خانه | خبر | اخبارایران

توقف بزرگ‌ترین پروژه نفتی اروپا در ایران

سه شنبه, 1390-05-25 22:39
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

قرارداد طرح توسعه ميدان نفتی جفير که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين قرارداد نفتی اروپا در ايران نام برده می‌شود، به حالت تعليق درآمد.

خبرگزاری مهر ظهر امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد در گزارشی «اختلافات موجود ميان شرکت بلاروس نفت و شرکت ملی نفت ايران» را علت تعليق اين قرارداد ذکر کرده و از توقف تمامی فعاليت‌های شرکت بلاروس نفت در ايران از تيرماه سال جاری خبر داده است.

قرارداد طرح توسعه ميدان نفتی جفير با ظرفيت توليد حدود سه هزار بشکه و به ارزش تقريبی نيم ميليارد دلار، در ۱۴ شهريور ماه ۱۳۸۶ بين اين دو شرکت بسته شده بود و مرداد ماه سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسيد.

به موجب اين قرارداد شرکت بلاروس نفت که گفته می‌شود بزرگ‌ترين شرکت اروپايی فعال در صنعت نفت ايران است، ملزم شده است که در مدت کمتر از ۳۶ ماه با حفاری و تعمير چهار حلقه چاه، طرح توليد زودهنگام نفت از ميدان جفير را با ظرفيت توليد روزانه هزار بشکه اجرا نمايد.

طبق قرارداد مذکور مقرر شده بود تا همکاری شرکت بلاروس نفت و شرکت ملی نفت ايران در ۱۵ سال آينده ادامه يابد اما اختلاف نظر ميان مسئولان شرکت ملی نفت ايران و شرکت بلاروس نفت در مورد نحوه بهره‌برداری، چگونگی بازپرداخت منابع حاصل از توسعه ميدان و برخی مسائل فنی اين پروژه را به حالت تعليق درآورده است.

فروردين‌ماه، سال جاری، منابع خبری رسمی از تحريم شرکت دولتی بلاروس نفت توسط آمريکا، به دليل سرمايه‌گذاری در يکی از شرکت‌های ايرانی، خبر دادند

اين در حالی است که فروردين‌ماه، سال جاری، منابع خبری رسمی از تحريم شرکت دولتی بلاروس نفت توسط آمريکا، به دليل سرمايه‌گذاری در يکی از شرکت‌های ايرانی، خبر دادند.

وزارت خارجه آمريکا روز سه‌شنبه ۲۹ مارس (نهم فروردين‌ماه سال جاری) اعلام کرده بود که اين شرکت نفتی در سال ۲۰۰۷ يک قرارداد ۵۰۰ ميليون دلاری برای توسعه ميدان نفتی جفير با شرکت ملی نفت ايران بسته است که با قانون تحريم‌های آمريکا عليه ايران در تناقض است.

در پی تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته‌ای ايران، کنگره آمريکا در تابستان سال ۲۰۱۰، به منظور تحريم گسترده‌تر ايران، با تصويب قانونی، از بانک‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات مالی آمريکا و سرتاسر جهان خواسته است که از معاملات بازرگانی با ايران و سرمايه‌گذاری در حوزه انرژی اين کشور خودداری کنند.

بر اين اساس، شرکت‌های خارجی که بيش از ۲۰ ميليون دلار در صنايع نفت و گاز ايران سرمايه‌گذاری کنند با تحريم روبه‌رو می‌شوند.

شرکت‌های، استا‌ت‌اويل نروژ، توتال فرانسه، انی ايتاليا، رويال داچ شل هلند و انپکس ژاپن، از جمله شرکت‌هايی هستند که ايالات متحده از آن‌ها خواسته است تا در زمينه توسعه صنعت انرژی ايران، قرارداد جديدی امضا نکنند.

در چنين شرايطی دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گويد تحريم‌های بين‌المللی تأثيری بر اقتصاد ايران نداشته است.

مديرعامل شرکت مشترک نفتی ايران - بلاروس (بلپارس): مطابق با اين نامه، بلاروس نفت به تمامی فعاليت‌های نفتی خود در صنعت نفت ايران پايان داده است

روزنامه خبر، نيز چندی پيش گزارش داده بود که «مسئولان شرکت نفت از وجود بحران در ۹۰ درصد پروژه‌های نفتی خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که ۵۰ درصد پروژه‌های نفتی در دست اجرا، کاملأ متوقف شده‌اند.»

ناجی سعدونی، مدير عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، دليل کناره‌گيری بلاروس نفت را «اقتصادی نبودن طرح توسعه ميدان نفتی جفير» دانسته و گفته است که «امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ماه، در کارگروه ويژه نفت ضمن سلب اختيار توسعه فاز يک ميدان جفير از اين شرکت اروپايی، با اين شرکت تسويه حساب مالی می‌شود.»

سعدونی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت بلاروس نفت، افزوده است: «قرار بود در اين طرح روزانه بيش از سه هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ميدان جفير استخراج شود اما عملأ امکان توليد پايدار بيش از دو هزار و ۸۰۰ بشکه در روز فراهم نشده است.»

از سوی ديگر محمدعلی قنوات‌پور، مديرعامل شرکت مشترک نفتی ايران - بلاروس (بلپارس) در پاسخ به اظهارات مديرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت مدعی است که «بلاروس به تعهدات قراردادی خود عمل کرده و امکان توليد روزانه بيش از سه هزار و ۵۰۰ بشکه نفت محقق شده است.»

قنوات‌پور با اشاره به «اعتراض شرکت بلاروس نفت به نحوه مشارکت و عدم تعيين وضعيت توليد زودهنگام نفت ميدان جفير» افزوده است: «شرکت ملی نفت ايران نسبت به پرداخت هزينه‌ها اقدام نکرده است.»

به گفته مديرعامل شرکت بلپارس، مطابق قرارداد امضا شده، شرکت ملی نفت ايران، متعهد شده است که حدود ۷۲ ميليون دلار برای توليد زودهنگام توسط شرکت ملی نفت به بلاروس نفت پرداخت نمايد.

قنوات‌پور با انتقاد از آن چه که «بی‌برنامه بودن شرکت ملی نفت در بهره برداری از اين پروژه نفتی» ياد کرده می گويد: «ابتدا مناطق نفت‌خيز جنوب برای تحويل و تحول طرح توليد زودهنگام ميدان جفير تعيين شدند اما بعدأ شرکت نفت اروندان برای اين هدف معرفی شد.»

مديرعامل شرکت مشترک نفتی ايران - بلاروس با اشاره به نامه ۹۰ روز پيش بلاروس به احمد قلعه‌بانی، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، گفت: «مطابق با اين نامه، بلاروس نفت به تمامی فعاليت‌های نفتی خود در صنعت نفت ايران پايان داده است.»
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما