خانه | خبر | اخبارایران

آمريکا شرکت‌های هواپيمايی ايران را متهم به ارسال سلاح به سوريه کرد

پنجشنبه, 1391-06-30 12:47
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

دولت باراک اوباما اعلام کرد ۱۱۷ هواپيمای ايرانی را که به حکومت سوريه سلاح می‌رسانند، شناسايی کرده است.

 

به گزارش آسوشيتدپرس، وزارت خزانه‌داری آمريکا روز چهارشنبه، ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهريور) گفت اين هواپيماها که متعلق به شرکت‌های ايران اير، ماهان و ياس اير هستند، تحت پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه سلاح و نيروی نظامی به سوريه حمل می‌کنند.

 

اين شرکت‌های هواپيمايی تحت تحريم‌های ايالات متحده هستند و آمريکايی‌ها امکان تجارت با آنها را ندارند. ضمن آن که دارايی‌های آنان نيز در خاک آمريکا مسدود شده است.

 

وزارت خزانه‌داری آمريکا تيرماه ۱۳۹۰ اعلام کرد که نام دو شرکت هواپيمايی ايران اير و شرکت هواپيمايی ايران اير تور را به فهرست تحريم‌های خود افزوده است.

 

در مهرماه همين سال نيز پس از نسبت دادن برنامه‌ريزی ترور سفير عربستان در آمريکا به ايران، شرکت هواپيمايی ماهان به دليل آن‌چه که نقش اين شرکت در انتقال فرد متهم عنوان گرديد، مورد تحريم آمريکا قرار گرفت.

 

ايالات متحده اين بار به‌طور جداگانه‌ای فهرست اين هواپيماها را تدوين کرده تا به دولت عراق فشار بياورد و مانع عبور آنان از آسمان عراق به مقصد سوريه شود

اما ايالات متحده اين بار به‌طور جداگانه‌ای فهرست اين هواپيماها را تدوين کرده تا به دولت عراق فشار بياورد و مانع عبور آنان از آسمان عراق به مقصد سوريه شود.

 

در همين حال خبرگزاری رويترز ادعا کرده است، گزارش‌های سرويس‌های امنيتی غرب نشان می‌دهد ايران از هواپيماهای غيرنظامی برای انتقال نيروی نظامی و سلاح به سوريه از طريق آسمان عراق استفاده می‌کند.

 

مقامات ايالات متحده در روزهای اخير دولت عراق را در رابطه با استفاده هواپيماهای ايرانی از آسمان اين کشور برای انتقال سلاح به سوريه مورد سئوال قرار داده‌اند.

 

روز گذشته (چهارشنبه) نيز سناتور جان کری تهديد کرد که اگر عراق مانع اين پروازها نشود، ايالات متحده در کمک‌های خود به بغداد تجديد نظر خواهد کرد.

 

عراق می‌گويد اجازه نمی‌دهد که از آسمان آن کشور هواپيمای حامل سلاح بگذرد، اما گزارش‌های امنيتی که به دست رويترز رسيده است، نشان می‌دهد مقادير بسيار زيادی از سلاح‌های ايران از طريق عراق به سوريه منتقل شده است.

 

اين گزارش می‌گويد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارسال اين سلاح‌ها به سوريه نقش دارند.

 

در اين گزارش که توسط يک مقام ديپلماتيک سازمان ملل متحد به دست رويترز رسيده، آمده است: "اين بخشی از شيوه‌های بازبينی شده عملياتی ايران است که مقامات آمريکا در روزهای اخير به طور علنی از آن صحبت کرده‌اند."

 

در بخش ديگر اين گزارش آمده است: "اين پروازها تقريبأ هر روز از ايران به سوريه و از مسير عراق انجام می‌شود و حامل نيروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ده‌ها تُن سلاح به‌منظور تجهيز نيروهای امنيتی سوريه و شبه‌نظاميان در مقابله با شورشيان است."

 

اين گزارش همچنين می‌گويد ايران از طريق زمينی نيز از مسير عراق، کاميون‌های نظامی به سوريه ارسال می‌کند.

 

اما علی الموسوی، مشاور رسانه‌ای نوری المالکی، نخست‌وزير عراق اين گزارش را رد کرد.

 

او گفت: "عراق اين ادعاهای بی‌پايه را که به ايران اجازه می‌دهد از آسمان آن برای انتقال سلاح به سوريه استفاده کند، رد می‌کند."

 

او همچنين گفت: "نخست‌وزير همواره خواستار يک راه‌حل صلح‌آميز برای نبرد سوريه شده است و می‌گويد هيچ دولتی نبايد با ارسال سلاح به سوريه يا کمک به طرف‌های درگير در امور سوريه مداخله کند."

 

نبرد سوريه به يک تنش بين‌المللی تبديل شده است. ايران و روسيه از مهم‌ترين حاميان حکومت بشار اسد هستند در حالی که ترکيه، کشورهای عربی و غرب از شورشيان حمايت می‌کنند.

 

بحران سياسی سوريه در طول اين ۱۸ ماه به کشته شدن نزديک به ۲۷ هزار تن انجاميده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما