خانه | خبر | اخبارایران

ايران پيشنهاد ۱+۵ برای مذاکره در سه کشور اروپايی را رد کرد

جمعه, 1391-01-18 11:54
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

منابع ديپلماتيک گفته‌اند که ايران تاکنون پيشنهاد ۱+۵ برای برگزاری مذاکرات در سه کشور اروپايی را رد کرده است.

خبرگزاری فارس به نقل از ديپلمات‌های آگاه در تهران نوشته است در حالی که مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ درباره تعيين مکان مذاکرات آينده هسته‌ای همچنان ادامه دارد، ايران "پيشنهادهای مکرر" کشورهای غربی برای برگزاری مذاکرات در چند کشور اروپايی را نپذيرفته است.

بنا به اين گزارش، نروژ، سوئيس و اتريش از جانب کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، به‌عنوان نامزدهای ميزبانی مذاکرات مطرح شده است اما ايران گفته است تمايلی به مذاکرات در اين کشورها ندارد.

اين گزارش می‌افزايد چند کشور آسيايی نيز آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات اعلام کرده‌اند، اما در حال حاضر بغداد و استانبول جدی‌ترين گزينه‌های ميزبانی مذاکرات هستند.

با اين حال اين ديپلمات‌ها گفته‌اند که شنبه ۲۶ فروردين (۱۴ آوريل) به‌عنوان زمان نهايی مذاکرات ميان تهران و بروکسل مورد توافق قرار گرفته است.

علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران دو روز پيش گفت سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی در مشورت با محمود احمدی‌نژاد نظر نهايی را در مورد مکان مذاکرات خواهد داد

در روز ۱۶ فروردين، هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق در گفت‌وگو با رويترز گفت ايران پيشنهاد داده ‌است که مرحله بعدی مذاکرات هسته‌ای اين کشور با شش قدرت جهانی، هفته آينده به‌جای ترکيه در عراق برگزار شود.

وی افزود پيشنهاد برگزاری اين مرحله از مذاکرات در عراق از جانب هیأتی ديپلماتيک از ايران با آن‌ها در ميان گذاشته شده‌‌ است.

زيباری گفت که قصد دارد در اين رابطه با سفيران پنج قدرت غربی به‌علاوه سفير آلمان در بغداد ديدار کند.

علی‌اکبر صالحی، وزير امورخارجه ايران دو روز پيش گفت محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران در جلسه هیأت دولت نظری در مورد مکان برگزاری مذاکرات ميان ايران و کشورهای ۱+۵ مطرح کرد که سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی و مقام ارشد مذاکره‌کننده ايران در مشورت با احمدی‌نژاد نظر نهايی را خواهد داد.

صالحی همچنين گفت: "بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد و همچنين چين مطرح بوده است و اين موضوع روندی دارد که بايد به توافق طرفين برسد."

وی افزود پيشنهاد نخست ايران برای برگزاری مذاکرات استانبول بود که اروپايی‌ها ابتدا آن را رد و سپس با آن موافقت کردند اما همان زمان نيز ايران کشورهای ديگری را مد نظر داشت.

مذاکرات ۱۴ ماه پيش ايران و گروه ۱+۵ در مورد برنامه اتمی تهران که در بهمن ۱۳۸۹ خورشيدی در ترکيه برگزار شد، نتيجه خاصی به دنبال نداشت.

مذاکرات هسته‌ای با ايران به اين دليل انجام می‌شود که قدرت‌های غربی نگران ماهيت برنامه اتمی اين کشور و احتمال وجود "ابعاد نظامی" در آن هستند اما ايران می‌گويد ماهيت برنامه اتمی‌اش صرفاً "صلح‌آميز" است.

در يک سال گذشته همزمان با توقف گفت‌وگوهای هسته‌ای، فشارها و تحريم‌ها عليه ايران شدت بيشتری گرفته است.

تحريم بانک مرکزی و تحريم نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا شديدترين تحريم‌هايی است که در چند ماه گذشته عليه ايران برقرار شده است. تحريم نفت ايران از تير ۱۳۹۱ اجرا می‌شود.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

هرموقع مشخص شد کجا ميخواهند مذاکره کنند، تضمين کتبي راهم ميفرستند!....

‫پیشنهاد میدهم جلسه ۵+۱ را در کانادا و منزل جناب خاوری برگزار کنند تا برادران و
‫نمایندگان ایرانی بتوانند با دوست و همرزم خود که در غربت بسر میبرد دیداری تازه کنند .

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما