خانه | خبر | اخبارایران

لاوروف مذاکرات اتمی ايران را اميدوارکننده خواند

جمعه, 1391-04-16 08:32
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

وزير امور خارجه روسيه در نشست رسانه‌ای با همتای آلمانی خود مذاکرات کارشناسان اتمی ايران و گروه ۱+۵ در استانبول را اميدوارکننده خواند.

به گزارش خبرگزاری ريانووستی، سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز گذشته پنج‌شنبه ۱۵ تير در يک نشست رسانه‌ای مشترک با گيدو وستروله، همتای آلمانی خود در مورد پيشرفت مذاکرات اتمی ايران و کشورهای غربی اظهارنظر کرد.

لاوروف گفت: "مذاکرات کارشناسان گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ايران وارد مسير مشخصی می‌شود."

وی افزود: "رايزنی دو روز پيش کارشناسان گروه ۱+۵ و ايران نشان داد که آن‌ها دارند بحث پيرامون موارد مشخص را آغاز می‌کنند اما برای رسيدن به توافق هنوز بايد کارهای بسيار زيادی انجام شود."

سرگی لاوروف با اين حال تأکيد کرد: "به نظر من اين‌که گفت‌وگو به‌شکل پايدار به سطح تخصصی و مشخص رسيده، نشانه اميدوارکننده‌ای است."

پس از مذاکرات ماه ژوئن در مسکو ميان هيئت‌های بلندپايه ايران و گروه ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، بر سر برنامه هسته‌ای ايران، روز سه‌شنبه سوم ژوئيه (۱۳ تيرماه) مذاکرات در سطح کارشناسان فنی در استانبول دنبال شد.

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان از حق استفاده صلح‌آميز ايران از انرژی اتمی پشتيبانی کرد اما تأکيد نمود اين‌که تهران سلاح هسته‌ای داشته باشد، "غيرقابل قبول" است

نشست کارشناسان هسته‌ای در استانبول در حالی آغاز شد که پس از توقف مذاکرات در ماه گذشته ترديدهايی نسبت به از سرگيری اين مذاکرات پديد آمده بود. حتا الکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه گفت مذاکرات مسکو در مورد برنامه هسته‌ای ايران نتايجی در بر نداشت.

با اين حال ايران و قدرت‌های جهانی در استانبول پس از گفت‌وگوهای ۱۵ ساعته برای از سرگيری مذاکرات خود درباره برنامه هسته‌ای اين کشور توافق کردند.

شرکت‌کنندگان در نشست استانبول به توافق رسيدند که "طرح مسکو" را گامی ديگر به جلو ببرند.

بر مبنای اين طرح نخست کارشناسان هسته‌ای با يکديگر گفت‌وگو می‌کنند که در صورت توافق، گفت‌وگوها در سطح معاونان هيئت‌های مذاکره‌کننده برگزار می‌شود و در گام بعد به عالی‌ترين سطح می‌رسد.

از اين رو توافق کارشناسان در استانبول به معنای آن خواهد بود که نشستی ميان هلگا اشميت، مقام ارشد اتحاديه اروپا با همتای ايرانی او علی باقری، معاون امور بين‌الملل شورای امنيت ملی ايران برگزار خواهد شد.

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان در نشست مشترک با سرگی لاوروف از حق استفاده صلح‌آميز ايران از انرژی اتمی پشتيبانی کرد اما تأکيد نمود اين‌که تهران سلاح هسته‌ای داشته باشد، "غيرقابل قبول" است.

مذاکرات ايران و قدرت‌های جهانی در ماه آوريل امسال پس از وقفه‌ای ۱۵ ماهه در استانبول از سر گرفته شد. دور بعدی مذاکرات ماه مه در بغداد برگزار شد و در نهايت هيئت‌های مذاکره‌کننده ماه ژوئن در مسکو با يکديگر ديدار کردند.

غرب و اسرائيل به برنامه‌های هسته‌ای ايران مظنون هستند و آن را تلاشی برای توليد سلاح هسته‌ای می‌دانند، اما ايران اين اتهام را به شدت رد می‌کند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

برادرلاواروف زيادی ودکا زدی ؟!
چه موفقيتی ؟!...

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما