خانه | خبر | اخبارایران

مشاور سابق کلينتون: ايران آلمان نازی نيست

چهارشنبه, 1390-11-19 15:06
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

رابرت ميلی، مشاور سابق بيل کلينتون، رئيس جمهور پيشين آمريکا گفت ايران را با آلمان نازی نبايد مقايسه کرد.

به گزارش خبرگزاری کانادا، رابرت ميلی Robert Malley، مرد مورد اعتماد بيل کلينتون، رئيس جمهور پيشين آمريکا در پيشبرد طرح صلح خاورميانه، روز گذشته در مرکز تحقيقات بين‌المللی اوتاوا، گفت مقايسه وضعيت کنونی ايران با آلمان نازی در شرايطی که بحران هر روز بيشتر تشديد می‌شود، "اغراق‌آميز و مضر" است.

وی در اين نشست در مورد "تهديدات هسته‌ای ايران" و انتقال قدرت در خاورميانه و شمال آفريقا صحبت می‌کرد.

رابرت ميلی هم‌اکنون مدير بخش خاورميانه گروه بين‌المللی بحران (ICG) است. گروه بين‌المللی بحران سازمانی غيردولتی است که از سال ۱۹۹۵ آغاز به‌کار کرده و به انتشار گزارش‌ها و راه ‌حل‌هايی برای مناقشات بين‌المللی دست می‌زند.

رابرت ميلی اين سخنان را دو روز پس از آن‌که جان بيرد John Baird، وزير امور خارجه کانادا در گفت‌وگويی جمهوری اسلامی ايران را با حکومت آلمان نازی مقايسه کرده بود، بيان کرد.

جان بيرد، وزير امور خارجه کانادا: هيتلر کتاب خود "نبرد من" را ۱۰ سال پيش از آن‌که صدراعظم آلمان شود نوشت. بنابر اين تهديدات ايران در اسرائيل جدی گرفته می‌شود

ميلی گفت شنيده است که سياستمداران آمريکايی ايران را با آلمان دهه ۳۰ ميلادی مقايسه کرده‌اند اما آن‌چه را که وزير امور خارجه کانادا گفته، نشنيده است.

رابرت ميلی از مشاورانی بود که برای دستيابی به طرح صلح در کرانه غربی رود اردن تلاش کرد اما ياسر عرفات، رهبر وقت فلسطين آن را در سال ۲۰۰۰ در لحظات آخر رد کرد.

دو روز پيش وزير امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با تلويزين کانادا به موضوع هولوکاست پرداخت و گفت به اسرائيل حق می‌دهد که به احتمال حمله نظامی به ايران بينديشد.

جان بيرد افزود اسرائيل کاملأ حق دارد تهديد ايران را جدی بگيرد چرا که رهبر ايران از نابودی اسرائيل با عنوان نابودی "غده سرطانی" در خاورميانه پشتيبانی کرده است.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران در نماز جمعه ۱۴ بهمن‌ماه جاری گفته بود: "غده حقيقتاً سرطانی اسرائيل بايد در منطقه از بين برود و اين مسأله بدون ترديد روی خواهد داد."

وزير امور خارجه کانادا که در اسرائيل به‌سر می‌برد در اين گفت‌وگوی تلويزيونی افزوده بود: "بديهی است که شما يهوديان و اسرائيل را در برابر اين تهديدها درک می‌کنيد."

چان بيرد گفت: "هيتلر کتاب خود «نبرد من» را ۱۰ سال پيش از آن‌که صدراعظم آلمان شود نوشت. بنابر اين تهديدات ايران در اسرائيل جدی گرفته می‌شود."

رابرت ميلی در رابطه با چنين سخنانی با بيان اين‌که اظهارنظرهای تندروانه "از هر دو طرف درگير" صورت می‌گيرد، در همين حال تأييد کرد که مواضع ايران "به‌لحاظ اخلاقی شوک‌آور است."

وی افزود درست است که دولت‌ها عليه دشمنان خود انتقادات تندی را مطرح می‌کنند اما در مورد ايران خيلی غلو می‌شود.

مشاور سابق بيل کلينتون گفت: "من نمی‌دانم بزرگ کردن دشمنان تا چه اندازه می‌تواند به ما کمک کند. دشمنان غرب با اين رفتار قدرت بيشتری می‌گيرند. ايالات متحده همين کار را با صدام حسين کرد."
 

Share this
Share/Save/Bookmark

اگرامکان داشت وآقای Robert Malley می توانستند به ایران بیایند ویک ماه دراینجا زندگی کنند مفهوم نازیسم به سبکی دیگررامی فهمیدند! :(

تو کی هستی که چنین ادعایی میکنی حکومت ایران و خمینی و خامنه ای به مراتب بدتر از حکومت نازی آلمانها هستند. روحانیت شیعه فقط ضد یهود و ضد ادیان دیگر نیست. آنها ضد بشریند٬ آنها ضد حتا ایرانیند. بنا بر این حکومت هیتلر سگش به امامان ما خمینی و خامنه ای و روحانیت و جد ِ جد شان و آبادشان می ارزد. اگر مراد از مقایسه این است مبارک است. اگر نه که باید نشانه گیریتان را عوض کنید.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما