خانه | خبر | اخبارایران

آیت‌الله خامنه‌ای: آمریکا مجبور به خروج از عراق شد

یکشنبه, 1390-08-08 18:25
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

هم‌زمان با آغاز خروج نيروهای آمريکايی از عراق، آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران گفت آمريکا "مجبور" به خروج از عراق شده است.

به گزارش منابع خبری ايران، آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران امروز يکشنبه، هشتم آبان‌ماه در ديدار با مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق، "ايستادگی يکپارچه همه‌ اقوام و مذاهب عراق در برابر اشغالگران" را دليل اصلی خارج شدن آمريکا از اين کشور اعلام کرد.

آيت‌الله خامنه‌ای به "مخالفت گروه‌های مختلف عراقی با طرح مصونيت قضايی نظاميان آمريکا در خاک عراق" اشاره کرد و گفت که "اتحاد اقوام و مذاهب مختلف عراق" با خروج نظاميان از اين کشور همراه شده است.

رهبر جمهوری اسلامی اين موضوع را "صفحه‌ای زرين" در تاريخ کشور عراق دانست و خواستار گسترده‌تر شدن ارتباطات ميان اين دو کشور شد.

گفتنی است روز جمعه، ۲۹ مهرماه سال جاری باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا اعلام کرده بود که تا پايان سال، ۳۹ هزار سرباز آمريکايی باقی مانده از عراق خارج می‌شوند.

اين سربازان در کنار چند هزار نيروی انگليسی و سربازان سازمان ملل متحد از حدود هشت سال و نيم پيش برای سرنگونی حکومت صدام حسين در عراق حضور يافتند.

ديويد رانز، سخنگوی سفارت آمريکا در عراق: عمليات خروج ۵۰ هزار نظامی آمريکايی از خاک عراق آغاز شد و اين نيروها ابتدا به‌ کويت و پس از آن به‌ آمريکا انتقال داده‌ می‌شوند

وعده‌‌ای که پس از يک هفته محقق شد و بامداد امروز خبرگزاری فارس تصاوير خروج نيروهای آمريکايی از صحرای الانبار عراق به‌ سمت کشور کويت را منتشر نمود.

به‌ گزارش اين خبرگزاری، آمريکا امروز عمليات خروج از خاک عراق را آغاز کرده‌ است.

ديويد رانز، سخنگوی سفارت آمريکا در عراق نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در بغداد از آغاز عمليات خروج کامل نظاميان آمريکايی از خاک عراق، خبر داد.

وی گفت: "عمليات خروج ۵۰ هزار نظامی آمريکايی از خاک عراق آغاز شد و اين نيروها ابتدا به‌ کويت و پس از آن به‌ آمريکا انتقال داده‌ می‌شوند."

رانز خاطرنشان کرد: "شايد دو ماه‌ طول بکشد تا نظاميان آمريکايی از خاک عراق به‌ کشور کويت و پس از آن به‌ آمريکا منتقل شوند."

به نوشته خبرگزاری فارس امروز آيت‌الله خامنه‌ای به مسعود بارزانی گفته است که "حالا نوبت همه اقوام و مذاهب عراق است که در کنار هم عراق نوين را بسازند تا اين کشور به جايگاه واقعی خود برسد."

مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق که روز گذشته به ايران آمد، نيز در اين ديدار تأکيد کرد که کشورش هيچ‌گاه کمک‌های مردم و دولت ايران به‌ويژه در روزهای سخت عراق را فراموش نمی‌کند.

رئيس اقليم کردستان عراق همچنين از ايران به‌عنوان"کشور دوست و بسيار نزديک مردم عراق" ياد کرد و گفت عراق همچنان نيازمند کمک و راهنمايی‌های آن است.

هم‌زمان با تصميم ايالات متحده مبنی بر خارج کردن سربازانش از کشور عراق، مقام‌های ارشد اين کشور در چند مرحله به جمهوری اسلامی ايران هشدار داده‌اند که از خروج نيروهای آمريکايی از عراق سوءاستفاده نکند.

وزير دفاع ايالات متحده آمريکا هفته گذشته به ايران هشدار داد که پس از خروج نيروهای آمريکايی در پايان سال جاری ميلادی، ايران سودای دخالت در امور عراق را از سر بيرون کند.

وزير دفاع آمريکا اين سخنان را يک روز پس از آن گفت که دولت آمريکا چهار سنگاپوری و يک ايرانی را به صادرات غيرقانونی دستگاه‌های راديويی مورد استفاده در بمب‌های کنترل از راه دور به ايران متهم کرد.

گفته می‌شود که اين بمب‌ها در عراق عليه نظاميان آمريکايی به‌کار برده شده‌اند.

پيشتر هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه آمريکا هم گفته بود که با وجود برنامه‌ريزی برای خروج همه نيروهای نظامی اين کشور از عراق، تا پايان سال جاری ميلادی، آمريکا همچنان رابطه امنيتی قوی با عراق خواهد داشت.

به گفته هيلاری کلينتون، آمريکا برای اين‌که چنين فرصتی را در اختيار عراق قرار دهد، هزينه‌های زيادی متحمل شده‌ و اميدوار است که نه ايران و نه هيچ کشور ديگری در اين مورد اشتباه نکند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

چشم آمريکا روشن ..بعداز آنهمه هزينه و کشته از هجوم اشتباه ، حالا جمهوري اسلامي عراق را با ريس جمهور و رهبران مطيع خليفه ترک ميکند .....

با سلام

اقای خدمنه ای و دولت ایران بایستی بدانند که خروج امریکا از عراق نه از روی ترس بوده و نه به خاطر عدم توافق عراق با تفویض مصونیت قضایی به سربازان امریکایی. اگر امریکا واقعا لازم میدید که بایستی مدت بیشتری در عراق بماند حتما میماند.
اما دلیل خروج امریکا میتواند به عنوان یک حرکت استراتژیک تعبیر شود. اینکه امریکا اخیرا به تثبیت و ایجاد پایگاه های نظامی بزرگتری در افغانستان و اسیای میانه مبادرت ورزیده خود حاکی از تغییر استراژی امریکاست.

از نظر جغرافیایی هرگونه حمله زمینی از طریق خاک عراق به ایران میتواند بسییار دردسرساز باشد. با توجه به اختلاف ارتفاع عراق و ایران عبور نیروی زمینی امریکا از مرزهای غربی ایران تقریبا غیر ممکن است. بنابراین امریکا احتمالا به این نتیجه رسیده که حمله از شرق به مراتب اسانتر است.

نکته دیگر اینکه با دشمن تراشی های اخیر ایران با کشور سعودی و عزم مصمم سعودی ها به تضعیف و یا برانداختن رژیم ایران امریکا نیازی به خاک عراق برای حمله ندارد و از خاک سعودی برای حمله احتمالی استفاده خواهد کرد.

بنابراین استقرار 50 هزار نفر نیروی جنگدیده در مرز شرقی ایران به مراتب موثر تر خواهد بود تا در گودال عراق که مستلزم عبود از مسیرها و موانع صعب لاعبور میباشد.

یکی دیگر از این تغییر استراتژیک تغیی دادن نوک حمله به سوی سوریه است و داد و فریاد بشار اسد که میگوید در صورت حمله امریکا و غرب خاورمیانه را به اتش و خون خواهد کشید. احتمالا بشار اسد دارد روی ایران خیلی زیادی حساب میکند و محتملا فکر میکند که در صورت حمله به سوریه ایران با حمله به ناو های امریکا وارد میدان کارزار خواهد شد. این بلوف را هم ایران و هم سوریه بایستی بزنند تا شاید حمله قریب الوقوع را کمی به تعویق بیندازند. اما سوریه و ایران هردو به توهم بسیار بزرگی دچار امده اند. شاید حمله ایران به ناوهای امریکایی بهترین مستمسک برای امریکا باشد تا وارد یک حمله جند جانبه و تمام عیار بر علیه ایران شود. شاید امریکا به همین دلیل میخواهد پای سوریه را به میان بکشد تا ایران فکر اشتباه اخرش را به مرحله عمل دراورد.

به هر حال سال 2012سال جندان خوبی نه برای سوریه و نه برای حکومت ایران خواهد بود.

در خاک عراق" اشاره کرد و گفت که "اتحاد اقوام و مذاهب مختلف عراق" با خروج نظاميان از
‫اين کشور همراه شده است.رهبر جمهوری اسلامی اين موضوع را "صفحه‌ای زرين" در تاريخ کشور
‫عراق دانست و خواستار گسترده‌تر شدن ارتباطات ميان اين دو کشور شد.
‫یادش بخیر وقتی شیطان بزرگ آمریکا شیطان کوچک را سرنگون کرد چقدر باعث خوشنودی مردم
‫گردید، کجا بودنند این گروههای مختلف عراقی وقتی صدام صدها هزار جوان ایرانی را کشت و
‫میلیارها دلار خسارت مالی متوجه کشورمان کرد.

آيت‌الله خامنه‌ای به "مخالفت گروه‌های مختلف عراقی با طرح مصونيت قضايی نظاميان آمريکا
‫در خاک عراق" اشاره کرد و گفت که "اتحاد اقوام و مذاهب مختلف عراق" با خروج نظاميان از
‫اين کشور همراه شده است.رهبر جمهوری اسلامی اين موضوع را "صفحه‌ای زرين" در تاريخ کشور
‫عراق دانست و خواستار گسترده‌تر شدن ارتباطات ميان اين دو کشور شد.
‫یادش بخیر وقتی شیطان بزرگ آمریکا شیطان کوچک را سرنگون کرد چقدر باعث خوشنودی مردم
‫گردید، کجا بودنند این گروههای مختلف عراقی وقتی صدام صدها هزار جوان ایرانی را کشت و
‫میلیارها دلار خسارت مالی متوجه کشورمان کرد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما