خانه | خبر | اخبارایران

پايان اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سياسی

دوشنبه, 1390-04-06 18:12
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

۱۲ زندانی اعتصاب‌کننده در بند ۳۵۰ زندان اوين تهران عصر روز گذشته به اعتصاب غذای خود پايان دادند.

به گزارش تارنمای کلمه، ۱۲ زندانی سياسی که از شنبه ۲۸ خردادماه در اعتراض به جان‌باختن هدی صابر و هاله سحابی دست به اعتصاب غذای نامحدود تر زده بودند عصر يک‌شنبه پنجم تيرماه به اعتصاب خود پايان دادند.

در اين مدت کسانی چون محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران، ، احمد صدر حاج‌سيدجوادی، از فعالان قديمی ملی مذهبی، آيت‌الله اسدالله بيات‌زنجانی، از مراجع دينی و فرزندان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالفان و همچنين شخصيت‌های ديگری در ايران و کشورهای ديگر، طی بيانيه‌هايی از اين زندانيان خواسته بودند اعتصاب خود را بشکنند.

بهمن احمدی امويی، حسن اسدی زيدآبادی، عمادالدين باقی، عماد بهاور، قربان بهزاديان‌نژاد، محمد داوری، اميرخسرو دليرثانی، فيض‌الله عرب‌سرخی، ابوالفضل قديانی، محمدجواد مظفر، محمدرضا مقيسه وعبدالله مؤمنی زندانيانی بودند که به اعتصاب غذا دست زدند که پس از آزادی عمادالدين باقی و مرخصی محمدجواد مظفر؛ محسن امين‌زاده و مهدی اقبال به جمع اعتصاب‌کنندگان پيوستند.

اين ۱۲ زندانی سياسی بيانيه‌ای به‌مناسبت پايان اعتصاب غذای خود منتشر کرده‌اند.

زندانيان اعتصاب‌کننده در بيانيه خود رفتار مسئولان در مدت اعتصاب را «نشانه‌ای از بی‌مسئوليتی و عدم پاسخ‌گويی» و «ناکارآمدی و ضعف دستگاه قضايی کشور» دانسته‌اند

آن‌ها در اين بيانيه نوشته‌اند: «تأثر و تألم ناشی از مرگ ناباورانه شهيد هدی صابر برای هم‌بنديان وی بسيار سنگين و غير قابل تحمل بود. اعتصاب غذا حداقل اقدامی بود که در اعتراض به آن فاجعه اسف‌بار به ذهن ما خطور می‌کرد.»

آن‌ها افزوده‌اند: «اعتصاب غذا از يک سو پاسخی بود به ندای وجدان و ادای تکليف اخلاقی ما به‌عنوان هم‌بندان هدی صابر و از سوی ديگر فرياد اعتراض و خشم ما بود عليه ظلمی که بر صابر و پيش از او بر هاله سحابی رفت.»

هدی‌ صابر، فعال ملی ـ مذهبی که در روز ١٢ مردادماه ١٣٨٩ بازداشت شده بود، از تاريخ ١٢ خرداد در زندان در اعتراض به «قتل هاله سحابی» دست به اعتصاب غذا زده بود که پس از ۱۰ روز اعتصاب غذا در بيمارستان مدرس تهران درگذشت.

مرگ هاله‏ سحابی در روز چهارشنبه ۱۱ خرداد‌ماه و در مراسم تشييع‏ پيکر پدرش عزت‏الله سحابی، بنيانگذار و رئيس «شورای فعالان ملی- مذهبی» در ايران رخ داد. مخالفان حکومت ايران می‌گويند وی بر اثر حمله نيروهای امنيتی به وی کشته شده است.

۱۲ زندانی سياسی در ادامه بيانيه خود آورده‌اند که در طول مدت اعتصاب غذا، بسياری از هم‌بندان آنان برای پيوستن به اعتصاب اظهار تمايل نشان دادند و بسياری «با گرفتن روزه و يا نخوردن وعده‌های غذايی» به نوعی با آنان هم‌راهی کردند.

آن‌ها رفتار مسئولان در اين مدت را «نشانه‌ای از بی‌مسئوليتی و عدم پاسخ‌گويی» و «ناکارآمدی و ضعف دستگاه قضايی کشور» عنوان کرده‌اند.

۱۲ زندانی سياسی پشتيبانی‌ها از اين اعتصاب غذا را نشانه «زنده بودن و پويا بودن» جنبش موسوم به سبز دانسته‌اند.

اين زندانيان از شش زندانی سياسی ديگر که در زندان رجايی‌شهر در پشتيبانی از آن‌ها دست به اعتصاب غذا زده ‌بودند نيز سپاس‌گزاری کرده‌اند.

کيوان صميمی، عيسی سحرخيز، مسعود باستانی، علی‌اکبر عجمی، جعفر اقدامی و حشمت الله طبرزدی، شش زندانی سياسی در زندان رجايی‌شهر هستند که در حمايت از زندانيان اعتصاب‌کننده زندان اوين اعتصاب غذا کرده‌ بودند.

 

زندانيان زندان رجايی‌شهر گفته بودند که تا پايان اعتصاب غذای زندانيان زندان اوين آنان را همراهی خواهند کرد.

۱۲ زندانی سياسی در پايان بيانيه خود نوشته‌اند: «بدون شک اين پايانی بر اعتراض‌های مدنی نسبت به نقض حقوق بشر و مظالم صورت گرفته نخواهد بود و اعتراض مردم سبز ايران تا دستيابی کامل به حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی خود ادامه خواهد داشت.»
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما