خانه | خبر | اخبارایران

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران: تنگه هرمز را نمی‌بنديم

شنبه, 1391-04-17 09:40
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سرلشگر حسن فيروزآبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران، تنگه هرمز را يکی از "مجاری مهم عبور انرژی در دنيا" ناميد و گفت ايران اين "شاهراه مهم" را نمی‌بندد و آن را دچار اختلال نمی‌کند.

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) روز شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۱ نوشت سرلشگر فيروزآبادی در حاشيه همايش بين‌المللی دکترين مهدويت، در جمع خبرنگاران درباره طرح بستن تنگه هرمز که از سوی تعدادی از نمايندگان مجلس ارائه شده است، گفت: "نمايندگان مجلس، نمايندگان ملت هستند و هر سخن و امضای آن‌ها نشان‌دهنده پيام و رأی ملت ايران است."

با اين حال وی افزود: "به‌عنوان يک فرمانده ارشد نظامی اعلام می‌کنم که ما «طرح بستن تنگه هرمز» را داريم چرا که يک نظامی برای هر موضوع بايد طرحی داشته باشد، ولی اين کار را نمی‌کنيم مگر اين‌که منافع ما به خطر بيفتد."

يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اعلام کرد هنوز در اين کميسيون در مورد طرح نمايندگان مبنی بر بستن تنگه هرمز اظهارنظری نشده و اين طرح هنوز به دست هيئت رئيسه مجلس هم نرسيده است

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران گفت: "تنگه هرمز از مهم‌ترين شاهراه‌های دنياست و برای دنيا اهميت دارد و ما چون با عقلانيت عمل می‌کنيم، اين شاهراه را که مجاری عبور انرژی در دنيا است، نمی‌بنديم و دچار اختلال نمی‌کنيم، مگر اين‌که منافع ما به خطر بيفتد. همان‌طور که پيش از اين هم گفته بوديم، کنترل ما بر تنگه هرمز هوشمند و عاقلانه است."

وی افزود: "ما هيچ کشوری را در دنيا تهديد نمی‌کنيم، جز آن‌ها که قصد تهديد ما را داشته باشند."

روزنامه خراسان نيز بخش ديگری از سخنان فيروزآبادی را که در خبرگزاری ايسنا نيامده، منتشر کرده‌است.

سرلشگر حسن فيروزآبادی به روزنامه خراسان گفته است: "تنگه هرمز، يکی از چهار يا پنج تنگه استراتژيک و راهبردی جهانی است که ۵۰ درصد نفت جهان از آن عبور می‌کند. در عين حال ايران اقتدار خود را به کار می‌گيرد تا تنگه هرمز باز باشد و چرخش اقتصاد جهانی ادامه داشته و کسانی که نفت‌شان را از تنگه هرمز تأمين می‌کنند آرامش داشته باشند."

رئيس ستاد نيروهای مسلح افزوده است: "فرمان يک عمليات از طريق سلسله مراتب بالاتر و پس از تصميم شورای عالی امنيت ملی و تصويب رهبری و فرمان فرمانده کل قوا اجرا خواهد شد و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هاهيچ کدام عامل تأثيرگذار در جريان عبور نفت از تنگه هرمز نخواهد بود."

اشاره وی به سخنان‌ مقام‌هايی است که درباره بستن تنگه هرمز سخن می‌گويند.

در چند ماه گذشته شماری از مقام‌های نظامی ايران درباره احتمال مسدودکردن تنگه هرمز هشدار داده‌اند. هفته گذشته پس از اجرای تحريم صادرات نفت ايران به اتحاديه اروپا، بيش از ۱۰۰ نماينده مجلس طرحی دوفوريتی را برای بستن تنگه هرمز امضا کردند.

هدف اين طرح "مقابله با تحريم‌کنندگان" اعلام شده است. وزيران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا ژانويه سال جاری ميلادی در نشست خود در بروکسل در واکنش به برنامه اتمی ايران تصميم گرفتند واردات نفت از ايران به کشورهای اروپايی را تحريم کنند. اين تصميم از يکشنبه ۱۱ تير عملی شده است.

يک روز پس از اعلام امضای اين طرح، ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت مسدودکردن تنگه هرمز به معنای "نقض قوانين بين‌المللی" است.

به‌ نظر می رسد با اعلام مخالفت ستاد کل نيروهای مسلح ايران با بستن تنگه هرمز، طرح نمايندگان مجلس مسکوت گذاشته شود.

در همين حال امروز حسين نقوی حسينی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اعلام کرد هنوز در اين کميسيون در مورد اين طرح اظهارنظری نشده و اين طرح هنوز به دست هيئت رئيسه مجلس هم نرسيده است.

حسينی گفت احتمال دارد طرح نمايندگان پس از تعطيلات مجلس به هيئت رئيسه تقديم شود.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ما اخر ندانستیم این تنگه بسته میشه یا نه .بابا چرا حرفای شما سندیت نداره . یه روز میگین میبندیم یه روز دیگه نمیبندیم .ایقدر شل و سفت نکنید.شما تمام مردم خسته کردید

جان من ببند.

حکومت پا در هواي زورکي بر سرکار، بايد هم تصميماتش لحظه اي باشد.

ظاهرا با نظر سنچي سانسور شده فهميده اند که مردم ديگر گول فريبشان را نميخورند و درگيري جنگ ديگر نميروند....

ترا بخدا ببنديد تامردم زودتر از شرتان راحت شوند!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما