خانه | خبر | اخبارایران

واکنش ايران به تعطيلی سفارت کانادا در تهران

شنبه, 1391-06-18 12:51
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ايران در واکنش به تعطيل شدن سفارت کانادا در تهران، اين کشور را به اتخاذ سياست‌های "افراطی" در حوزه سياست خارجی متهم کرد.

 

به گزارش تارنمای رسمی وزارت خارجه ايران، رامين مهمان‌پرست شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ گفت اقدامات "خصمانه" دولت کانادا عليه ايران از جمله "بستن بخش رواديد سفارت کانادا در تهران ، مسدود کردن حساب‌های ايرانيان مقيم اين کشور و منع انتقال پول برای دانشجويان ايرانی در کانادا" از جمله اين سياست‌های "افراطی" بوده است .

 

کانادا روز گذشته،جمعه ۱۷ شهريور ماه  جاری با تعطيلی سفارت خود در ايران هم‌زمان دستور داد تا ديپلمات‌های ايرانی اين کشور را ترک کنند.

 

از نظر سخنگوی وزارت خارجه ايران، تعطيلی سفارت کانادا در تهران، "واکنش شناب‌زده نسبت به شکست آشکار" دولت کانادا در قبال برگزاری "موفق" اجلاس سران غير متعهدها در تهران است

 

مهمان‌پرست می‌گوید که  رفتارهای "خصمانه" دولت "نژاد پرست" فعلی در کانادا "دنباله‌روی از سياست‌های ديکته شده صهيونيستی و انگليسی است. "

 

از نظر سخنگوی وزارت خارجه ايران، تعطيلی سفارت کانادا در تهران، "واکنش شناب‌زده نسبت به شکست آشکار" دولت کانادا در قبال برگزاری "موفق" اجلاس سران غير متعهدها در تهران است.

اجلاس غيرمتعهدها از پنجم تا ۱۰ شهريور جاری در تهران برگزار شد.

 

جان بيرد، وزير امور خارجه دولت محافظه‌کار کانادا در بيانيه‌ای که روز جمعه منتشر ساخت اعلام کرد "کانادا تمام روابط ديپلماتيک خود را با ايران قطع کرده است."

 

به ديپلمات‌های سفارت ايران در اتاوا، پنج روز مهلت داده است که خاک کانادا را ترک کنند.

 

روابط ايران و کانادا در سال‌های گذشته از زمانی که زهرا کاظمی، خبرنگار کانادايی - ايرانی‌تبار در تيرماه سال ۱۳۸۲ در زندان‌های ايران به قتل رسيد همواره پرتنش بود. زهرا کاظمی که با کارت عکاس خبری از سوی يک مؤسسه عکس انگليسی به ايران رفته بود در جريان تهيه گزارش و عکس از ناآرامی‌ها و اعتراضات دانشجويی در خردادماه ۱۳۸۲ در تهران دستگير شد و پس گذشت ۱۸ روز از بازداشت‌اش در ۲۰ تير در زندان کشته  شد.

 

کميته بررسی و تحقيق مجلس ششم در مورد قتل زهرا کاظمی در گزارش خود قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران را به عنوان متهم رديف اول اين پرونده معرفی کرد اما در رابطه با اين پرونده محمدرضا اقدم احمدی، کارمند وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران محاکمه شد که وی نيز بعدها به دليل "فقدان مدرک برای اثبات اتهامات" تبرئه شد.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما