در ايران نيز جلب کرد.

 

عبادی نوشت نسرين ستوده "در اعتراض به عدم اجرای آئين‌نامه اداره امور زندان‌ها و محروميت از حقوق يک زندانی از جمله عدم دسترسی به تلفن و ايجاد انواع محدوديت‌ها برای ملاقات با فرزندان خردسال خود و همچنين به مناسبت تشکيل پرونده کيفری و صدور قرار ممنوعيت خروج از کشور برای همسر و دختر ۱۲ ساله‌اش، از روز چهار شنبه ۱۷ اکتبر دست به اعتصاب غذا زده است."

 

شيرين عبادی در نامه خود نسبت به سلامتی نسرين ستوده هشدار داد و توجه احمد شهيد را به وضعيت رو به وخامت زندانيان سياسی در ايران جلب کرد و يادآور شد که آنان حتی از حقوق و مزايای يک زندانی عادی نيز محروم هستند.

 

شيرين عبادی: زندانيان سياسی در ايران حتی از حقوق و مزايای يک زندانی عادی نيز محروم هستند

پيش از اين رضا خندان، همسر نسرين ستوده به تارنمای کلمه گفته بود وی به دليل شرايط "سختی" که در آن قرار دارد، اعتصاب غذا کرده است.

 

وی در توضيح اين شرايط گفته بود: "ما از اول همواره مشکلاتی داشتيم درباره ملاقات‌ها و احضارها و تهديدها، خصوصأ روی خانواده که طبعأ حساسيت همسر من است و در حال حاضر مدتی است که اين فشارها بيشتر شده و تمرکز آن را بر روی بچه‌های ما گذاشتند، دخترم را ممنوع‌الخروج کردند و اخيرأ از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تماس گرفتند در رابطه با آن ممنوع‌الخروجی ما را شفاهأ احضار کردند، که همسرم از اين هم خبردار شد."

 

در تاريخ ۲۱ تير ۱۳۹۱، مسئولان جمهوری اسلامی ايران خروج رضا خندان همسر و مهراوه خندان دختر ۱۲ ساله ستوده را از کشور ممنوع کردند.

 

پرونده همسر و فرزند نسرين ستوده اکنون به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع شده و دادگاه آنها را احضار کرده است.

 

جمعه ۲۸ مهرماه نيز برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر که برنامه مشترک فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) است، با انتشار بيانيه‌ای به شدت آزار نسرين ستوده در زندان را محکوم کرد.

 

نسرين ستوده از ۱۳ شهريور ۸۹ تاکنون در زندان به‌سر می‌برد و به درخواست‌های مکرر او و وکلايش برای آزادی به قيد وثيقه توجهی نشده‌ است، وی پيش از اين نيز دو بار دست به اعتصاب غذا زده بود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما