خانه | خبر | اخبارایران

استقبال آمریکا از نقض حکم اعدام میرزای حکمتی

سه شنبه, 1390-12-16 06:48
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

آمريکا از نقض حکم اعدام امير ميرزای حکمتی توسط قوه قضائيه ايران ابراز خرسندی کرد.

به گزارش رويترز، ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت: "اگر اين خبر درست باشد، معنايش اين است که احتمال محاکمه مجدد (ميرزای حکمتی) وجود دارد و اميدواريم که وی هر چه زودتر به خانوده‌اش (در آمريکا) بپيوندد."

غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه ايران روز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ در يک نشست خبری درباره سرنوشت پرونده ميرزایی حکمتی گفت: "تا آنجا که خاطرم است اين پرونده با اعتراض محکوم عليه به ديوان عالی کشور رفت و سرانجام در ديوان عالی کشور حکم نقض و به همين دليل به شعبه هم عرض فرستاده شد."

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا: اگر اين خبر درست باشد، معنايش اين است که احتمال محاکمه مجدد (ميرزایی حکمتی) وجود دارد و اميدواريم که وی هر چه زودتر به خانوده‌اش (در آمريکا) بپيوندد

امير ميرزای حکمتی، شهروند آمريکايی ايرانی‌تبار که به اتهام "جاسوسی برای آمريکا" در ايران محاکمه شده بود، ۱۹ دی‌ماه سال جاری خورشيدی به اعدام محکوم شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران حکمتی را در رابطه با "همکاری با دولت متخاصم و عضويت در سازمان جاسوسی آمريکا (CIA) و همچنين تلاش برای متهم‌سازی ايران در تروريسم، محارب و مفسد فی‌الارض شناخته و برای وی حکم اعدام صادر کرد."

جلسه محاکمه امير ميرزای حکمتی سه‌شنبه ششم دی به رياست ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شده بود.

پس از صدور اين حکم، دولت ايالات متحده اعلام کرد پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ايران و در ۳۳ سال گذشته، اين نخستين بار است که ايران يک شهروند آمريکايی را به اعدام محکوم کرده است.

سازمان عفو بين‌الملل نيز اعلام کرد ايران نبايد حکمتی را که در يک "محاکمه ناعادلانه" به اتهام جاسوسی برای آمريکا محکوم به مرگ شده است، اعدام کند.

ايران می‌گويد ميرزای حکمتی با دريافت آموزش‌های خاص در پايگاه‌های آمريکا در عراق و افغانستان قصد داشته به به وزارت اطلاعات اين کشور نفوذ و جاسوسی کند.

با این حال خانواده حکمتی می‌گويند فرزندشان برای ديدن مادربزرگش به تهران رفته و "هرگز برای سازمان سيا کار نکرده است."

علی حکمتی پدر امير ميرزای حکمتی گفته است: "همسرم تلاش کرد تا او را از سفر به ايران منصرف کند اما او به ايران رفت. در دو هفته نخست هيچ مشکلی پيش نيامد اما در هفته سوم چند نفر به ديدن او رفتند و ديگر از او خبری نشد."

به گفته خانواده حکمتی، امير حکمتی سپتامبر ۲۰۱۱ (شهريور ۱۳۹۰) بازداشت شده است.

امير حکمتی در آريزونا متولد شده و پس از گرفتن ديپلم به عنوان مترجم به تفنگداران دريايی آمريکا پيوسته است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما