خانه | خبر | اخبارایران

اجرا و تأييد حکم زندان دو فعال دانشجويی

یکشنبه, 1391-06-26 16:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

حکم زندان کوهيار گودرزی و امير گرشاسبی، دو فعال دانشجويی از سوی دادگاه تجديدنظر تأييد شد.

 

به گزارش تارنمای "کميته گزارشگران حقوق‌ بشر" روز گذشته شنبه ۲۵ شهريورماه، محمود علی‌زاده طباطبايی وکيل کوهيار گودرزی از تاييد حکم پنج سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان شهرستان زابل از سوی دادگاه تجديدنظر برای اين دانشجو خبر داده است.

 

علی‌زاده طباطبايی در مورد پيگيری‌های حقوقی پرونده اين عضو کميته گزارشگران حقوق بشر به تارنمای اين کميته گفته است که "پورعرب"، قاضی پرونده کوهيار گودرزی پيش از اين اعلام کرده بود "پرونده را دقيق بررسی کرده‌ و حکم برائت می‌دهد."

 

اما طباطبايی در پيگيری‌های بعدی که پس از ماه رمضان بوده متوجه شده است که حکم دادگاه بدوی مبنی بر پنج سال حبس تعزيری همراه با تبعيد به زندان زابل مرکز استان زاهدان عيناً از سوی دادگاه تجديدنظر تأييد شده و نظر پورعرب در مورد تبرئه اين فعال دانشجويی مورد موافقت دادگاه قرار نگرفته است.

 

علی‌زاده طباطبايی از "حساسيت زياد" وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران بر روی اين پرونده خبر داده و گفته است آخرين راه پيش‌رو برای توقف اجرای اين حکم "درخواست اعاده دادرسی" است اما اميد چندانی به وصول نتيجه آن ندارد.

ماه گذشته نيز عادل محمد حسينی و علی ملاحاجی، دو فعال دانشجويی برای گذراندن محکوميت حبس تعزيری، خود را به زندان اوين معرفی کردند

اين وکيل دادگستری حکم صادر شده در دادگاه برای کوهيار گودرزی را "ناعادلانه" دانسته و گفته است: "من تمام تلاش خودم را کردم، ولی متأسفانه وزارت [اطلاعات] خيلی روی اين پرونده حساسيت نشان داده است."

 

کوهيار گودرزی دانشجوی سابق دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شريف، عضو کميته گزارشگران حقوق بشر و عضو کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) است که ابتدا در ۲۹ آذر ۱۳۸۸ هنگامی‌که برای شرکت در مراسم تشييع جنازه آيت‌الله حسين‌علی منتظری از مراجع تقليد شيعه، عازم شهر قم بود از سوی نيروهای امنيتی بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

 

اين فعال حقوق بشر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به يک‌سال زندان محکوم و پس از پايان محکوميتش از زندان آزاد شد.

 

اما در مرداد سال ۱۳۹۰ بار ديگر مأموران امنيتی وی را بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل کردند و چند ساعت پس از آن، پروين مخترع، مادر کوهيار گودرزی نيز بازداشت و به زندان کرمان منتقل شد.

 

پروين مخترع در دادگاه انقلاب استان کرمان به ۲۳ ماه حبس تعزيری محکوم شد و اين حکم در دادگاه تجديدنظر به حبس تعليقی بدل شد. در دادگاه عمومی کرمان نيز به پرداخت پنج ميليون و ۴۰۰ هزار تومان جريمه نقدی محکوم که با پرداخت آن آزاد شد و کوهيار گودرزی نيز با سپردن وثيقه يک‌صد ميليون تومانی پس از هشت ماه از زندان آزاد شد.

 

در سال ۸۹ باشگاه ملی مطبوعات، جايزه ساليانه "آزادی مطبوعات" آن مؤسسه را، به کوهيار گودرزی که در آن زمان در زندان اوين به‌سر می‌برد اعطا کرد.

 

از سوی ديگر تارنمای کلمه گزارش داده که حکم سه سال حبس تعزيری، امير گرشاسبی دانشجوی دانشگاه صنعتی شيراز از سوی دادگاه انقلاب اجرا و اين دانشجو برای گذراندن محکوميت خود به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شده است.

 

گرشاسبی دانشجوی رشته برق مخابرات و عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شيراز است که از سوی شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی به تحمل سه سال حبس به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت ملی" محکوم شده بود.

 

رأی دادگاه بدوی برای اين دانشجو که از بازداشت‌شدگان رويدادهای عاشورای سال ۸۸ است در دادگاه تجديدنظر عيناً تأييد و وی برای تحمل دوران حبس خود به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد.

 

ماه گذشته نيز عادل محمد حسينی و علی ملاحاجی، دو فعال دانشجويی برای گذراندن محکوميت حبس تعزيری، خود را به زندان اوين معرفی کردند.

 

هم‌چنين منصور نقی‌پور از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر که به هفت سال زندان محکوم شده، به همراه آبتين جهانيان و اشکان الهياری که به دليل شرکت در تجمعات اعتراضی به ترتيب به سه سال و يک سال حبس محکوم شده بودند، برای گذراندن دوران حبس خود به زندان اوين بازگردانده شدند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما