خانه | خبر | اخبارایران

استقبال اوباما از آزادی شين بائر و جاش فتال

پنجشنبه, 1390-06-31 11:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا در بيانيه‌ای از آزادی شين بائر و جاشوا فتال که دو سال در ايران زندانی بودند، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما در اين بيانيه که روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱ (۳۰ شهريور ۱۳۹۰) منتشر شد، «تلاش‌های خستگی‌ناپذير» خانواده اين دو آمريکايی را «تحسين برانگيز» توصيف کرد و افزود از بازگشت شين و جاش به آغوش خانواده‌ و عزيزانشان خوشحال است.
رئيس‌جمهور آمريکا همچنين از سلطان قابوس بن سعيد، پادشاه عمان، جلال طالبانی، رئيس‌جمهوری عراق، دولت سوئيس و تمام متحدانش که برای آزادی اين دو آمريکايی تلاش کردند، سپاسگزاری کرده است.

جاش فتال و شين بائر که پيشتر از سوی دادگاهی در تهران به اتهام «ورود غيرقانونی به خاک ايران و جاسوسی» هر کدام به هشت سال حبس محکوم شده بودند، روز چهارشنبه از زندان اوين آزاد شدند و ايران را ترک کردند.
مسعود شفيعی، وکيل اين دو آمريکايی گفت موکلانش در پی موافقت دادگاه تجديد نظر با تبديل قرار بازداشت موقت به قرار وثيقه ۱۰ ميليارد ريالی از زندان آزاد شدند.

جاش فتال و شين بائر که پيشتر از سوی دادگاهی در تهران به اتهام «ورود غيرقانونی به خاک ايران و جاسوسی» هر کدام به هشت سال حبس محکوم شده بودند، روز چهارشنبه از زندان اوين آزاد شدند و ايران را ترک کردند

به گفته شفيعی، دولت عمان اين وثيقه را پرداخته است.
علاوه بر ميانجی‌گری عمان برای آزادی اين دو آمريکايی، عراق نيز در آزادی آن‌ها نقش داشته است.
محمد مجيد الشيخ، سفير عراق در تهران در يادداشتی در روزنامه اعتماد چاپ تهران نوشت: «در ديداری که جلال طالبانی، رئيس‌جمهوری عراق با محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ايران داشت درخواست آزادی اتباع آمريکايی بنا بر درخواست‌های صورت گرفته مطرح شد.»
به گفته الشيخ «خانواده‌های اين افراد به دليل روابط خوب تهران و بغداد و از جنبه انسانی قضيه از رئيس‌جمهور عراق درخواست کرده بودند برای آزادی آن‌ها وساطت کند.»

وی افزود در آخرين سفر رئيس‌جمهور عراق به ايران، (طالبانی) علاوه بر ديدار با رئيس‌جمهور ايران، ديداری هم با آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی داشته و در اين ديدار درخواست آزادی شين بائر و جاش فتال را مطرح کرده است.

سفير عراق نوشت: «ظاهراً وساطت مقامات عراقی تأثيرات خود را برجای گذاشته که ايران با آزادی آن‌ها موافقت کرد.»

شين بائر، سارا شورد و جاشوا فتال، سه کوهنورد آمريکايی هشتم مرداد ماه سال ٨٨ (۳۱ ژوئيه ۲۰۰۹) در منطقه مرزی ايران و عراق به اتهام «عبور غير قانونی از خط مرزی ايران با عراق» بازداشت شدند.
به گفته مقام‌های ايرانی اين سه تبعه آمريکا برای «جاسوسی» وارد ايران شده‌اند، اين در حالی است که خانواده آن‌ها از «ورود اشتباهی» سخن می‌گويند و يکی از اين کوهنوردان منکر ورود به خاک ايران شده ‌است.
از ميان اين سه کوهنورد، سارا شورد ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ به دليل «بيماری» و با ميانجی‌گری عمان، با سپردن وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

خیلی خو شحا لم به امید آزادی تما م زندا نیا ن بی گناه و آزادی ملت ایران لطفا بگین آمین

به همین میگویند باجگیری در روز روشن و دولت ایران نام انرا "وثیقه" گذاشته است. همه میدانیم که هیچکدام از این سه نفر هرگز به تهران باز نخواهند گشت تا در دادگاهی به "جرمشان رسیدگی" شود. پس پول وثیقه به جیب مقامات یا سازمان "قوه قضاییه" رفته است و این همان باجگیری در روز زوشن است.

خدا را شکر مثل همیشه ، همه جز ایران سود برده و اعتبار بدست آوردنند.
‫از یک طرف حاج قابوس دیکتاتور عمان
‫ار طرف دیگر مشتی جلال رئيس جمهور عراق
‫و این سه بنده خدا که مسلمأ با توجه به اینکه چهرهشان جهانی شده با افتخار و مدال باز نشسته
خواهند شد. در ضمن به جاش فتال و شین بائر پیشنهاد میشود که دفعه بعد که میخواهند برن
کوه نوردی و جهانگردی ‫زنهاشون را هم ببرنند ‫اخه کی میره جهانگردی بدون زنش یا شوهرش‫؟؟؟؟؟؟
‫لعنت خدا بر شیطانهای داخلی و خارجی و بدبخت ایران و ایرانی که هزینه این بازیهای شیطانی را
می پردازنند.

برای من عجیب است که زمانه بعد از مدت ها که مصاحبه های خانم شورد وجود هرگونه بیماری قبل از خروج او را تکذیب کرده، بازهم می نویسید ایشان به دلیل بیماری خارج شد! اگر باور ندارید، مصاحبه ی خانم شورد در بی بی سی که ایشان به صراحت عنوان می کنند که پزشکان ایشان را قبل از رفتن معاینه ی کامل کرده و ایشان هیچ گونه بیماری نداشتند را ببینید:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/hardtalk/9508967.stm

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما