خانه | خبر | اخبارایران

روسيه: تحريم‌ها عليه ايران برای تغيير رژيم اين کشور است

پنجشنبه, 1390-10-29 06:03
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سرگی لاوروف، وزير خارجه روسيه گفت تحريم‌های غرب عليه ايران برای "فلج کردن" اقتصاد اين کشور و "برانگيختن نارضايتی عمومی" با هدف سرنگونی رژيم ايران است.

 

به گزارش ريا نووستی، لاوروف روز چهارشنبه ۱۸ ژانويه (۲۸ دی ۱۳۹۰) گفت: "تحريم‌های يک جانبه که از سوی کشورهای غربی و شمار ديگری از کشورها عليه ايران برقرار شده با برنامه اتمی ايران ارتباط ندارد."

مناقشه بر سر برنامه اتمی ايران پس از انتشار گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در آبان سال جاری خورشيدی که اين کشور را متهم کرد در برنامه هسته‌ای‌ خود، ابعاد نظامی را دنبال می‌کند، بيش از پيش بالا گرفت.

کشورهای غربی در واکنش به اين گزارش، تحريم‌های يک‌جانبه خود را عليه ايران به شکل بی‌سابقه‌ای گشترش دادند. اين تحريم‌ها شامل افراد و شرکت‌های ايرانی شده که گمان برده می‌شود با برنامه اتمی ايران ارتباط دارند. آمريکا و بريتانيا علاوه بر اين تحريم‌ها، بانک مرکزی ايران را نيز تحريم کرده‌اند.

وزير خارجه روسيه: ما معتقديم تمام امکانات برای ازسرگيری مذاکرات گروه ۱+۵ و ايران موجود است و به اين خاطر که گاهی برای اين روندها مانع به‌وجود می آورند، بسيار نگران هستيم

تحريم خريد نفت از ايران يکی ديگر از تحريم‌هايی است که کشورهای اروپايی در حال بررسی آن هستند.

ايران نيز در واکنش به اين تحريم‌ها، غنی‌سازی اورانيوم را در تأسيسات اتمی فردو آغاز کرد تا اين پيام را به غرب بدهد که با وجود گسترش تحريم‌ها، برنامه اتمی‌اش را متوقف نمی‌کند.

کشورهای غربی می‌گويند نگران هستند که ايران در برنامه اتمی خود "اهداف نظامی" داشته باشد اما ايران همواره اين اتهام را رد می‌کند و می‌گويد برنامه اتمی‌اش اهداف "صلح‌آميز" دارد.

روسيه با ابراز ترديد در اينکه برنامه اتمی ايران ابعاد نظامی داشته باشد، می‌گويد مناقشه اتمی ايران فقط بايد از راه مذاکره حل شود

وزير خارجه روسيه گفته است: "ما معتقديم تمام امکانات برای ازسرگيری مذاکرات گروه ۱+۵ و ايران موجود است و به اين خاطر که گاهی برای اين روندها مانع به‌وجود می آورند، بسيار نگران هستيم."

ايران به تازگی اعلام کرده آماده از سرگيری مذاکرات اتمی با مذاکرات گروه ۱+۵ است اما اتحاديه اروپا می‌گويد در اين باره درحواست رسمی از ايران دريافت نکرده است.

تاکنون ايران و گروه ۱+۵ چند دور مذاکرات برگزار کرده‌اند اما اين گفت‌وگوها بدون نتيجه مشخصی پايان يافته است.

با شکست گفت‌وگوهای هسته‌ای غرب با ايران و تصميم جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی اورانيوم، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پرونده ايران را در سال ۱۳۸۶ به شورای امنيت سازمان ملل فرستاد.

شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار بار ايران را تحريم کرده است. شورای امنيت در دسامبر ۲۰۰۶ قطعنامه ۱۷۳۷، مارس ۲۰۰۷ قطعنامه ۱۷۴۷، مارس ۲۰۰۸ قطعنامه ۱۸۰۳ و ژوئن ۲۰۱۰ قطعنامه ۱۹۲۹ را عليه ايران تصويب کرد.

در اين قطعنامه‌ها "جلوگيری از انتقال فن‌آوری موشکی به ايران، ممنوعيت فروش تکنولوژی اتمی به ايران، ممنوعيت خريد تسليحات از ايران، قطع همکاری با چند بانک ايرانی و تحريم سپاه پاسداران و کشتی‌رانی" از موارد عمده‌ای است که به تصويب رسيده است.

آمريکا، اتحاديه اروپا و شمار ديگری از کشورها نيز تحريم‌های يک جانبه‌ای عليه ايران برقرار کرده‌اند اما تهران می‌گويد با وجود اين تحريم‌ها از برنامه اتمی خود عقب‌نشينی نمی‌کند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما