خانه | خبر | اخبارایران

نمایندگان سه قوه بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت می‌کنند‬

سه شنبه, 1391-05-24 14:17
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

نمایندگان مجلس ایران، روز دوشنبه، ۲۳ مردادماه، در تنظیم پیش‌نویس اولیه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور را به عنوان مجری انتخابات تعیین کردند و در عین حال این پیشنهاد را مطرح کردند که شورایی متشکل از نمایندگان سه قوه در جریان اجرای انتخابات قرار بگیرد.

 
خبرگزاری مهر گزارش داده که قرار است مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، با رایزنی‌ و همکاری،‌ طرحی برای تصویب در مجلس ارائه کنند.
 
کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، قرار است ابتدا بحث مربوط به قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کند و سپس موضوع اصلاح قانون انتخابات مجلس و اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه را در دستور کار قرار دهد.
 
در پیش‌نویس اولیه اصلاح قانون انتخابات، شرایط نامزدی ریاست جمهوری تغییر کرده و مقرر شده است نامزدهای ریاست جمهوری توسط جمعی از نخبگان دینی و سیاسی معرفی شوند. همچنین، در این پیش‌نویس تاکید شده است که سیاسی و مذهبی بودن نامزدها باید احراز شود.
 
نمایندگان مجلس در پیش‌نویس خود برای تحصیلات، سن و مولفه‌های «رجل سیاسی- مذهبی» بودن پارامترهایی را مشخص کرده‌اند. کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس قرار است با دعوت از کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام به این موضوع بپردازد.
 
آیا باید مجری انتخابات دولت باشد یا خیر؟
 
چندی پیش، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در قم اعلام کرد که تغییر قانون انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شود تا سیاست‌های کلی آن تدوین شود.
 
دولت ایران با ایده واگذاری برگزاری انتخابات به نهادهای دیگر مخالف است و دفاع سخنگوی شورای نگهبان از تغییر روند موجود و رفع کاستی‌ها، با واکنش دولتی‌ها مواجه شد.
 
سید‌صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزارت کشورنیز، در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری اجرای انتخابات به نهاد دیگری غیر از دولت گفت: "در ابتدا باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا باید مجری انتخابات دولت باشد یا خیر؟ پاسخ روشن است؛ چراکه طبق قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران دارای سه قوه است و در همین قانون حدود و ثغور وظایف قوا مشخص شده، چنانچه از صفر تا صد مباحث اجرایی کشور به قوه مجریه مربوط می‌شود."
 
او تاکید کرد: "اینکه بخواهند اجرای انتخابات را از قوه مجریه بگیرند و به قوه دیگری محول کنند، خلاف صریح قانون اساسی گام برداشته شده است و اساسا این بحث چه از نظر حقوقی و چه از نظر اجرایی، قابلیت اجرا ندارد."
 
بخشی از این بحث‌ها به صحبت‌های عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان برمی‌گردد. سخنگوی شورای نگهبان، زمانی که از او درباره تغییر مجری انتخابات سئوال شد، پاسخ داد که در قانون اساسی ذکر نشده است که فقط یک دستگاه خاص دولتی می‌تواند انتخابات را برگزار کند، اما اکنون صولت مرتضوی گفته است که منظور آقای کدخدایی، انتقال اجرای انتخابات از وزارت کشور به نهادی دیگر در خود دولت بوده نه این که از قوه مجریه سلب اختیار شود.
 
معاون سیاسی وزیر کشور، از رسانه‌هایی که به گفته او در این بحث به نوعی تحریف به وجود آوردند یا بخشی از گفته‌ها را نقل نکردند، گله کرده و گفته است: "برگزاری انتخابات از وظایف قوه مجریه است و در این قوه نیز هیچ مجموعه‌ای کلی‌تر، متنوع‌تر و با برنامه‌تر از وزارت کشور برای اجرای انتخابات وجود ندارد."
 
معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرده این بحث، بحث زودهنگامی بوده که نافع به امورات فعلی مملکت نیست.
 
صولت مرتضوی ادعا کرده که در ۳۰ سالی که انتخابات در کشور برگزار شده است، هر دور از انتخابات قوی‌تر، منطقی‌تر و قانون‌مدارتر از انتخابات قبلی خود بوده است.
 
او تغییر قوانین انتخاباتی با رویکرد بی‌طرفی را موجب تقویت ساختار سیاسی کشور و فعالیت احزاب دانسته است.
 
تغییر مجری انتخابات در ایران
 
بحث تغییر مجری انتخابات در ایران، چند وقتی است که موضوع اظهار نظر مقامات و محافل سیاسی ایران شده است.
 
مدتی قبل استاندار تهران صحبت از تغییر مجری انتخابات را همانند «سخن بیگانگان مبنی بر دخالت ناظران خارجی در برگزاری انتخابات» دانست. مرتضی تمدن، در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد که برگزاری انتخابات «شان قوه مجریه است» و بر اساس قانون برگزاری انتخابات وظیفه دولت است.
 
از زمان پیروزی انقلاب در ایران، بحث تغییر مجری انتخابات مطرح بوده و تلاش‌هایی هم برای تغییر قانون انتخابات صورت گرفته است.
 
سال گذشته علی مطهری در صحن علنی مجلس پیشنهاد داد که برگزاری انتخابات تنها در اختیار دولت نباشد. قبل از آن هم این بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده بود اما به دلیل مخالفت‌ها از دستور کار این مجمع خارج شد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

و چه کسي بر سران سه قوه نظارت ميکند؟

پس کامران دانشجودردانه احمدي که به تور مکه و مدينه بردش چي ؟!

انتخابات براي چي ؟ فرد مطيع و مراد رهبر؟!......

لا حول ولا قوه الا رهبر
گدام قوه و کدام سه گانه. در ایران یک قوه بیشتر وجود ندار انهم یک جا در بیت رهبری است. بقیه قوا به قول مولوی:

"ما همه شیران و لی شیر علم
حمله مان از باد باشد دم به دم"

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما