خانه | خبر | اخبارایران

"جدایی نادر از سیمین" برنده جایزه اسکار شد

دوشنبه, 1390-12-08 04:11
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

فيلم ايرانی "جدايی نادر از سيمين" ساخته اصغر فرهادی برنده اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در هشتاد و چهارمین دوره این جوايز شد. اين نخستين بار در تاریخ سینمای ایران است که يک فيلم ايرانی در اسکار جايزه می‌گيرد.

هشتاد و چهارمين دوره جوايز آکادمی اسکار که معتبرترین رویداد سینمایی جهان است، بامداد دوشنبه ۲۷ فوريه (هشتم اسفند ۱۳۹۰) به وقت ايران برگزار شد.

اصغر فرهادی اسکار خود را از ساندرا بولاک دریافت کرد.

جدايی نادر از سيمين دو روز پيش از مراسم اسکار نيز توانست جايزه سزار فرانسه و جايزه بهترين فيلم خارجی جشنواره فيلم‌های مستقل آمريکا (اسپيريت) را از آن خود کند.

اصغر فرهادی: من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمین‌ام تقدیم می‌کنم، مردمی که به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام می‌گذارند و با خشونت سازگاری ندارند

اصغر فرهادی پس از دریافت اسکار گفت: "سلام به مردم خوب سرزمین‌ام. در این لحظه بسیاری از ایرانیان در سراسر جهان ما را تماشا می‌کنند. فکر می‌کنم که آن‌ها بسیار خوشحال هستند، آن‌ها فقط به دلیل این جایزه مهم یا یک فیلم یا فیلم‌ساز خوشحال نیستند بلکه آن‌ها از اینکه در این هنگامه‌ای که بین سیاست‌مداران از جنگ و تهدید و حمله سخن گفته می‌شود، اینجا از فرهنگ کشورشان سخن گفته می‌شود، خوشحال هستند.

کارگردان "جدایی نادر از سیمین" افزود: "من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمین‌ام تقدیم می‌کنم، مردمی که به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام می‌گذارند و با خشونت سازگاری ندارند."

موفق‌ترين فيلم تاريخ سينمای ايران و نيز پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينمای ايران در خارج از کشور از يک سال گذشته تاکنون جايزه‌های گلدن گلوب، خرس طلايی بهترين فيلم و دو جايزه خرس نقره‌ای بهترين بازيگر زن و بهترين بازيگر مرد برای مجموعه بازيگرانش از شصت‌ويکمين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم برلين، جايزه‌هايی از حلقه منتقدان لندن، ونکوور، لس آنجلس و نيويورک و جايزه بهترين فيلم خارجی چهل‌وهشتمين دوره انجمن فيلم سوئد را از آن خود کرده است.

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ايران تاکنون فيلم‌های باد صبا ساخته آلبرلاموريس (۱۳۵۷)، زيردرختان زيتون ساخته عباس کيارستمی (۱۳۷۳)، بادکنک سفيد ساخته جعفرپناهی (۱۳۷۴)، گبه ساخته محسن مخملباف (۱۳۷۶) بچه‌های آسمان ساخته مجيد مجيدی (۱۳۷۷)، رنگ خدا ساخته مجيد مجيدی (۱۳۷۸)، زمانی برای مستی اسب‌ها ساخته بهمن قبادی (۱۳۷۹)، باران ساخته مجيد مجيدی (۱۳۸۰)، من ترانه ۱۵ سال دارم ساخته رسول صدرعاملی (۱۳۸۱) نفس عميق ساخته پرويز شهبازی (۱۳۸۲)، لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند ساخته بهمن قبادی (۱۳۸۳)، خيلی دور، خيلی نزديک ساخته رضا ميرکريمی (۱۳۸۴)، کافه ترانزيت ساخته کامبوزيا پرتوی (۱۳۸۵)، ميم مثل مادر ساخته رسول ملاقلی‌پور (۱۳۸۶)، آواز گنجشگ‌ها ساخته مجيد مجيدی (۱۳۸۷) درباره الی ساخته اصغر فرهادی (۱۳۸۸)، بدرود بغداد ساخته مهدی نادری (۱۳۸۹) و جدايی نادر از سيمين ساخته اصغر فرهادی (۱۳۹۰) نمايندگان سينمای ايران در جوايز اسکار بودند.

فیلم صامت و سیاه و سفید "آرتیست" به عنوان بهترین فیلم هشتاد و چهارمین دوره اسکار معرفی شد. ژان دوژردن، بازیگر این فیلم نیز برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

مریل استریپ نیز اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد. استریپ در فیلم "بانوی آهنین" در نقش مارگرت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا را ظاهر شده است.

در جوايزه اين دوره اسکار "میشل هازناویسیوس، کارگردان فیلم آرتیست برنده بهترین کارگردانی، فیلم هيوگو ساخته مارتین اسکورسیزی برنده بهترين کارگردان هنری، اکتاویا اسپنسر برای فیلم خدمتکاران برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن، ریستوفر پلامر برای فیلم تازه واردها برنده بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، فیلم شکست ناپذیر برنده بهترین مستند و فیلم رنگو برنده بهترین انیمشین بلند" شدند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

تبریک به اصغر فرهادی و همه ی کسانی که این جایزه خوشحالشون کرد.امیدوارم روزنه ی امیدی دوباره در دل هنرمندان بیافریند و تلنگری هم باشد به سیاستمدارانی که از دیپلماسی عمومی می گویند که ظاهرا منظورشان ارتباط با مردم دنیا و نه دولتمردان دنیاست.

برایم خیلی عجیب بود که آقای فرهادی چرا به خانم مجری برنامه اسکار دست نداد ، نمی شد مثل خانم عبادی که در داخل با روسری و در خارج بی روسری انجام وظیفه می کرد عمل نمود ؟ البته اگر این دست ندان اعتقادی باشد مثل کارگرادانانی از نوع مسعود ده نمکی ، طبیعتا قابل قبول است اما در غیر این صورت وای به حال جامعه که باز هم باز تولید می کنند تزویر را .

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما