خانه | خبر | اخبارایران

ايران موشک‌های جديد خود را آزمايش کرد

دوشنبه, 1390-10-12 13:39
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ايران در سومين روز از مانور دريايی "ولايت ۹۰"، موشک‌های "نصر" و "قادر" و "نور" را مورد آزمايش قرار داد.

به گزارش منابع خبری ايران، امروز، دوشنبه ۱۲ دی‌ماه، جمهوری اسلامی ايران در سومين روز از مانور دريايی "ولايت ۹۰"، برای نخستين بار موشک ساحل به دريای برد بلند "قادر" را آزمايش کرد.

اين گزارش‌ها شليک موشک "قادر" را "موفقيت‌آميز" اعلام کردند.

به گفته اين منابع، "قادر" موشکی است ارتقاءيافته که در بخش رادار و ماهوار مورد استفاده قرار می‌گيرد.

اميرسرتيپ عبدالرحيم موسوی، جانشين فرمانده کل ارتش به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: "موشک ارتقاءيافته قادر، موشکی با برد بسيار خوب است و به‌عنوان دست بالای نيروی دريايی ارتش محسوب می‌شود."

در نوع جديد اين موشک "ميزان دقت در انهدام اهداف و ميزان برد و مسافت و نيز مکانيزم‌های هوشمند ضدره‌گيری و اختلال در مسير در مقايسه با نسل قبل از خود ارتقاء يافته است."

همچنين به گفته منابع خبری ايران امروز در چارچوب همين مانور، شليک موشک ساحل به دريای برد کوتاه "نصر" نيز با موفقيت انجام شد و به هدف اصابت کرد.

اميرسرتيپ عبدالرحيم موسوی، جانشين فرمانده کل ارتش: در بخش تجهيزات، نمره اين مانور را ۹۰ ارزيابی می‌کنيم، چراکه برای خودمان سخت‌گيری می‌کنيم و انتظار بيشتری از خود داريم

خبرگزاری فارس نوشته است اين نخستين بار است که با ايجاد تغيير در تاکتيک رزم موشک "نصر" که پيش از آن از روی شناور شليک می‌شد، اين سامانه موشکی از ساحل به سمت دريا شليک شده است.

فارس افزوده است: "[اين موشک] با قرار گرفتن در لايه‌های دفاع ساحلی می‌تواند مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای باشد که قابليت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را خواهد داشت."

همچنين بعدازظهر امروز يک فروند موشک سطح به سطح "نور" از يگان شناور مستقر در دريا نيز شليک شد.

اين سامانه موشکی نيز نسبت به نسل قبلی خود در بخش سيستم‌های ضدراداری، تعقيب هدف، هدايت و کنترل و ضدجنگ الکترونيک ارتقاء يافته است.

مانور دريايی "ولايت ۹۰"، فردا به‌پايان می‌رسد که در آخرين روز، کليه‌ يگان‌های شرکت‌کننده اقدام به برگزاری رژه خواهند کرد.

اميرسرتيپ عبدالرحيم موسوی با ابراز رضايت کامل خود از مانور "ولايت ۹۰"، گفت: "به اين رزمايش نمره ۱۰۰ می‌دهيم و بخش تاکتيک‌ها و پشتيبانی اين رزمايش نيز در سطح عالی بود ولی در بخش تجهيزات، نمره آن را ۹۰ ارزيابی می‌کنيم، چراکه برای خودمان سخت‌گيری می‌کنيم و انتظار بيشتری از خود داريم."

اين مانور نظامی در پی تنش‌ در روابط ايران و کشورهای غربی، افزايش تحريم‌ها، صحبت از احتمال حمله نظامی به ايران و تهديد ايران به بستن تنگه هرمز صورت می‌گيرد.

در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز ناوگان پنجم آمريکا اعلام کرد: "هر کسی که آزادی رفت و آمد را در تنگه بين‌المللی هرمز تهديد کند، به وضوح در جامعه جهانی جايی نخواهد داشت و هيچ‌گونه اخلالی در اين تنگه تحمل نمی‌شود."

حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران پیش از این گفته بود که تصميم‌گيری درباره بستن تنگه هرمز بر عهده مقام‌های ارشد حکومت ايران است و هدف از مانور نظامی در خليج فارس، بستن تنگه هرمز نيست اما "ايران توان چنين کاری را دارد.

سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز با بیان اینکه گفتمان "انسداد تنگه هرمز" مربوط به پنج سال گذشته است، اعلام کرده است: "گفتمان امروز جمهوری اسلامی ایران دارای حیطه‌ها و لایه‌های جدیدی است."

تنگه هرمز دارای حدود ۵۰ کيلومتر عرض و ۲۰۰ کيلومتر طول است که خليج فارس و دريای عمان را به هم متصل می‌کند. در حال حاضر همه نفت توليدی عراق، کويت و قطر و بخش زيادی از نفت توليدی عربستان و امارات و همچنين بخشی از گاز توليدی قطر برای ورود به بازرهای جهانی از تنگه هرمز عبور می‌کند. روزانه بيش از ۱۵ ميليون بشکه نفت يعنی حدود ۱۷ درصد نفت مورد نياز دنيا از اين تنگه عبور می‌کند.

مانور "ولایت ۹۰" نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از روز شنبه، سوم دی‌ماه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان آغاز شده است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

رقابت سرعت نرخ دلار با موشک های جمهوری اسلامی و یا شاید هم تناسبی با یکدیگر دارند. خدا رحم کند آمین

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما