خانه | خبر | اخبارایران

ايران در نشست چهارجانبه قاهره در مورد سوريه شرکت می‌کند

دوشنبه, 1391-06-20 15:25
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ايران از حضور نماينده خود در نشست چهارجانبه "گروه تماس" در قاهره به همراه نمايندگان کشورهای مصر، عربستان سعودی و ترکيه خبر داد. اين نشست در رابطه با بحران سوريه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران امروز، ۲۰ شهريور (۱۰ سپتامبر) در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی عرب زبان العالم که متعلق به ايران است، اظهار داشت که حسين امير عبداللهيان، معاون وزير امور خارجه ايران، تهران را به منظور شرکت در اين نشست ترک کرده است.

مقامات مصر خبر اين نشست را هنوز تأييد نکرده‌اند، اما اگر تأييد شود، اين نخستين نشست "گروه تماس" در رابطه با سوريه است که به ابتکار محمد مرسی، رئيس‌جمهور جديد مصر برگزار می‌شود.

مهمان‌پرست گفت: "ايران با هدف حل بحران سوريه و شنيدن طرح مصر در اين‌باره در اين نشست شرکت می‌کند."

در حالی که گفته می‌شد اخضر ابراهیمی به ايران سفر خواهد کرد سخنگوی وی گفت سفیر سازمان ملل متحد برنامه‌ای برای سفر به تهران ندارد

وی افزود: "ايران از اين فرصت برای بيان نظرات خود در کنار ديگر کشورهای عضو اين گروه استفاده خواهد کرد."

ايران تنها کشو عضو اين گروه است که از حکومت بشار اسد دفاع می‌کند در حالی که سه کشور ديگر خواستار برکناری رئيس جمهوری سوريه شده‌اند.

 

سفر اخضر ابراهيمی به منطقه

در همين حال رسانه‌ها از سفر اخضر ابراهيمی، سفير جديد سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه به قاهره خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، اخضر ابراهيمی که جايگزين کوفی عنان شده است، روز گذشته (يکشنبه) از نيويورک وارد قاهره شد تا با مقامات مصر و اتحاديه عرب مذاکره کند.

اين نخستين سفر اخضر ابراهيمی در اين سمت به منطقه است که به مدت سه روز به طول می‌انجامد و در ادامه آن نيز قاهره را به مقصد دمشق ترک می‌کند.

رويترز به نقل از يک مقام وزارت امور خارجه ايران نوشته است، ابراهيمی پس از دمشق نيز سفری به تهران خواهد داشت.

عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه اظهار داشت، در پی تماس تلفنی علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران با اخضر ابراهيمی که عصر شنبه، ۱۸ شهريور (هشت سپتامبر) انجام شد، سفير جديد سازمان ملل متحد در امور سوريه به ايران سفر خواهد کرد.

اما احمد فاوزی، سخنگوی اخضر ابراهيمی در ژنو درباره اين سفر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت سفير سازمان ملل متحد برنامه‌ای برای سفر به تهران ندارد.

ايران در طول قيام ۱۸ ماهه مردم سوريه به بشار اسد وفادار مانده است و کشورهای منطقه مانند قطر، ترکيه و عربستان را به همدستی با شورشيان سوريه و تلاش برای براندازی حکومت اين کشور متهم می‌کند.

مقامات ايران گفته‌اند مخالف مداخله خارجی در امور سوريه هستند در حالی که غرب نيز خواهان برکناری بشار اسد از قدرت شده است.

سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود شمار کشته‌شدگان در سوريه را ۲۰ هزار تن ذکر کرده است اما برخی منابع می‌گويند بيش از ۲۷ هزار تن در جريان بحران سوريه کشته شده‌اند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما