خانه | خبر | اخبارایران

بهمن احمدی امویی برنده جایزه جهانی هلمن -همت شد

شنبه, 1390-05-08 15:40
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار زندانی از سوی سازمان جهانی دیده‌بان حقوق بشر، برنده جایزه جهانی هلمن -همت سال ۲۰۱۱ شد.
 
جایزه بین‌المللی «هلمن- همت» از سال ۱۹۹۰ تا کنون هر سال به نویسندگانی که به خاطر نوشته‌های‌شان زیر فشار حکومتها قرار دارند، اهدا می‌شوداین جایزه برای گرامی‌داشت ليليان هلمن، نمايشنامه‌نويس آمريکایی و دشيل همت، رمان‌نويس آمريکايی به نام «هلمن-همت» نام‌گذاری شده است.
 
بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۸۸در پی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری به همراه همسرش، ژیلا بنی یعقوب در منزل مسکونی‌اش بازداشت شد. وی از سوی دادگاه به  پنج سال حبس تعزیری محکوم شده و از زمان بازداشت تا کنون در زندان اوین  به سرمی‌برد.
 
این روزنامه‌نگار منتقد در طول مدت بازداشتش فقط یک بار به مرخصی آمده و در ۱۶ ماه گذشته اجازه استفاده از حق مرخصی به او داده نشده است. وی همچنین بیش از یک سال است که هیچ‌گونه ملاقات حضوری با خانواده‌اش نداشته است.
 
 
بهمن احمدی امویی ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۸۸در پی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در منزل مسکونی‌اش بازداشت شد و از سوی دادگاه به  پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است
 
بهمن احمدی امویی با بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب همکاری کرده است، دبیری سرویس اقتصادی روزنامه سرمایه و سردبیری وب سایت خرداد نو از آخرین فعالیت‌های وی پیش از بازداشت است.
 
جایزه هلمن -همت هر سال به ده‌ها نفر از نویسندگان و روزنامه‌نگاران کشورهای مختلف اهدا می‌شود. بنا به گزارش‌های رسیده چند  فهرست امسال برندگان این جایزه نام چند نویسنده ایرانی وجود دارد که هنوز اسامی آنها اعلام نشده است.
 
سال گذشته پروین اردلان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان و آذین ایزدی‌فر، نویسنده و شاعر از جمله برندگان ایرانی این جایزه بودند. هوشنگ گلشیری، تقی رحمانی، علی‌اشرف درویشیان، شهرام رفیع‌زاده، محمد صدیق‌کبودوند، آرش سیگارچی، آسیه امینی و یوسف عزیزی بنی‌طرف از جمله نویسندگان ایرانی هستند که تا کنون برنده این جایزه شده‌اند.
 
 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

به علی‌اشرف درویشیان و محمد صدیق‌کبودوند 2 نویسنده و فعال کردستانی به خاطر دریافت این جایزه افتخار می کنیم

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما