خانه | خبر | اخبارایران

جایزه هانری لانگ‌لوا به فاطمه معتمدآریا رسید

سه شنبه, 1390-11-11 15:01
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

اين جايزه شامگاه دوشنبه، ۳۰ ژانويه ۲۰۱۲ (دهم بهمن‌ماه) در حاشيه‌ جشنواره‌ جهانی فيلم "ونسن"و در راستای ارتقای سينما به فاطمه معتمدآريا بازيگر سينمای ايران به پاس سال‌ها فعاليت فرهنگی تعلق گرفت که در بيش از ۴۰ فيلم ايفای نقش داشته است.

در بيانيه‌ اعلام اهدای جايزه به فاطمه معتمدآريا چنين آمده است: "اين جايزه به پاس تلاش‌های فاطمه معتمدآريا در راستای ارتقای حرفه سينما، تعهد و حفظ حرمت هنر و تلاش‌های فرهنگی به اين بازيگر سينمای ايران تقديم می‌شود."

فاطمه معتمدآريا به‌هنگام دريافت جايزه در سخنان کوتاهی گفت: "می‌دانم که همه ما دليلی برای اين‌جا بودن با هم داريم. دليلی، بدون آن‌که فکر کنيم چه زبانی داريم، از چه کشوری آمده‌ايم و در کجای جهان زندگی می‌کنيم."

فاطمه معتمدآريا به‌هنگام دريافت جايزه هانری لانگ‌لوا: بدون آن‌که فکر کنيم سياستمداران‌مان در کشورهای‌مان چه چيز را بين خود تقسيم می‌کنند، ما با عشق، مهربانی و دوستی را بين يکديگر تقسيم می‌کنيم

معتمدآريا افزود: "بدون آن‌که فکر کنيم سياستمداران‌مان در کشورهای‌مان چه چيز را بين خود تقسيم می‌کنند، ما با عشق، مهربانی و دوستی را بين يکديگر تقسيم می‌کنيم و سهم خود را نيز برمی‌داريم."

اين بازيگر سينمای ايران گفت: "ما با سينما عشق را، دوستی را و محبت را تقسيم می‌کنيم بی‌آن‌که فکر کنيم چه رنگی هستيم، چه زبانی و چه مذهبی داريم؛ و با اين عشق ياد می‌گيريم که همديگر را دوست داشته باشيم و با هم باشيم."

وی در پايان سخنان خود جايزه هانری لانگ‌لوا را به همکاران خود در سينمای ايران تقديم کرد.

هانری لانگ‌لوا يکی از چهره‌های برجسته‌ تاريخ سينما، منتقد فيلم و از پيشگامان جمع‌آوری و آرشيو فيلم و از بنيان‌گذاران مرکز آرشيو فيلم و سينماتک، يکی از بزرگ‌ترين و مجهزترين مراکز نگهداری فيلم‌های قديمی و تاريخ سينمای جهان در فرانسه است.

عباس کيارستمی، فيلم‌ساز ايرانی؛ کلوديا کارديناله، ستاره سينمای ايتاليا؛ فليپ نواره، بازيگر فقيد فرانسوی و سوفيا کاپولا، فيلم‌ساز آمريکايی از جمله سينماگرانی هستند که در دوره‌های پيشين جايزه هانری لانگ‌لوا را دريافت کرده‌اند.

فاطمه معتمدآريا که در بين دوستان آشنايان و اهالی سينما به نام مستعار سيمين نيز شناخته شده متولد هفتم آبان ۱۳۴۰ در تهران و فارغ‌التحصيل بازيگری از دانشسرای هنر است.

او که از سال ۱۳۶۴ به سينمای ايران وارد شد برای نخستين بار در فيلم سينمايی "جدال" بازی کرد.
نقش‌آفرينی او در فيلم‌های کارگردانان بزرگ سينمای ايران چون بهرام بيضايی، محسن مخملباف، رخشان بنی‌اعتماد و بهمن فرمان‌آرا بارها مورد توجه و تحسين همگان قرار گرفته ‌است.

اين بازيگر سينمای ايران پيش از اين برنده‌ جوايز متعدد داخلی و خارجی شده است. وی برنده‌ سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن از جشنواره فيلم فجر برای بازی در فيلم‌های هنرپيشه و همسر شد.

همچنين دو سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل زن نيز برای بازی در فيلم‌های مسافران و برهوت به وی اهدا شده است.

در سال ۱۳۸۷ نيز به پاس ۳۰ سال فعاليت هنری از سوی انجمن منتقدان و نويسندگان سينمای ايران مورد تقدير قرار گرفت.

فاطمه معتمدآريا در سال ۲۰۱۱ برنده‌ جايزه‌ بهترين بازيگر زن از جشنواره بين‌المللی فيلم مونترال کانادا برای بازی در فيلم اينجا بدون من شد.

از مشهورترين فيلم‌هايی که وی در آن‌ها بازی کرده می‌توان به روسری آبی، گيلانه، ناصرالدين شاه آکتور سينما، کارگران مشغول کارند و کلاه قرمزی و پسرخاله اشاره کرد.

وی در مهرماه ۱۳۸۸ هنگامی که با جمعی از سينماگران ايرانی برای شرکت در جلساتی هنری عازم آمريکا بود در فرودگاه با حکم صادره از سوی مقامات دولتی ايران مبنی بر ممنوع‌الخروج بودنش در فرودگاه روبه‌رو شد.

معتمدآريا در انتخابات رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ با حمايت از ميرحسين موسوی در دومين فيلم تبليغاتی وی نيز ظاهر گرديد و با زهرا رهنورد و معصومه ابتکار درباره شرايط زنان و برنامه‌های موسوی در حوزه‌ پيشرفت زنان گفت‌وگو کرد.

او از خرداد ماه ۱۳۸۹ به خاطر حضور در جشنواره فيلم کن بدون حجاب و با دستبند سبز جلوی دوربين عکاسان، در ايران ممنوع‌التصویر شد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما