خانه | خبر | اخبارایران

علی مطهری: زندانیان سیاسی را آزاد کنید

سه شنبه, 1390-04-28 15:15
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

علی مطهری، نماينده مردم تهران در مجلس، سخنان محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران درباره لزوم آزادی زندانيان سياسی را «درست» دانست.

به گزارش خبرآنلاين، علی مطهری، نماينده اصول‌گرای مجلس در اين‌باره گفت: «من نيز معتقد هستم که بسياری از زندانی‌های پس از انتخابات بايد آزاد شوند.»

مطهری در همين حال تأکيد کرد که سخنان خاتمی به صورت «شرط حضور در انتخابات» صحيح نيست و افزود که «راه رسيدن به اين خواسته‌ها اين نيست که اصلاح‌طلبان برای انتخابات شرط بگذراند و تحريم انتخابات از سوی آن‌ها بيشتر به منزوی کردن‌شان ختم می‌شود.»

محمد خاتمی روز پنجم دی‌ماه سال گذشته در جمع نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس گفته بود که اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آينده مجلس، خواستار «آزادی زندانيان سياسی، پای‌بندی هم‌گان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد» هستند.

ارائه اين پيش‌شرط ها از سوی رئيس جمهور پيشين ايران با واکنش جريانات مختلف سياسی روبه‌رو شد و بسياری از فعالان سياسی جريان اصول‌گرا و روحانيون بلندپايه نظام عليه محمد خاتمی موضع‌گيری کردند.

علی مطهری: تکليف آقايان موسوی و کروبی نيز بايد در دادگاه صالح تعيين شود نه اين‌که بدون محاکمه محصور شوند. من با اين برخورد مخالف هستم

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ايران شرايط محمد خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در مجلس را «وقاحت» توصيف کرد و گفت که اين افراد «برای هميشه بايد کنار بروند.»

جنتی در نماز جمعه تهران بدون نام بردن از محمد خاتمی گفت که «آن‌ها می‌گويند اگر ما بخواهيم وارد شويم، شرايطی دارد. واقعأ بايد گفت که وقاحت حدومرزی ندارد. مردم شما را قبول ندارند. چه کسی به شما رأی می‌دهد؟»

علی مطهری در گفت‌وگوی خود با خبرآنلاين ضمن تأييد سخنان خاتمی، با تأکيد درباره آزادی افرادی که پس از وقايع انتخابات بحث‌برانگيز خرداد ۸۸ بازداشت شده‌اند، افزود: «زندانيانی که اقدام عملی مانند تخريب يا قيام مسلحانه عليه نظام نکردند، بايد آزاد شوند، نه اين که بگويند چون بر موضع خود هستند و ابراز ندامت و پشيمانی نکرده‌اند آزاد نمی‌شوند.»

اما مطهری در بخش ديگری از اين مصاحبه «فرجام طرح استيضاح احمدی‌نژاد» را به‌عنوان پيش‌شرط حضور خود در انتخابات مجلس نهم اعلام کرد و افزود: «اگر موضوع سئوال از رئيس دولت ايران به سرانجام نرسد، حضور او در مجلس معنی نخواهد داشت و در انتخابات دور بعدی مجلس شرکت نخواهد کرد.»

نماينده اصول‌گرای مجلس گفت در صورت «انجام سئوال از رئيس جمهور» در انتخابات شرکت خواهد کرد و در اين صورت، «به غير از حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، هر گروهی بخواهد می‌تواند نام او را در فهرست خود قرار دهد.»

علی مطهری: شخصأ قبول ندارم که اصلاح‌طلبان ماه‌‌ها قبل از انتخابات برای براندازی برنامه‌ريزی کرده باشند و به همين دليل آقای خاتمی را به‌هيچ وجه از سران فتنه يا برانداز نمی‌دانم

پس از منتفی شدن طرح سئوال از محمود احمدی‌نژاد، علی مطهری در نامه‌ای به هیأت رئيسه مجلس نسبت به پس‌گرفتن امضاهای اين طرح از سوی برخی نمايندگان و موضع‌گيری اين هیأت انتقاد کرد.

مطهری در پاسخ به پرسشی در مورد «احساس خود در آستانه مجلس نهم» نيز گفت: «من منتظر هستم ببينم سرنوشت برخی امور از جمله سئوال از رئيس‌ جمهوری چه می‌شود بعد متوجه می‌شوم که اين مجلس واقعی است يا نه؟»

او می‌گويد: «اگر از رئيس جمهوری ايران سئوال نشود و مجلس نتواند کارهای بزرگ انجام دهد ديگر نيازی به نامزدی من در انتخابات نيست.»

اين نماينده منتقد دولت درباره احتمال حضور احمد جنتی، دبير شورای نگهبان در حلقه اصول‌گرايان برای ايجاد توافق در انتخابات آينده نيز گفت: «من حضور آقای جنتی را هم از نظر شخصيت حقيقی و هم شخصيت حقوقی ايشان در اين حلقه به صلاح نمی‌دانم.»

به گفته علی مطهری، ورود جنتی به حلقه اصول‌گرايان، شبيه همان اتفاقی است که در انتخابات رياست جمهوری گذشته افتاد که برخی از اعضای شورای نگهبان از يکی از نامزدها حمايت کردند و مشکلاتی به‌وجود آمد.

نماينده اصول‌گرای مجلس هشتم حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم را نيز به صلاح دانسته و افزوده است: «شورای نگهبان هم دليلی ندارد که صلاحيت نامزدهای اين جريان، به جز ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را رد کند.»

علی مطهری می‌گويد: «شخصأ قبول ندارم که اصلاح‌طلبان ماه‌‌ها قبل از انتخابات برای براندازی برنامه‌ريزی کرده باشند و به همين دليل آقای خاتمی را به‌هيچ وجه از سران فتنه يا برانداز نمی‌دانم.»

مطهری در عين حال با انتقاد از «حصر رهبران جنبش سبز»، تأکيد کرده است: «تکليف آقايان موسوی و کروبی نيز بايد در دادگاه صالح تعيين شود نه اين‌که بدون محاکمه محصور شوند. من با اين برخورد مخالف هستم.»

انتخابات آينده مجلس بيش از پيش به موضوع مهم محافل سياسی ايران، چه در ميان اصول‌گرايان و چه هواداران دولت و اصلاح‌طلبان تبديل می‌شود.

در اين ميان شرکت يا عدم شرکت اصلاح‌طلبان، با پشت سر گذاشتن رويدادهای انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، موضوعی است که بحث‌های تازه‌ای را در جامعه سياسی ايران دامن زده است.

نهمين دوره انتخابات مجلس، روز جمعه ۱۲ اسفندماه امسال در ايران برگزار می‌شود.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

مطهری: «راه رسيدن به اين خواسته‌ها اين نيست که اصلاح‌طلبان برای انتخابات شرط بگذراند و تحريم انتخابات از سوی آن‌ها بيشتر به منزوی کردن‌شان ختم می‌شود.»

نتیجه منطقی از این اظهار نظر: رندانیان سیاسی در زندان می مانند چون این شروط یا بهتر بگویم خواسته ها مورد قبول نیستند.

اوضاع را بد جوری پس ديده اند که ميخواهند لطف کرده و بيست کرسی به اصلاح طلبان ؟ آرام بدهند؟!

سطر اول میگوید درست نیست خاتمی برای شرکت در انتخابات شرط بگذارد
سطر دوم میگوید خودم به شرطی در انتخابات بعدی مجلس شرکت میکنم که این مجلس بتواند سوال از رییس جمهور رو اجرا کند .
ایشان استدلالهای خودش هم با خودش در یک مصاحبه تناقض داره! بالاخره میشه شرط گداشت برای شرکت در انتخابات یا نمیشه؟

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما