خانه | خبر | اخبارایران

خاتمی: کسی حق ندارد انتخابات آزاد را از مردم بگيرد

سه شنبه, 1390-04-28 21:50
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران بر فضای باز سياسی، آزادی احزاب، آزادی زندانيان و پايبندی به قانون اساسی برای حضور مردم در انتخابات نهم مجلس تأکيد کرد.

به گزارش تارنمای شخصی محمد خاتمی، وی در ديدار با اعضای انجمن فرهنگ و سياست دانشجويان دانشگاه شيراز گفت: «انتخابات حق ما است و اگر اعتراض داريم کسی حق ندارد انتخابات آزاد را از مردم بگيرد و در انحصار يک جريان خاص درآورد.»

خاتمی با بيان اين‌که «راه نجات کشور بازگشت به ارزش‌های انقلاب و روح قانون اساسی است»، افزود: «انتخابات شاه‌بيت مردم‌سالاری است. مردم‌سالاری بدون انتخابات آزاد معنايی ندارد. آزادی بدون انتخابات سالم معنايی ندارد.»

رئيس جمهور پيشين ايران تأکيد کرد: «فضا بايد باز شود، در دانشگاه‌ها و مجامع ميزگرد پرسش‌وپاسخ گذاشته شود، احزاب و گروه‌ها آزادانه فعاليت کنند، نماينده و نامزد داشته باشند، صراحت‌های قانون اساسی را رعايت کنيد، حصرها و حبس‌ها منتفی شود تا همگان در انتخابات شرکت کنند.»

محمد خاتمی روز پنجم دی‌ماه سال گذشته نيز حضور اصلاح‌طلبان را در انتخابات نهمين دوره مجلس وابسته به تحقق سه شرط اعلام کرد.

 

محمد خاتمی: اگر برگزارکنندگان بی‌طرف باشند، نيروهای نظامی و امنيتی دخالت نکنند، همه جريان‌ها بتوانند نامزد داشته باشند، نمايندگان مردم و احزاب و گروه‌ها بتوانند از مرحله رأی‌گيری تا اعلام نتايج ناظر باشند آنگاه است که انتخابات پرشور و تعيين‌کننده برگزار خواهد شد

وی از «آزادی زندانيان سياسی و ايجاد فضای آزاد برای احزاب، پايبندی مسئولان به قانون اساسی و برگزاری انتخاب آزاد و سالم» به‌عنوان سه شرط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم نام برد.

ارائه اين پيش‌شرط‌ها از سوی خاتمی با واکنش جريانات مختلف سياسی روبه‌رو شد و بسياری از فعالان سياسی جريان اصول‌گرا و روحانيون بلندپايه نظام عليه وی موضع‌گيری کردند.

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان شرايط محمد خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در مجلس را «وقاحت» توصيف کرد و گفت که اين افراد «برای هميشه بايد کنار بروند.»

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نيز گفت برخی «سران فتنه» برای جمهوری اسلامی شرط می‌گذارند؛ اين نظام است که بايد برای آن‌ها شرط بگذارد و شرط اول محاکمه آنان است.

محمد خاتمی در ادامه سخنان خود گفت: «ما که خواستار انتخابات مطلوب و سالم هستيم از جمهوری اسلامی و نظامی که مردم به آن رأی دادند دفاع می‌کنيم و کسانی که مدعی‌اند فلان نهاد که قدرت و سلاح و زور و امکانات بدون پاسخ‌گويی دارد يا باندهای خاص بايد تعيين‌کننده باشد به نظام ضربه می‌زنند.»

خاتمی افزود: «جرياناتی هستند که جز فحاشی و تهمت‌زنی و بگيروببند و ترور شخصيت کاری ندارند و متأسفانه مصونيت هم دارند و اين‌ها هستند که به نظام و اسلام و انقلاب ضربه می‌زنند.»

وی تأکيد کرد: «اگر برگزارکنندگان بی‌طرف باشند، نيروهای نظامی و امنيتی دخالت نکنند، همه جريان‌ها بتوانند نامزد داشته باشند، نمايندگان مردم و احزاب و گروه‌ها بتوانند از مرحله رأی‌گيری تا اعلام نتايج ناظر باشند آنگاه است که انتخابات پرشور و تعيين‌کننده برگزار خواهد شد.»

انتخابات آينده مجلس بيش از پيش به موضوع مهم محافل سياسی ايران، چه در ميان اصول‌گرايان و چه هواداران دولت و اصلاح‌طلبان تبديل می‌شود.

 

در اين ميان شرکت يا عدم شرکت اصلاح‌طلبان، با پشت سر گذاشتن رويدادهای انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، موضوعی است که بحث‌های تازه‌ای را در جامعه سياسی ايران دامن زده است.

گروهی از اصول‌گرايان با جداسازی اصلاح‌طلبانی که از آن‌ها به‌عنوان «فتنه‌گران» نام می‌برند از «اصلاح‌طلبانی که با فتنه‌گران مرزبندی دارند و به ولايت فقيه و قانون اساسی معتقدند»، تلاش دارند تا اين گروه دوم را به انتخابات نهم مجلس جذب کنند.

در يکی از آخرين اظهارنظرهای اصول‌گرايان، علی مطهری، نماينده مجلس گفت: «شورای نگهبان دليلی ندارد که صلاحيت نامزدهای اين جريان، به جز ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را رد کند.»

 

وی گفت محمد خاتمی را به‌هيچ وجه از «سران فتنه يا برانداز» نمی‌داند.

 

نهمين دوره انتخابات مجلس، روز جمعه ۱۲ اسفندماه امسال در ايران برگزار می‌شود.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

با سلام به جناب خاتمی

حضرتعالی کمی خودرا دست کم گرفته اید و به همین دلیل هم مقتدرانه جلوی این احمق ها نمی ایستید. هم شما و هم انهایی که با نیمکره های جنوبی فکر نمیکند میدانیم که بن بست کنونی نتیجه چه جریانی است اما اینکه درد را بدانیم و درمانی نیابیم نهایتا بیمار تلف خواهد شد و نظامی که به ان تا کنون پایبند بوده اید را هم با خود به زباله دانی تاریخ خواهد برد. سخنان اخیرتان کمی بیشتر جهت دار بود و بایستی از این هم نافذ تر و فاطع تر باشد تا دوباره همان اجتماع 20 میلیونی به سویتان بیایند. فکر میکنم زمینه برای بازگشت شما به نهاد ریاست جمهوری مهیا باشد. جنابعالی یک معمم عمامه سیاه هستید و سید اولاد پیامبر. ایت الله یزدی را نباید یارای بی حرمتی به شما و جد شما پیامبر گرامی باشد. اگر با اقتدار حرف ها را بزدید به شما قول میدهم مردم با خون خودشان رای ها را به نام شما مینویسند و در صندوق می اندازند. حال چه شورای نگهبان شما را تایید کند و چه نکند. به مردم حالی کنید شما کاندید هستید و بقیه اش با ما. ما این راذل و اوباش ولایت مدار را کوچکتر از ان میدانیم که بتوانند کاری بکنند. چیزی که کم داریم یک رهبر و پیشوای مومن و راستگوست که با افتدار عمل کند و ما هم پشتش می ایستیم.

به امید بیداری و پیروی شما در انتخابات بعدی

با سلام

امروز برای اولین بار خبر مربوط به اقای مطهری در رابطه با ازاد شدن زندانیان سیاسی را خواندم. اما وقتی به پایین صفحه برای نظر دهی رفتم نوشته بود به پایان محدوده رسیده ام! تعجب کردک که پچرا؟ این مساله در یکی دو مورد دیگر هم در گذشته اتفاق افتاده است. راستی چرا؟ ایا نفر سومی به سیستم رخنه کرده است؟

با احترام

آقای خاتمی شما اين مدت کجا بودي ؟
مثل اينکه حصر خانگي ميخواهي ؟

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما