خانه | خبر | اخبارایران

همدلی گروهی از سينماگران ايران با مهاجران افغان

دوشنبه, 1391-02-11 15:57
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

داريوش مهرجويی، مانی حقيقی، علی مصفا، ليلا حاتمی و نيکی کريمی، فيلمسازان و بازيگران ايرانی به‌همراه جمع ديگری از هنرمندان سينمای ايران برای همدلی با مهاجران افغان به استان مازندران می‌روند.

به گزارش تارنمای روزنامه شرق امروز دوشنبه ۱۱ ارديبهشت‌ماه، در پی همدلی اصغر فرهادی کارگردان ايرانی برنده اسکار با مهاجران افغان مقيم ايران، ليلا حاتمی، نيکی کريمی، داريوش مهرجويی، مانی حقيقی، علی مصفا و جمع ديگری از هنرمندان سينمای ايران، در اقدامی حمايتی و برای همدلی با مهاجران افغان به استان مازندران سفر می‌کنند.

مانی حقيقی، کارگردان، نويسنده و بازيگر سينمای ايران در واکنش به مسائل پيش آمده برای مهاجران افغان مقيم ايران قصد دارد فيلم مستند خود را با عنوان "مهرجويی: کارنامه ۴۰ ‌ساله" را برای اهالی شهرهای مختلف استان مازندران به‌ويژه شهروندان افغان به نمايش بگذارد.

وی با بيان اين‌که برای نمايش اين فيلم به‌دنبال مکان‌هايی در شهرهای مختلف استان مازندران هستند، افزود: "در طی نمايش اين فيلم می‌خواهيم خود در کنار اين مهاجران افغان حضور داشته باشيم تا اعتراض‌ خود را نسبت به اخراج مهاجران افغان از استان مازندران اعلام کنيم."

اين کارگردان به سخنان تقی شفيعی، مديرکل اتباع خارجی استان مازندران پيرامون مصوبه اخراج تبعه افغان از اين استان اشاره دارد.

پيش از اين اصغر فرهادی، کارگردان ايرانی برنده اسکار تصميم گرفته بود در واکنش به انتشار اخبار رفتارهای اخير مسئولان جمهوری اسلامی با مهاجران افغان در ايران، به کشورش بازگردد و در جلسه‌های نقد و بررسی فيلمش، با مهاجران افغان همدلی و گفت‌وگو کند

شفيعی اين مصوبه را "فرصتی طلايی برای پاک‌سازی استان مازندران از اتباع بيگانه" دانسته و حضور افغان‌ها در مازندران را يک "تهديد" عنوان کرده بود.

برپايه اين مصوبه، به تمام شهروندان افغان تا تاريخ سی‌ام خردادماه فرصت داده شده است استان مازندران را ترک کنند.

در اين همدلی و حرکت نمادين ليلا حاتمی، علی مصفا، نيکی کريمی و جمع ديگری از بازيگران و همکاران فيلم‌های متعدد داريوش مهرجويی، مانی حقيقی را همراهی خواهند کرد.

مانی حقيقی افزود: "برای ايجاد ايرانی آبادتر، خواهران و برادران افغان‌ ما بايد اجازه کار، اقامت، تحصيل دانشگاهی و بيمه و مسکن داشته باشند."

برای نخستين بار، روز گذشته، اصغر فرهادی، کارگردان ايرانی برنده اسکار تصميم گرفت در واکنش به انتشار اخبار رفتارهای اخير مسئولان جمهوری اسلامی با مهاجران افغان در ايران، به کشورش بازگردد و در روزهای ۲۲ و ۲۳ ارديبهشت‌ماه در بين تعدادی از شهروندان ايرانی و شهروندان مهاجر افغان، ضمن نمايش فيلم آخرش، "جدايی نادر از سيمين" و برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی آن، با مهاجران افغان همدلی و گفت‌وگو کند. افزون بر اين قرار است اين فيلم را با حضور کودکان افغان در يک مدرسه افغان، به‌نمايش بگذارد.

در روزهای نخست سال جاری، خبرگزاری شهر اصفهان (ايمنا)، به نقل از احمدرضا شفيعی، مسئول کميته انتظامی ستاد سفرهای نوروزی اين شهر، گزارش داد در روز سيزده به‌در، برای "ايجاد امنيت و تأمين رفاه بازديدکننده‌ها" از ورود شهروندان افغان به پارک صفه جلوگيری خواهد شد.

دولت ايران، پس از سال ۲۰۰۱ با اجرای طرح سرشماری و روشن شدن دقيق شمار افغان‌ها و صدور کارت‌هايی موسوم به "طلايی"، سعی در نظارت و کنترل زندگی آن‌ها داشته است.

افزون بر اين، مهاجران افغان، مانند ايرانيان نمی‌توانند از مزايای تحصيل رايگان استفاده کنند و حتا برای تحصيل در مدارس دولتی نيز بايد شهريه پرداخت کنند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

درود به این هنرمندان گرامی با احساس . نمیدانم هنرمندان قدیمی وکهنسال و محبوب ایران نظیر اقایان انتظامی - نصیریان - والی - مشایخی - وووووووووو کجا هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خوب بالاخره اعتراضی که خیلی پیشتر از این میباید میشد الان شد!

متاسفم .واقعا از این تصمیم مسولین متاسفم ظاهرا آقایان یادشان رفته این مهاجرین بی پناه به امید زندگی بهتر و آینده روشن تر به کشور ما مهاجرت کرده اند همچون هموطنان مهاجر ما به کشورهای دیگر.اگر با ایرانیان در خارج کشور اینگونه برخورد شود چه می کنیم .ارزو میکنم همه هنرمندان و فرهیختگان جامعهی به یاری این مهاجرین بی پناه را حمایت نمایند.

مانی حقيقی افزود: "برای ايجاد ايرانی آبادتر، خواهران و برادران افغان‌ ما بايد اجازه کار، اقامت، تحصيل دانشگاهی و بيمه و مسکن داشته باشند."
فکر میکنم این دوستان یا جو گیر شده اند، یا اساسا خائن به وطن هستند. برای آبادی ایران، به جای اینکه به افغان ها اجازه کار داده شود و به ازای هر افغان ، یک ایرانی از کار بیکار شود ، و به ازای هر کودک افغان که در ایران تحصیل میکند ، یک کودک ایرانی از تحصیل محروم شود ، بایستی از افاغنه عزیز خواهش کرد که به منزل خود (افغانستان) تشریف ببرند و اجازه دهند که صاحب خانه هم نفسی بکشد.

دوستانی که برای این افغان های عزیز دلسوزی میکنند ، بهتر است برای ایرانیان دلسوزی کنند... ایرانیان مهاجر نیز ، خود و فقط خود ، مسول زندگی خود در خارج هستند. کسی (از خارج) برایشان نامه فدایت شوم ننوشته بود که حالا به آنها بدهکار باشد.

افغانها برادران و خواهران ما هستند. اینان باید سرمایه های ما باشند. ****

یکی از کاربران فرموده اند: متاسفم .واقعا از این تصمیم مسولین متاسفم ظاهرا آقایان یادشان رفته این مهاجرین بی پناه به امید زندگی بهتر و آینده روشن تر به کشور ما مهاجرت کرده اند همچون هموطنان مهاجر ما به کشورهای دیگر.اگر با ایرانیان در خارج کشور اینگونه برخورد شود چه می کنیم .ارزو میکنم همه هنرمندان و فرهیختگان جامعهی به یاری این مهاجرین بی پناه را حمایت نمایند. در پاسخ باید گفت: آخی ، بیچاره ها ! بیچاره مردم مظلوم همه کشور ها ! بیایید دودستی کشور را به افغانستان و سایر افرادی که به امید زندگی بهتر و آینده روشن تر به کشور ما مهاجرت کرده اند تقدیم کنیم! خوشحالم که سکان سیاست در دست زنانی چون شما نیست. آیا این شد دلیل؟ صرف این که ین مهاجرین بی پناه به امید زندگی بهتر و آینده روشن تر به کشور ما مهاجرت کرده اند کافی است تا بودجه های این ایران تحت تحریم نیز خرج افغان ها شود؟ ***

با احترام به اقای فرهادی ودیگر هنرمندان
در این زمینه زود قضاوت کردید تنها اتباع خارجی که شهروند ایران شده اند و انهاکه اقامت قانونی دارند حق دارند در ایران بمانند د ر مورد کسانی که غیر قانونی در ایران هستند دولت ایران مسوولیتی ندارد
اقای حقیقی فقط افغانی هایی که تابعیت ایران را دارند حق دارند از اموزش -رایگان- استفاده کنند

من هم افغانی هستم پدرم گچکار که به خاطر کارش هر شب تلفن میزدند که ما پول بیشتر میدهیم و بیا کار ما رو راه بیانداز
افغانی به هیچ وجه کار ایرانی را نگرفته است افغانی کارش در ایران بنایی و عملگی است پدرم همیشه لنگ کارگر هست ایرانی که به هیچ وجه نمیاد این کار ها رو انجام بده براش عار داره حقوقی که پدرم به زیردستاش میده بیست و دو هزار تا سی هزار تومن در روز هست که یه کارگر ساده بیست هزار تومن میگیره اگه واقعا فکر میکنید که کار شما را گرفتیم بروید و به پروژه های ساختمانی و بگویید میخواهید عملگی کنید نه مهندسی چون افغانی جای هیچ مهندسی را نگرفته است
ایرانیا مردهای خوبی هستن و ان عده که همه ی مشکل ها را گردن ما می اندازن همان هایی هستن که اگه دستشون زخم بشه میگن حتما این یارو چشم زده یا اگه ورشکسته بشه میگه این یارو حسودی کرده
ما نه مجانی تو ایران اقامت گرفتیم نه جای کسی رو اشغال کردیم
من خودم که الان 20 سال دارم هر دوره ی امایش 150 هزار تومن به حساب استانداری میریزم و کارت کار هم هر دوره 180 هزار تومن بدونه بیمه
از قم بخوام برم تهران باید یه برگه از استانداری بگیرم که مجانی نیست و اخرین بار 15 هزار تومن من پول ریختم
ایران معاهده های بین المللی رو امضا کرده همان معاهده هایی که به ایرانی اجازه میده به کشورهای غربی بره برای زندگی بهتر و از کمک اون کشورها استفاده کنه و بعد از چند سال زندگی تابعیت اون کشور رو بگیره و بتونه بیمه بشه کار کنه بدونه هراس و زندگی امنی داشته باشه
چرا ایرانیا باید زندگی بهتری رو در کشوری دیگه بخوان و ما نخوایم؟
ایا فلسطین و عراق هم زبان ایران هستش یا تاجیکستان و افغانستان؟
فقط به خاطر اینکه تو افغانستان و تاجیکستان پخش رقص و اواز از تلویزیون ازاد هست ایران نمیخواد تلویزیون مشترک راه اندازی بشه

هنرمندو روشن فکرانه واقعی کسانی هستند که به دنیای بشریت روشنی بدهند و از هر گونه تعصب به دور باشند ،تنها هنرمندان هستند که میتوانند بشریت را به صلح و دوستی برسانند و پرواز را به بشریت بیاموزند ،،،با افتخار کشورم که باز ثابت کردن که هنوز با افتخار ترین پاینده ایران *

نمیدونم چرا اینقدر بعضی از آدمها اینقدر آدم ستیزند چه فرقی میکنه افغانی یا ایرانی ما بااین مردم زیان مشترک داریم و خیلی چیز های مشترک دیگه مهم اینه که آقایونی که در راس امور هستند سرمایه های این مملکت رو به لبنان و سوریه و هزار جای نا معلوم دیگه واسه اسلحع و جنگ نفرستند وگرنه اگه چند تا بچه افغانی اینجا درس بخونن و به جایی برسن و سر آخر هم به همین مملکت خدمت کنن چه اشکالی میتونه داشته باشه؟

بله کاربر میهمان ****افغان عملگی میکنه و ارزان تر هم کار میکنه. چه اشکالی داره کارگر ایرانی گرانتر کار کنه؟ اگه شما به آبادی افغانستان مشغول باشد، کارگر ایرانی حاضر میشه با پول های بیشتری که میتونه در بیاره ، زندگی خوبی داشته باشه. همین که شما به خاطر غیر قانونی بودن ، امزان تر کار میکنین ، خودش بائس میشه که کارگر ایرانی نتونه ونتور که باید و شاید حقش رو بگیره. کارگر ایرانی آرش نمیاد که کار کنه، بلکه حقوقی که به خاطر شما خیلی کمتر شده ، کفاف انتظاراتش رو نمیده. اون کاربر مهمان دیگه ای که گفته اند که چرا بعضی ها انقدر آدم ستیزند ، لطفا مسائل را انقدر ساده انگارانه نبینید. کی بحثی از ستیزه جویی کرد؟ کی بحثی از آدم ستیزی کرد؟ اگر دوست شما ۶ ماه خونه شما بمونه و به هیچ قیمتی حاضر نباشه بره ، بدش ببینید واسه خودتون قزا کم دارد ، و دوستتون هم حاضر نیست بره خونه خودشون ، انوقت اگه ی روز بهش بگید "پا شو بروخونه خودتون "... آیا درسته توی این روز من بیام و به شما بگم "چرا شما انقدر آدم ستیزی؟".... تازه در مثال من ، مدت ۶ ماه بود و شخصی که عمده بود دوستتون بود. حالا تصور کنید که یک غریبه بعد خونتون و شما هم بهش جا بدید ، بدش ببینید که ان غریبه ۳۰ ساله که جا خوش کرده... آیا تلاش نمیکنید از خونتون بنداازیدش بیرون؟ آیا وقتی زنگ زدید به پلیس که "بابا به دادم برسید ، این من رو بیچاره کرده ، ۳۰ ساله نشسته تو خونم ، حاضر هم نیست بره"... من بیام بگم "نه ، چه اشکالی داره ؟ آدم ستیز نباش! او هم همزبان تو است! اجازه بده که در غذای تو سهیم بشود ! چرا توی اون اتاق حاشیه ای زندگی میکنه؟ بیارش بزارش روی سرت!!" .... متاسفانه آدم هایی بدون اینکه فکر کنن ، جوگیر میشن و با افغان ها هم صدا میشند. بسیار خوب ، افغان ها دوست و برادر. ولی دوری و دوستی.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما