خانه | خبر | اخبارایران

"کاربری غیرعادی ستون‌های تخت جمشید"

شنبه, 1390-09-05 01:24
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مسئولان مجموعه تخت جمشید از پایه ستون‌ها و برخی سنگ‌های این اثر هخامنشی به‌عنوان محل نگهدای تابلوهای "ورود ممنوع" استفاده کرده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی (CHN)، "در حال حاضر مسئولان سایت جهانی تخت‌جمشید بخشی از تابلوهای هشداردهنده را روی پایه‌ ستون‌هایی قرار داده‌اند که قدمت تاریخی آن‌ها به ۲۵۰۰ سال می‌رسد."

یکی از گردشگران در این‌باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: "دیدن تابلوهای هشداردهنده روی آثار تاریخی، آن‌هم به نحوی که به‌حال خود‌‌ رها شده‌اند، جالب است. به‌نظر می‌رسد این روش استفاده از تابلو‌ها چندان صحیح نباشد."

به گفته یکی از کار‌شناسان حفاظت از آثار تاریخی، "نصب تابلوهای راهنما و هشداردهنده باید از روش و اصول خاصی تبعیت کند. برای مثال در جانمایی، استفاده از نوع جنس به کار رفته در تابلو، رنگ و در ‌‌نهایت فاصله آن با اثر روش‌های ویژه‌ای دیده‌ شده ‌است."

مسئولان سایت جهانی تخت‌جمشید بخشی از تابلوهای هشداردهنده را روی پایه‌ ستون‌هایی قرار داده‌اند که قدمت تاریخی آن‌ها به ۲۵۰۰ سال می‌رسد

این خبرگزاری به نقل از یک کار‌شناس میراث فرهنگی افزوده است: "حتی ارتفاع و فاصله تابلو نسبت به اثر اهمیت دارد. فاصله‌ نباید به اندازه‌ای باشد که هنگام عکاسی اثر، در آن دیده شود و از سوی دیگر ارتفاع هم نباید منظر اثر را مخدوش کند."

تخت جمشید مجموعه‌ای از کاخ‌ها و بنا‌ها است که از دوران هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) به‌جا مانده است. این بنا در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شیراز و در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد.

چندی پیش نیز گزارش‌هایی درباره افزایش ترک در در بخشی از سنگ‌های تخت جمشید منتشر شد.

بيژن روحانی، همکار زمانه در بخش "ميراث فرهنگی و رسوم ملل" در اين‌باره می‌گويد: "ترک خوردن سنگ‌های تخت جمشید به هیچ وجه پدیده‌ جدیدی نیست، این امر صدها سال است رخ داده و در آینده نیز رخ خواهد داد. همیشه جدالی میان عوامل طبیعی و تلاش انسانی برای مهار فرسودگی در جریان است. بنابر این سنگ‌ها صدها سال است ترک خورده‌اند و باید با قاطعیت عرض کنم باز هم ترک می‌خورند."

 

Share this
Share/Save/Bookmark

آسیب زدن به آثار باستانی قبح خود را از دست داده و در سی سال گذشته حفارهای قاچاق و بعضی از مسئولین دست به دست هم داده اند و میراث کشور را تاراج کردند. یکی از نمونه های جالب حفاری پسر رفسنجانی با بولدوزر در یک شهر دوران اسلامی است که در حدود سال 70 و شبانه در نزدیک شهر اسلام آباد غرب با گارد سپاه انجام شد. ساخت هتل در کنار کاخ هخامنشی شوش، تخریب تدریجی آرامگاه کوروش کبیر، تخریب خانه های تاریخی، تخریب غار هزاران ساله اشکف گاوی مرو دشت، برج جهان نما و میدان شاه، سی سه پل و مترو، تسطیح تپه های باستانی و .... این رشته سر دراز دارد. این اواخر هم که صدای کارشناسان خود میراث فرهنگی هم درآمد. بقایی که رییس این سازمان بود برای خفه کردن اعتراضها پژوهشکده باستان شناسی را به تخت جمشید انتقال داد و خیلی از کارشناسها هم که از رفتن امتناع کردند یا دور کار شدند یا بازنشسته یا استعفا دادند. طبق اعتراف اردکانی رییس موزه ایران باستان که دستگیر شد، همان معلم زبان بقایی و مشایی، تعداد زیادی از آثار باستانی موزه ایران باستان هم به خارج انتقال و فروخته شد.الان هم تنها 5 کارمند مسئولیت رسیدگی به باستان شناسی کشور را در پژوهشکده باستان شناسی دارند. مقایسه کنید با اداره عتیقیات کابل که حدود 20 نفر کارمند دارد
فروش اشیا باستانی به شیوخ عرب در کیش هم فراموش نشود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما