خانه | خبر | اخبارایران

آمانو: ایران از قطعنامه‌های شورای امنيت سرپیچی می‌کند

چهارشنبه, 1390-06-02 07:28
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت انتقال سانتريفيوژهای نطنز به تأسيسات هسته‌ای فردو در قم «سرپيچی» بيشتر ايران از قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل است که خواهان تعليق همه فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی در اين کشور شده‌اند.

به گزارش رويترز، آمانو افزوده آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره نحوه نظارت موثر بازرسان بر فعاليت‌های فردو در حال گفت‌وگو با ايران است.
فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران روز يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ از انتقال سانتريفيوژهای سايت نطنز به سايت فردو خبر داده و گفته بود پس از اين انتقال، ظرفيت غنی‌سازی اورانيوم به سه برابر افزايش خواهد يافت.
در همين حال ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز اين تصميم ايران را «نگران‌کننده» خوانده و افزوده: «ايران بر اساس قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل، بايد غنی‌سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.»

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران از انتقال سانتريفيوژهای سايت نطنز به سايت فردو خبر داده و گفته پس از اين انتقال، ظرفيت غنی‌سازی اورانيوم به سه برابر افزايش خواهد يافت

نولاند گفته: «در برنامه هسته‌ای ايران هيچ‌ دليل قانع‌کننده‌ای برای تداوم غنی‌سازی اورانيوم تا ‌٢٠ درصد و نيز افزايش توليدات و انتقال سانتريفيوژها به سايت‌های زيرزمينی وجود ندارد.»
وی ادامه غنی‌سازی اورانيوم توسط ايران را دليلی برای بدگمانی آمريکا و جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای اين کشور اعلام کرده است.
با اين حال علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران چندی پيش گفته بود انتقال غنی‌سازی ۲۰ درصد از سايت نطنز به فردو به اطلاع آژانس بين‌المللی انرژی اتمی رسيده است.
اما کشورهای غربی معتقدند برنامه هسته‌ای ايران پوششی برای دستيابی به سلاح هسته‌ای است ولی ايران اين موضوع را رد کرده و می‌گويد برنامه هسته‌ای خود را برای مقاصد صلح‌آميز استفاده می‌کند.

يوکيا آمانو خرداد امسال نیز در جريان نشست مطبوعاتی اجلاس شورای حکام اعلام کرد امکان دارد ايران فعاليت‌های مخفی مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را که ابعاد نظامی دارند تا چندی پيش نيز ادامه داده باشد.
مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ايران را فراخوانده بود تا به «سئوالات روشنی که در مورد طرح‌های تحقيقاتی و توسعه هسته‌ای اين کشور مطرح است و به‌نظر می‌رسد اهداف نظامی دارند» پاسخ گويد.
اصرار ايران بر ادامه برنامه اتمی‌اش باعث اعمال تحریم‌هایی از سوی شورای امنیت علیه این کشور شده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما