خانه | خبر | اخبارایران

"سفر حساس" نخست‌وزير ترکيه به ايران آغاز شد

چهارشنبه, 1391-01-09 13:45
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه همراه با هيأت بلندپايه سياسی - اقتصادی اين کشور، برای مذاکره پيرامون برنامه هسته‌ای ايران و بحران سوريه وارد تهران شد.

به گزارش منابع خبری ايران، نخست‌وزير ترکيه بامداد امروز چهارشنبه نهم فروردين‌ماه وارد تهران شد و قرار است دو روز در ايران بماند.

اردوغان را در اين سفر افزون بر همسر و دخترش؛ وزير امور خارجه؛ وزير انرژی و منابع طبيعی؛ وزير اقتصاد؛ وزير شهرسازی و محيط زيست؛ معاون سازمان اطلاعات ملی؛ جانشين رئيس ستاد مشترک ارتش؛ رئيس سازمان انرژی اتمی؛ و سه تن از نمايندگان مجلس ترکيه همراهی می‌کنند.

اردوغان در اين سفر با محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران؛ علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی و محمدرضا رحيمی معاون احمدی‌نژاد ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران که در فرودگاه مهرآباد تهران از نخست‌وزير ترکيه استقبال کرد در گفت‌وگويی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) با اعلام اين‌که روز ۲۵ فروردين‌ماه جاری (۱۳ آوريل) به‌عنوان زمان انجام گفت‌وگوهای ايران و گروه ۱+۵ تعيين شده است، افزود: "محل برگزاری اين گفت‌وگوها نيز در چند روز آينده مشخص می‌شود."

علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران گفت محل برگزاری گفت‌وگوهای ايران و گروه ۱+۵ در چند روز آينده مشخص می‌شود

وی استانبول را "گزينه‌ برتر" در اين‌باره دانست و گفت کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در مورد تصميم‌گيری برای تعيين محل گفت‌وگوهای آتی ايران و گروه ۱+۵ تماس‌هايی با مقام‌های ترکيه داشته است.

آخرين دور مذاکرات اتمی ايران و گروه ۱+۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۹ در استانبول ترکيه برگزار شده بود که به شکست انجاميد. کاترين اشتون، مذاکرات سال گذشته را "دلسردکننده" ناميده بود.

مذاکرات هسته‌ای با ايران به اين دليل انجام می‌شود که قدرت‌های غربی نگران ماهيت برنامه اتمی اين کشور و احتمال وجود "ابعاد نظامی" در آن هستند اما ايران می‌گويد ماهيت برنامه اتمی‌اش صرفاً "صلح‌آميز" است.

اميد يارديم، سفير ترکيه در تهران امروز گفت که کشورش همچنان آمادگی دارد تا نقش ميزبان گفت‌وگوهای اتمی ايران و گروه ۱+۵ را برای دومين بار ايفا کند.

تلويزيون دولتی ترکيه و رسانه‌های اين کشور سفر رجب طيب اردوغان به ايران را "حساس و سرنوشت‌ساز" عنوان کرده‌ و به مذاکره در مورد بحران سوريه اشاره کرده‌اند.

ايران اگر چه با ترکيه روابط تنگاتنگی دارد اما در مورد وضعيت سوريه با اين کشور اختلاف نظر دارد.

ايران نزديک‌ترين متحد حکومت بشار اسد در منطقه به‌شمار می‌رود در حالی‌که ترکيه مخالفت خود را با حکومت سوريه اعلام کرده و از نيروهای اپوزيسيون اين کشور پشتيبانی می‌کند.

در روزهای اخير ديپلماسی جهانی در مورد سوريه با ميانجی‌گری کوفی عنان، دبيرکل پيشين سازمان ملل فعال‌تر شده و طرح شش ماده‌ای وی برای حل بحران سوريه مورد پذيرش شورای امنيت سازمان ملل، حکومت سوريه و متحدان نزديک آن، روسيه و چين قرار گرفته است.

با اين حال مخالفان حکومت سوريه معتقدند پذيرش اين طرح از سوی بشار اسد ظاهرسازی است و اين حکومت ثابت کرده است که به وعده‌های خود عمل نمی‌کند.

طرح شش‌ ماده‌ای کوفی عنان شامل "پايان دادن به درگيری‌ها از سوی دولت و مخالفان، آتش‌بس روزانه و فراهم کردن زمينه کمک‌رسانی‌های بشردوستانه، آزادی زندانيان سياسی، آزادی رسانه‌ها، به‌رسميت شناختن حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آميز و برگزاری مذاکرات بين دولت و مخالفان و انتقال مسالمت‌آميز قدرت" است.

به‌نظر می‌رسد مذاکرات ترکيه و ايران در چارچوب تلاش‌هايی صورت می‌گيرد که به‌تازگی در سطح جهان برای حل بحران سوريه به پيش برده می‌شود.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

بزرگترين اشتباه !...اين مذاکرات هم به نتيجه اي نخواهيدرسيد..از حالا ج ا دنبال مطرح کردن مسايل انحرافي مثل تعيين محل مذاکره ميباشد.......

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما