خانه | خبر | اخبارایران

ممنوعيت نامزدی اعضای سه حزب در انتخابات مجلس ايران

پنجشنبه, 1390-08-12 06:33
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

جبهه مشارکت ايران اسلامی، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی و نهضت آزادی ايران از نامزدی در انتخابات مجلس منع شده‌اند.

 

صولت مرتضوی، رئيس ستاد انتخابات مجلس روز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) گفت: "اين گروه‌ها به دليل اينکه از نظر وزارت کشور جزو گروه‌ها و احزاب منحله به شمار می‌روند و همچنين پروانه فعاليت ندارند، نمی‌توانند در انتخابات آينده مجلس شورای اسلامی حضور يافته و ليست انتخاباتی ارايه دهند."

به گفته وی "احزاب و گروه‌های سياسی که پروانه فعاليت آن‌ها در کميسيون ماده ۱۰ احزاب به تصويب رسيده است، می‌توانند در انتخابات آينده مجلس حضور يافته و نسبت به ارائه ليست نامزدهای خود اقدام نمايند."

نهمين دوره انتخابات مجلس ايران ۱۲ اسفند سال جاری خورشيدی در سراسر ايران برگزار می‌شود.

قوه قضائيه ايران چند ماه پيش جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب را منحل اعلام کرد. نهضت آزادی ايران نيز سال‌ها پيش از سوی کميسيون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور "غيرقانونی" اعلام شده است.

صولت مرتضوی: احزاب وگروه های سياسی که پروانه فعاليت آن‌ها در کميسيون ماده ۱۰ احزاب به تصويب رسيده است، می‌توانند در انتخابات آينده مجلس حضور يافته و نسبت به ارايه ليست نامزدهای خود اقدام نمايند

مدتی پيش نيز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از "ممنوع" بودن هرگونه فعاليت جبهه مشارکت ايران اسلامی و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی خبر داده بود.

بنا بر اعلام جعفری دولت‌آبادی، دادگاه انقلاب اسلامی تهران با صدور دادنامه‌ای، حکم انحلال اين احزاب را صادر کرده است.

پس از حوادث انتخابات جنجالی رياست‌جمهوری سال ٨٨ ايران، سعيد مرتضوی، دادستان وقت تهران با صدور کيفرخواستی، خواهان انحلال احزاب مشارکت و مجاهدين شده بود.

در فروردين‌ماه ٨٩ نيز محمود عباس‌زاده مشکينی، دبير کميسيون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور، از تصميم اين کميسيون مبنی بر توقيف پروانه فعاليت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، دو حزب اصلاح‌طلب، خبر داده بود.

همچنین مهرماه ٨٩ غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه ايران و دادستان کل اين کشور، در يک نشست رسانه‌ای در تهران گفت: "کميسيون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعاليت اين دو حزب (مشارکت و مجاهدين) را متوقف کرده و اعلام کرده که آن‌ها حق فعاليت سياسی ندارند."

اين اظهار نظر محسنی اژه‌ای با واکنش شديد جبهه مشارکت روبه‌رو شد. اين حزب يک روز بعد در بيانيه‌ای تصميم قوه قضائيه ايران را برای انحلال مشارکت، "تصميم سياست‌زده، غير قانونی و غير الزام‌آور" خواند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۷۶ در ايران تأسيس شد. گروهی از اعضای اين حزب پس از انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری ايران بازداشت و روانه زندان شدند.

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی که ۳۷ نفر از اعضای جناح چپ‌گرا در سال ١٣۶١ از آن خارج شده بودند، در مهر ١٣٧٠ با حضور "محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمين، مصطفی تاج‌زاده، هاشم آقاجری، ابوالفضل قديانی، فيض‌الله عرب‌سرخی و صادق نوروزی" دور تازه فعاليت خود را آغاز کرد.

نهضت آزادی ايران نيز در ۲۵ ارديبهشت سال ۱۳۴۱ پايه‌‏گذاری شد. ابرهيم يزدی از اعضای ارشد نهضت آزادی است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ای خامنه ای بجای تغیرات شفاف در ایر ان همش امریکا را مطرح می نمایید الان جامعه جهانی مطرح است ذهن شما در57 هنوز سیر می نماید متوجه طوفان تغیرات که نزدک ایران رسیده نیستید که چطور در منطقه شیوهای جدید نو وتازه که طی طریق ان نه معلوم ونه روشن است را رقم خواهد زدبه ذهن خلاق ومدیریت تازه جامعه جهانی باید درود فرستاد ای ول که چطور دیکتاتور ها را به چه کنم وا داشته

خوب شد مبارکشان باشد. حالا دیگر حزب رستاخیز ملی اسلامی داریم و برطبق سناریوی برجا مانده از حکومت پهلوی نظام تک حزبی شده است و خودرا در سقوط ازاد قرار داده است.

برای اقای یزدی و امثالهم هم درس عبرتی باشد که به یاد داشته باشند هرکه به دنبال شبح واقعیت و درستکاری در حیطه دین و مذهب بدود به همین منجلاب مبتلا خواهد شد که ایشان در ان غوطه ورند. نمیدانم شما هم نوارهای سخنرانی ایشان را به یاد دارید یا نه. جوانهای تحصیلکرده انزمان می نشستند و ساعتها به انها گوش می دادند و لذت میبردند و به جای تحصیل علم ان اراجیف را گوش میدادند که مفهوم "خسره الدنیا و الاخره" را تداعی میکند و لاغیر.

مبارکتان باشد .بروید و بازی کنید

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما