خانه | خبر | اخبارایران

استقبال آرژانتين از آمادگی ايران برای همکاری در پرونده آميا

دوشنبه, 1390-04-27 08:47
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

هکتور تيمرمن، وزير خارجه آرژانتين طی بيانيه‌ای، اعلام آمادگی ايران برای همکاری در پرونده انفجار ساختمان آميا را «گامی مثبت و روبه جلو» خوانده است.

 

وی روز يکشنبه ۱۷ ژوئيه ۲۰۱۱ (۲۶ تير ۱۳۹۰) اعلام کرد آرژانتين منتظر اعلام رسمی ايران برای همکاری درباره اين پرونده است.

وزارت امور خارجه ايران روز شنبه ۲۵ تير هم‌زمان با سالگرد انفجار آميا با انتشار بيانيه‌ای از آمادگی ايران برای همکاری با دولت آرژانتين در خصوص پرونده آميا خبر داده بود.

 

با اين حال ساعتی پس از انتشار اين بيانيه، آلبرتو نيسمان، دادستان پرونده انفجار مرکز يهوديان در آميا با صدور بيانيه‌ای از دولت ايران خواست «به‌ جای اظهارات بدون محتوا که راه به جايی نمی‌برد، تنها راه ممکن را انتخاب کرده و همه متهمان اين حمله تروريستی هولناک را تحويل دهد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولايتی، احمد وحيدی و محسن رضايی تعدادی از متهمان انفجار ساختمان آميا هستند که حکم بازداشت بين‌المللی آن‌ها توسط دادستانی آرژانتين صادر شده است

در تاريخ ۱۸ ژوئيه ۱۹۹۴ (۲۷ تير ۱۳۷۳) در اثر انفجار در ساختمان آميا (مرکز يهوديان بوئنوس آيرس)، ۸۵ نفر کشته شدند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس‌جمهور وقت، علی‌اکبر ولايتی، وزير امور خارجه وقت، احمد وحيدی، فرمانده وقت سپاه قدس (نيروی برون مرزی سپاه) و محسن رضايی، فرمانده پيشين سپاه پاسداران تعدادی از متهمان انفجار ساختمان آميا هستند که حکم بازداشت بين‌المللی آن‌ها توسط دادستانی آرژانتين صادر شده است.

آرژانتين، ايران را مسئول اين انفجار می‌داند. دولت اسرائيل نيز ايران را مسئول انفجار ساختمان آميا و همچنين بمب‌گذاری در سفارت اسرائيل در آرژانتين می‌داند. در انفجار سفارت اسرائيل که در سال ۱۹۹۲ رخ داد ۲۹ نفر کشته شدند.

 

ايران دخالت در اين دو انفجار را رد می‌کند و اين پرونده‌ها را «سياسی» می‌داند.

وزارت خارجه ايران نيز در بيانيه روز شنبه گفته بود واقعيت در مورد انفجار آميا، «گرفتار توطئه‌ها و بازی‌های سياسی» شده و مقامات قضايی وقت آرژانتين با نشانه گرفتن انگشت اتهام خود به سوی بعضی از اتباع جمهوری اسلامی ايران، «تحقيقات قضايی را منحرف و موجب فرار مرتکبين واقعی اين جنايت از چنگال عدالت شدند.»

خرداد امسال نيز دولت آرژانتين در پی سفر احمد وحيدی، وزير دفاع ايران و از «متهمان انفجار آميا» به بوليوی، خواهان اخراج وی شد.

 

مقامات بوليوی نيز به دليل سفر احمد وحيدی به اين کشور از آرژانتين عذرخواهی کردند و از وزير دفاع ايران خواستند تا خاک بوليوی را ترک کند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما