خانه | خبر | اخبارایران

افزایش ترک‌ در بخشی از سنگ‌های تخت جمشید

شنبه, 1390-08-21 08:41
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

بخش‌های مختلف تخت جمشيد، بزرگ‌ترين بنای به جای مانده از دوران هخامنشيان در ايران دچار شکاف شده است. کارشناسان معتقدند اين ترک‌ها در صورتی که در طول زمان زياد نشده باشند، پديده‌ای طبيعی هستند.

خبرگزاری مهر روز شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ گزارش داد شکاف‌هايی بين سنگ‌ها، ستون‌ها و کاخ‌های تخت جمشيد به‌وجود آمده است.

خبرگزاری مهر می‌گويد اين "عظيم‌ترين بناهای سنگی جهان در معرض ريزش" قرار دارد.

تخت جمشيد مجموعه‌ای از کاخ‌ها و بناها است که از دوران هخامنشی به جا مانده است. بنای تخت جمشيد، متعلق به دوران هخامنشی است (۵۵۰ تا ۳۳۰ پيش از ميلاد) و در ۴۵ کيلومتری شمال شرق شيراز و در نزديکی شهر مرودشت قرار دارد.

احمد اسدپور مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگی مرودشت به مهر گفت: "زمانی که از پلکان‌ها وارد تخت جمشيد می‌شويم در دروازه ملل ستون‌هايی وجود دارد که اين ستون‌ها، ترک‌هايی خورده و جديد است."

اسدپور با بيان اين‌که روزانه بر تعداد شکاف‌ها افزوده می‌شود، اعلام کرد: "در ديواره‌های دروازه ناتمام ترک‌هايی ديده می‌شود که آجرهای آن قابل مشاهده است و علاوه بر اين کاخ صدستون نيز ترک‌های زيادی برداشته که به‌راحتی قابل مشاهده است."

وی گفت: "در درگاه ورودی کاخ موزه، شکاف‌ها و ترک‌های متعددی در بخش شرقی اين بنا قابل مشاهده است که باعث انحنای يک ستون شده است."

خبرگزاری مهر می‌گويد اين "عظيم‌ترين بناهای سنگی جهان در معرض ريزش" قرار دارد

به گفته اين فعال ميراث فرهنگی "ممکن است برخی از اين ترک‌ها مربوط به مرور زمان، رانش و يا شرايط فيزيکی و خشکسالی باشد."

وی با بيان اين‌که در مجموعه تحت جمشيد مديريت بحران وجود ندارد، افزود: "اگر برای اين مجموعه مديريت بحران در نظر گرفته شود، می‌توان از خطراتی که مجموعه را تهديد می‌کند، جلوگيری کرد."

مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگی مرودشت گفت: "اگر اين ترک‌ها به صورت گسل و شکاف باشد و يکی از کاخ‌ها تخريب شود ديگر نمی‌توان کاری انجام داد، از اين رو ضروری است کارشناسان راهکارهای اساسی را ارائه دهند."

بيژن روحانی، همکار زمانه در بخش "ميراث فرهنگی و رسوم ملل" در اين‌باره می‌گويد: "ترک خوردن سنگ‌های تخت جمشید به هیچ وجه پدیده‌ جدیدی نیست، این امر صدها سال است رخ داده و در آینده نیز رخ خواهد داد. همیشه جدالی میان عوامل طبیعی و تلاش انسانی برای مهار فرسودگی در جریان است. بنابر این سنگ‌ها صدها سال است ترک خورده‌اند و باید با قاطعیت عرض کنم باز هم ترک می‌خورند."

وی با انتقاد از طرح اين موضوع به‌عنوان "بلايی ناگهانی" می‌افزايد: "شاید تأکید بر اين است که در یک دوره زمانی خاص بر اساس مشاهدات، میزان ترک‌ها در بخشی از تخت جمشید زیادتر شده است. که در این صورت بايد از «افزایش ترک‌ در بخشی از سنگ‌های تخت جمشید» سخن گفت."

 

به گفته بيژن روحانی اين خبر طوری بازتاب يافته که گويی بخش‌هایی از تخت جمشید دچار ترک و شکاف ناگهانی شده، پدیده‌ای که مثلأ تا پيش از این سابقه نداشته است؛ در حالی که چنین نیست.

وی می‌گوید گرچه احتمال رشد ترک‌ها و افزوده شدن آن‌ها به دلایل متفاوت طبیعی و یا عدم حفاظت اصولی در بخشی از سنگ‌های تخت جمشید کاملأ محتمل است، اما در یکی از عکس‌های منتشر شده در این گزارش، ترک‌ها مربوط به دیوارهای کاهگلی و محافظ است.

روحانی افزود: "ترک در کاهگل امری است عادی. در ضمن چون این کاهگل‌ها حاصل مرمت‌های جدید هستند، جزو مواد مصالح اصلی بنا به حساب نمی‌آیند."
 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

به جهنم.

‫بابا خرابش کنید یک مسجد زیبا و با عظمت بسازید
‫اصلا مزایده بگزارند و صدها شرکت خارجی پیدا خواهد شد هزینه ساخت مسجد را قبول
‫کرده و تازه ضایعات آن را هم جمع کرده و میبرنند.
‫تخت جمشید برای چی میحواهیم.

دیگه چیزی از ما ایرانی اصیل نمونده.شدند مثل طالبان

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما