خانه | خبر | اخبارایران

انتشار دو بيانيه از سوی فعالان سياسی در رابطه با رويدادهای ايران

چهارشنبه, 1390-09-16 14:14
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

در دو روز گذشته دو بيانيه ديگر از سوی فعالان سياسی ايرانی در خارج از کشور در رابطه با رويدادهايی چون بحران هسته‌ای ايران، احتمال وقوع جنگ و اشغال سفارت بريتانيا منتشر شد.

بيش از ۲۳۱ نفر از فعالانی که خود را "مخالفان فعال جنگ" می‌نامند در بيانيه‌ای ضمن محکوميت حمله به سفارت بريتانيا در تهران بر "ضرورت فوری" تنش‌زدايی در بحران هسته‌ای ايران تأکيد کرده‌اند.

در اين بيانيه گفته شده است که جمهوری اسلامی با "تنش‌آفرينی‌های بين‌المللی" خود کشور را به وضعيت خطرناکی کشانده است.

اين فعالان از "حمله به سفارت بريتانيا، انزوای بيشتر بين‌المللی و تشديد تحريم‌ها عليه ايران" به عنوان پيامدهای سياست‌های "تنش‌آفرين" جمهوری اسلامی نام برده و افزوده‌اند که چنين سياستی "گام بلندی برای کشيدن مردم ايران به جنگی ناخواسته است."

آن‌ها ضمن بيان اين‌که از تنش‌آفرينی‌های روزافزون و آينده ايران "بيمناک" هستند، حمله به سفارت بريتانيا را محکوم کرده و اين اقدام را "تجاوز به حريم ديپلماتيک" اين کشور ارزيابی کردند.

امضاکنندگان بيانيه حمله‌کنندگان به سفارت بريتانيا را گروه‌های فشاری دانسته‌اند که به "حريم شهروندی مردم ايران نيز تجاوز می‌کنند."

بيانيه ۲۳۱ نفر "توقف موقت غنی‌سازی اورانيوم، ‌همکاری شفاف با آژانس انرژی هسته‌ای، اجرای قطعنامه‌های شورای امنيت و ديگر تعهدات بين‌المللی در اين زمينه" را گام‌های لازم برای خروج از تنگنای فعلی و رفع فشارهای اقتصادی و سياسی بر جامعه ايران عنوان کرده‌ است 

اين فعالان نوشته‌اند: "مقامات حکومت ايران در صورت سکوت و تحت تعقيب قرار ندادن عاملان حمله به سفارت ثابت کرده‌اند که مسئول و شريک سازماندهی اين تهاجم خطرناک هستند."

روز سه‌شنبه هشتم آذرماه جاری عده‌ای که جمهوری اسلامی ايران از آنان به‌عنوان دانشجو ياد می‌کند در برابر سفارت بريتانيا دست به گردهمايی عليه اين کشور زدند.

اين گردهمايی پس از خواندن قطعنامه به حمله به سفارت بريتانيا و اشغال آن و وارد کردن خسارت‌هايی به سفارت منجر گرديد که سرانجام شامگاه همان روز پايان يافت.

در مورد فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بيانيه فوق ضمن تأکيد بر حق مردم ايران در استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای، "توقف موقت غنی‌سازی اورانيوم، ‌همکاری شفاف با آژانس انرژی هسته‌ای، اجرای قطعنامه‌های شورای امنيت و ديگر تعهدات بين‌المللی در اين زمينه" را گام‌های لازم برای خروج از تنگنای فعلی و رفع فشارهای اقتصادی و سياسی بر جامعه ايران عنوان کرده‌اند.

آن‌ها جامعه جهانی و کشور‌های غربی را نيز به "خويشتن‌داری، رعايت حقوق مردم ايران و اجتناب از جنگ" فرا خوانده‌اند.

در بيانيه ديگری در همين رابطه ۴۰۰ نفر از فعالان چپ ايران عليه جنگ و فعاليت هسته‌ای موضع‌گيری کردند.

۴۰۰ نفر از فعالان چپ هر نوع بمباران و دخالت نظامی و هر نوع تحريم اقتصادی عليه ايران را محکوم و مخالفت خود را با فعاليت‌های اتمی ايران و هر نوع سلاح اتمی اعلام کرده‌اند

آن‌ها بحث حمله نظامی به تأسيسات اتمی ايران را "داغ‌ترين موضوع مورد مشاجره کنونی در محافل بين‌المللی" دانسته و گفته‌اند دولت‌های اسرائيل و آمريکا و ديگر "قدرت‌های امپرياليستی" طبل‌های جنگ را به صدا در آورده‌اند.

اين گروه از فعالان چپ از گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز به‌عنوان "سوخت لازم برای تبليغات جنگ‌افروزانه" ياد کرده‌اند.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود در رابطه با فعاليت‌های هسته‌ای ايران که يک ماه پيش منتشر شد، اين کشور را به "وجود ابعاد نظامی" در برنامه اتمی‌اش متهم کرد.

پس از اين گزارش تحريم‌های تازه‌ای از سوی کشورهای غربی عليه ايران اعمال شد که هنوز نيز اين روند ادامه دارد.

فعالان چپ در گسترش فضای تنش‌آميز کنونی پيرامون ايران سياست‌های "تهديدآميز" دولت اسرائيل عليه ايران و استقبال دولت ايران از اين سياست‌ها و دامن‌زدن به فضای "جنگ‌طلبانه" را مؤثر دانسته‌اند.

آن‌ها در بيانيه خود هر نوع بمباران و دخالت نظامی و هر نوع تحريم اقتصادی عليه ايران را محکوم و مخالفت خود را با فعاليت‌های اتمی ايران و هر نوع سلاح اتمی اعلام کرده‌اند.

اين فعالان همچنين خواهان خلع سلاح اتمی در خاورميانه و جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای شده‌اند.
آن‌ها افزوده‌اند: "ما مخالف استفاده از انرژی اتمی و جايگزينی آن با انرژی‌های پاک و بدون آلايندگی‌های زيست محيطی هستيم."

در هفته‌های اخير در رابطه با شرايط کنونی ايران بيانيه‌های مختلفی از سوی افراد و گروه‌های گوناگون سياسی با گرايش‌های متنوع منتشر شده است.

در اين بيانيه‌ها راه‌حل‌های مختلفی برای برون‌رفت از وضعيت کنونی ايران و فضای تنش‌آميز پيرامون آن ارائه می‌شود.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

من نیز با محتوای بیانیه رفقای چپی موافق و از ان حمایت میکنم.ضمنا اضافه کردن شرط توقف موقت غنی سازی پیشنهادی فعالان جنبش صلح را هم به شروط رفقای چپی ضروری میدانم و معتقدم که نمی توان از دولت ایران توقع بیجا داشت که آنان قبل از اقدامات مثبت از طرف امریکا در رابطه با لغو تحریمهای ضد بشری غرب،دست از فعالیتهای هسته ای بردارند و مراکز هسته ای را تعطیل کنند.لذا ج.ا.ا باید توقف موقت غنی سازی به مدت سه ماه را بعنوان تمایل خود نست به رفع اختلافات اعلام کرده و تا سه ماه اینده هم منتظر عکس العمل جامعه جهانی و جواب مثبت دولت امریکا بماند.اگر جواب منفی بود ایران باید بلافاصله اقدام به غنی سازی و حتی ساخن بمب اتمی بنماید و راه فرار امریکای مزور را از اتهام جنگ طلبی و تجاوزگری، مسدود کند و آمریکا را رو در رو با اروپا و احزاب مسلمان،احزاب چپ ،احزاب اسلامی و نیروهای دمکرات ملّی قرار بدهد و نیز راه هر گونه سیاسی کاری توسط عوامل وابسته به استعمار و دگر مزدوران در کور را ببندد.
ضمنا اقدامات فعالان جنبش صلح و رفقای چپرا بسیار مثبت و عملی انقلابی و در جهت منافع ملّی ارزیابی کرده و امیدوارم در این مسیر بایتان آرزوی موفقیت،اتحاد و همبستگی و همفکری را می نمایم.ضمنا راه بیرون رفتن از این بحران پرداخت هزینه است و این از خود گذشتگی و احساس مسئولیت کردن شما هم هدیه ای به مردم مسلمان وغیر مسلمان ایرانی است.
راه ما راه حق راه بهروزی است_
اتحاد اتحاد رمز پیروزی است_
صلح و آزادی جاودانه در همه جهان خوش باد یادگار خون عاشقان،_
ای بهار ای بهار تازه جاودان در این چمن شکفته باش_
ایران ای سرای امید بر بامت سپیده دمید_
بنگر کزین ره پر خون خورشیدی خجسته رسید_
اگر چه دلها پر خون است  شکوه شادی افزون است_
سیده ما گلگون است که دست دشمن در خون است_
راه ما راه حق راه بهروزی است_
اتحاد اتحاد رمز پیروزی است_
صلح و آزادی جاودانه بر همه جهان_
خوش باد،یادگار خون عاشقان_
ای بهار،ای بهار جاودان در این جهان شکفته باد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما