خانه | خبر | اخبارایران

دبيرکل سازمان ملل: نقض حقوق بشر در ايران همچنان ادامه دارد

جمعه, 1390-07-22 12:22
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود درباره وضعيت حقوق بشر در ايران گفته است نقض حقوق بشر در اين کشور تشديد شده است.

دبيرکل سازمان ملل در گزارش تفصيلی ۱۹ صفحه‌ای خود تأکيد کرده است که از گزارش پيشين وی تاکنون نقض حقوق بشر در ايران، به‌ويژه در مورد فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زنان و مخالفان دولت افزايش يافته است.

بان کی مون همچنين در گزارش خود از افزايش اعدام‌ها در سال ۲۰۱۱ ميلادی، به‌ويژه اعدام‌های در ملاء عام سخن گفته است.

اين گزارش، اعدام در ملاء عام را روشی بی‌رحمانه، غيرانسانی و تحقيرآميز عنوان کرده است.

دبيرکل سازمان ملل می‌گويد اعدام زندانيان سياسی، افراد کمتر از ۱۸ سال و افراد با جرايم جنسی نيز گزارش شده است.

در اين گزارش به‌نقل از سازمان عفو بين‌الملل آمده است به‌طور رسمی ۲۵۲ اعدام در سال ۲۰۱۰ به اجرا گذاشته شده اما گزارش‌ها از ۳۰۰ اعدام پنهانی ديگر که بيشتر آن‌ها در زندان وکيل‌آباد مشهد رخ داده است، خبر می‌دهند.

بان کی مون در گزارش خود تأکيد می‌کند که مقام‌های ايران اعلام کرده‌اند به احمد شهيد، گزارشگر ويژه بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران اجازه ورود به خاک اين کشور را نخواهند داد

بان کی مون در گزارش خود آورده است که يک منبع رسمی از اعدام حدود ۱۴۰ نفر در مدت زمان يکم ژانويه تا ۲۰ ژانويه ۲۰۱۱ خبر داده که برخی منابع آن را تا ۱۸۵ اعدام دانسته‌اند.

در گزارش از نگرانی نهادهای مدافع حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ادامه اعمال شکنجه، قطع عضو، بازداشت‌های خودسرانه و محاکمه‌های غيرعادلانه از سوی جمهوری اسلامی سخن رفته است.

بنا به اين گزارش کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ماه فوريه سال جاری از ايران خواست به‌طور موقت اعدام‌ها را متوقف کند و حذف مجازات اعدام از نظام جزايی خود را مورد بررسی قرار دهد.

گزارش بان کی مون در بخش زنان به ادعای دولت ايران مبنی بر افزايش نقش زنان در سمت‌های مديريتی کشور اشاره کرده و گفته است فعالان حقوق زنان همچنان مورد آزار و بازداشت و ارعاب قرار گرفته و از سفر آن‌ها به خارج از کشور جلوگيری می‌شود.

همچنين گزارش دبيرکل سازمان ملل به فشارهای موجود در ايران بر روزنامه‌نگاران، احزاب سياسی، اقليت‌های مذهبی و اقليت‌های ملی نيز پرداخته است.

بان کی مون همچنين تأکيد کرده است که بنيادی‌ترين آزادی‌ها همچون حق آزادی بيان و ابراز نظر، حق گردهمايی و برگزاری اجتماعات برای شهروندان نقض می‌شود و هرگونه انتقادی توسط مقام‌های حکومتی به شدت سرکوب می‌شود.

دبيرکل سازمان ملل از احتمال سفر ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در آینده نزدیک به ایران خبر داد

در کنار موارد گسترده نقض حقوق بشر در ايران دبيرکل سازمان ملل از برخی تحولات مثبت نيز ياد کرده است؛ از جمله امضای پروتکل الحاق شده به منشور حقوق کودکان در دوران جنگ در سپتامبر ۲۰۱۰، شرکت جمهوری اسلامی در کميته منع تبعض نژادی و ملاقات‌ مقام‌های قوه قضائيه ايران با کميساريای عالی حقوق بشر در روزهای يکم و دوم دسامبر ۲۰۱۰.

بان کی مون می‌افزايد از سال ۲۰۰۵ هيچ کدام از گزارشگران ويژه موضوعی سازمان ملل اجازه بازديد از ايران را برای بررسی وضعيت حقوق بشر نيافته‌اند.

گزارش با بيان اين‌که درخواست بازديد گزارشگران ويژه موضوعی آزادی بيان، استقلال قضات و وکلای مدافع، اقليت‌های مذهبی و حق دسترسی به غذا نيز توسط ايران بی پاسخ مانده است؛ می‌افزايد مقام‌های ايران اعلام کرده‌اند که به احمد شهيد، گزارشگر ويژه بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران نيز اجازه ورود به خاک اين کشور را نخواهند داد.

احمد شهيد، خردادماه گذشته به‌عنوان گزارشگر ويژه بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران برگزيده شد و با وجود عدم دريافت اجازه ورود به ايران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، گزارش خود را روز چهارشنبه هفته آينده منتشر خواهد کرد.

در همين حال دبيرکل سازمان ملل گفته است که مقام‌های ايران قول داده‌اند در سال ۲۰۱۲ به تعدادی از گزارشگران موضوعی اجازه سفر به ايران را بدهند.

وی همچنين از احتمال سفر ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در آینده نزدیک به ایران خبر داد و اظهار اميدواری کرد که خانم پيلای بتواند بدون محدوديت با اعضای جامعه مدنی ایران دیدار داشته باشد.

بان کی مون در پايان از جمهوری اسلامی ايران خواسته است تا به اعدام‌ها پايان داده و به منشور منع شکنجه و حذف اشکال تبعيض عليه زنان بپيوندد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

جای شگفتی است! آخر زمان شده ! یعنی بن کیمون از ایران هم خبر دارد؟! میداند کشوری بنام ایران هم هست! جای امیدواری است! تهران - شهروند

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما