خانه | خبر | اخبارایران

"مسئولان کشته شدن معترضان بازداشتی در خوزستان از مصونيت برخوردارند"

سه شنبه, 1390-12-02 15:13
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سازمان عدالت برای ايران در بيانيه‌ای در رابطه با سرکوب معترضان شهرهای مختلف خوزستان ضمن اشاره به کشته‌شدگان اين سرکوب‌ها اعلام کرد که مسئولان اين رويداد در ايران از مصونيت برخوردارند.

اين سازمان مدافع حقوق بشر که در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد مقامات اطلاعاتی، امنيتی و قضايی مسئول نقض حقوق معترضان اين رويداد است از همه خواسته است تا با نشانی info@justiceforiran.org تماس گرفته و اطلاعات خود را در اختيار اين سازمان قرار دهند.

از وقايع خوزستان بيش از يک ماه می‌گذرد. به گفته سازمان عدالت برای ايران در اين وقايع تاکنون بيش از ۶۰ تن از شهروندان شهرهای شوش، اهواز و… در تجمعات اعتراضی يا در منازل و محل‌های کار خود دستگير شده‌اند و مرگ دو تن از بازداشت‌شدگان به‌نام‌های محمد کعبی و ناصر آلبوشوکه، از سوی مقامات اداره اطلاعات به خانواده‌هايشان اعلام شده است.

محمد کعبی، در شهر شوش بازداشت شده بود و ناصر آلبوشوکه نيز در اهواز دستگير شد.

هنوز هيچ مقام امنيتی يا قضايی در مورد جزئيات قتل اين دو معترض خوزستانی و همچنين وضعيت ساير بازداشت‌شدگان پاسخی ارائه نداده است.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز بهمن‌ماه گذشته تعداد بازداشت‌شدگان شهرهای شوش، حميديه و اهواز را ۶۵ نفر عنوان کرده بود.

اين سازمان بنا به اطلاعاتی که دريافت کرده بود، در بيانيه خود نوشت، محمد کعبی و ناصر آلبوشوکه درفشان در زندان‌های شوش و اهواز "ظاهرا بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند."

سازمان عدالت برای ايران می‌گويد رويدادهای اخير خوزستان در روز ۲۳ دی (۱۳ ژانويه)، زمانی که تعدادی از جوانان عرب اهل شهر شوش، دست به راهپيمايی و سردادن شعارهايی مانند ” حريه حريه شعب الاهوازی ناديه” (آزادی، آزادی، مردم اهواز ندا می دهند) زدند، آغاز شد.

دو عکس از ناصر آلبوشوکه؛ عکس سمت چپ چند روز پيش از دستگیری و مرگ گرفته شده و عکس سمت راست، پس از مرگ، در سردخانه بیمارستان گلستان اهواز گرفته شده است

به گفته اين سازمان در اين تظاهرات شعارهايی نيز در مورد تحريم انتخابات مجلس نهم سرداده شد.

بنا به اين گزارش تاکنون اسامی و مشخصات ۲۵ نفر اعلام شده که يا در جريان تظاهرات يا کمی بعد از آن در شهر شوش دستگير شده‌اند و محمد کعبی، ۳۵ ساله، يکی از کسانی بود که در اين تظاهرات دستگير شد و ۲۰ روز پس از دستگيری، در ۱۳ بهمن به خانواده‌اش اعلام شد که در زندان کشته شده است.

سعيد دبات، پسر دايی محمد کعبی که برادرش احمد دبات نيز در ميان بازداشت‌شدگان شهر شوش است، در اين‌باره گفت: "از زمان دستگيری تا همين الان، هيچ خبری و اطلاعی به هيچ‌کدام از خانواده‌های دستگيرشدگان داده نشده است. فقط يک تلفن زده‌اند، گفته‌اند ما از اطلاعات شوش تماس می‌گيريم و بچه شما مرده است."

وی گفت مقامات قضايی به خانواده محمد کعبی گفته‌اند که حق ندارند مراسم عزاداری برگزار کنند. آن‌ها حتا نگفته‌اند که پيکر محمد در کجا دفن شده است.

سعيد دبات از حضور مداوم مادران زندانيان، از جمله مادر محمد کعبی در مقابل دادگستری شوش در شهرک دانيال خبر داد و گفت هيچ‌يک از مقامات قضايی، تاکنون پاسخی به آن‌ها نداده و تجمعات آن‌ها توسط مأموران با خشونت پراکنده شده است.

محمد کعبی، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد دزفول بود و همسر و دو فرزند هشت و پنج ساله دارد. همسر وی، خديجه کعبی نيز که چهار ماهه باردار است در منزل بازداشت شده و هنوز از او خبری در دست نيست.

ناصر آلبوشوکه، ۱۹ ساله، يکی ديگر از کشته‌شدگان رويدادهای خوزستان در يک مغازه کوچک لباس‌فروشی در خيابان نادری اهواز کار می‌کرده و در همان جا نيز بازداشت شده است.

در روز ۲۷ فروردين‌ماه سال جاری نيز شهروندان خوزستانی در شهر اهواز تظاهرات مسالمت‌آميزی در اعتراض به "وضعيت نامطلوب و تبعيض‌آميز" خود برگزار کردند که با خشونت نيروهای حکومت ايران روبه‌رو گرديد

وی از جمله بيش از ۳۵ نفری بوده است که در اهواز و شهرک‌های اطراف آن در دو ماه گذشته به اتهام‌هايی مانند شعارنويسی بر ديوارها در مورد تحريم انتخابات مجلس نهم، تغيير مذهب از شيعه به سنی و…بازداشت شده است.

به گزارش سازمان عدالت برای ايران يکی از اعضای خانواده آلبوشوکه، به‌نام کمال آلبوشوکه، پسر عمه وی گفته است که ناصر به گفته مرکز اطلاعات اهواز روز ششم بهمن (۲۶ ژانويه ۲۰۱۲) دستگير شده و و روز دهم بهمن کشته می‌شود که به دليل جلوگيری مأموران امنيتی از به خاک سپردن پيکر او، جنازه‌اش به‌مدت ۱۱ روز در سردخانه می‌ماند.

خانواده ناصر آلبوشوکه تنها پس از پذيرش شرط عدم برگزاری مراسم تدفين و عزاداری مجبور می‌شوند او را در شهر رامشير (خلف‌آباد) در ۱۰۰ کيلومتری اهواز در کنار قبرستان خانوادگی دفن کنند.

کمال آلبوشوکه گفته است که "آثار ضرب و جرح بر بدن ناصر آلبوشوکه کاملأ واضح بود."

شکايت‌ها و پی‌گيری‌های خانواده ناصر آلبوشوکه تاکنون به‌جايی نرسيده و مقامات قضايی اهواز تاکنون هيچ پاسخی درمورد مسئولان مرگ وی به خانواده‌اش نداده‌اند.

فعالان حقوق بشر می‌گويند، در کمتر از يک سال سه شهروند عرب بر اثر شکنجه در زندان‌ها جان سپرده‌اند.

در روز ۲۷ فروردين‌ماه سال جاری (۱۶ آوريل ۲۰۱۱) نيز شهروندان خوزستانی در شهر اهواز تظاهرات مسالمت‌آميزی در اعتراض به "وضعيت نامطلوب و تبعيض‌آميز" خود برگزار کردند که با خشونت نيروهای حکومت ايران روبه‌رو گرديد.

گفته می‌شود در جريان اين رويداد بيش از ۱۲ نفر کشته، حدود ۲۰ نفر زخمی و بيش از ده‌ها تن نيز دستگير شدند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

مثل مرتضوي که علاوه بر مصونيت ، شغل دولتي هم از احمدي نژاد گرفت !..واقعا که !....

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما