خانه | خبر | اخبارایران

خروج آخرین گروه سربازان آمریکایی از عراق

یکشنبه, 1390-09-27 14:34
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

آخرین گروه از نیروهای ارتش ایالات متحده آمریکا، امروز، یکشنبه ۱۸ دسامبر، پس از ۹ سال از استقرار در عراق، این کشور را ترک کردند.

 
سربازان ارتش ایالات متحده که مارس ۲۰۰۳ در پی جنگی که صدام حسین، رئیس‌جمهور سابق عراق را سرنگون کرد، وارد این کشور شده بودند، در ساعات اولیه امروز  پایگاه خود در ناصریه، واقع در جنوب شرقی بغداد، ترک کرده و  با عبوراز مرزهای عراق به کویت رفتند.
 
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته است که با وجود خروج کامل نیروهای این کشور از عراق، چهار هزار نیروی آمریکایی  برای وارد عمل شدن در شرایط اضطراری تا چند ماه در کویت حضور خواهند داشت.
 
ایالات متحده در ۹ سال اخیر، هزاران سرباز خود را در پانصد پایگاه نظامی در نقاط مختلف عراق مستقر کرده بود.

 

به گفته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ماموریت‌های آموزشی و پشتیبانی  ایالات متحده در عراق پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور نیز ادامه خواهد داشت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده شماری از نیروهای آمریکایی با حضور در دو پایگاه نظامی در عراق، در زمینه آموزش و مشاوره با نیروهای ارتش این کشور همکاری خواهند کرد

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده ۱۵ دسامبر جاری طی مراسمی در بغداد، پایان  حضور نیروهای این کشور در خاک عراق را اعلام کرده بود. ایالات متحده  سال ۲۰۱۰ با اعلام پایان ماموریت رزمی نیروهای خود در عراق، از واگذاری امور امنیتی به نیروهای عراقی خبر داده بود.
     
به گفته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ماموریت‌های آموزشی و پشتیبانی  ایالات متحده در عراق پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور نیز ادامه خواهد داشت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده شماری از نیروهای آمریکایی با حضور در دو پایگاه نظامی در عراق، در زمینه آموزش و مشاوره با نیروهای ارتش این کشور همکاری خواهند کرد.
 
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) ناتو) نیز روز گذشته،شنبه، ۱۷ دسامبر با اعلام رسمی پایان ماموریت هفت ساله خود در عراق، از خروج تمامی نیروهای ناتو از این کشور تا پایان سال ۲۰۱۱ خبر داد.
 
بریتانیا نیز در ماه مه  سال جاری، پس از هشت سال حضور نظامی در عراق تمامی نیروهای خود را از این کشور خارج کرد.  
 
در ۹ سال گذشته دست‌کم ۴۵۰۰ تن از نیروهای ارتش ایالات متحده  در عراق کشته‌ شده‌اند و بیش از یکصد هزار عراقی نیز جان‌باخته‌اند.بیشترین نیروی آمریکایی حاضر در عراق در ۹ سال گذشته ۱۷۰ هزار تن بوده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما